Horlogemerken met leuke uurwerken

Beste kenners,

Ik ben nu een tijdje bezig met de horloge hobby. Per toeval heb ik in het begin wat Pontiacs gekregen en ben daarmee aan de slag gegaan. Mooie horloges met leuke uurwerken (veelal AS en ETA). Vervolgens kreeg ik een Roamer en een Rotary. Roamer heeft zijn eigen uurwerken, die best goed te doen zijn, alleen de onderdelen zijn soms wat lastig te verkrijgen. De Rotary was echt een heel mooi horloge en had ook nog eens een mooi uurwerk (weet even niet meer welke). Nu vind ik het leuk om Vinted af te struinen naar oude vintage horloges. Niet altijd worden de uurwerken getoond en ben al een keer de fout in gegaan met een horloge wat een matig uurwerk had en waar ik dus niets mee kon (even vergeten om te vragen). Ook niet altijd wordt de vraag beantwoord en dan weet ik het gewoon niet zo goed. Nu komt mijn vraag: wat zijn leuke merken, waar ook nog eens een leuk uurwerk in zit? En mijn portemonnee moet het stiekem ook nog een beetje leuk vinden. :wink:
Ik hoor het graag van jullie.

En voor straks een fijn weekend!

Groetjes, Erik

Wat is in jouw optiek een leuke uurwerken? Aantal complicaties/functies of moet het vooral kwalitatief goed zijn?

Best een leuk uurwerk voor relatief weinig geld

4 likes

NOMOS!

2 likes

Heb je ook een foto van het uurwerk

PLAN A ?

3 likes

Felsa bidynator is mooi uurwerk

Ik heb er een stuk of tien.
Ook de meer zeldzame Felsa 410 en 415, wat eigenlijk een test-serie was en maar heel kort geproduceerd in 1942
https://ranfft.org/caliber/5131-Felsa-410-Bidynator

Deze uurwerken zijn makkelijk te herkennen aan de rotor.

2 likes

Ik heb nog niet heel veel ervaring, dus het moet een makkelijk en kwalitatief goed uurwerk zijn. Ben al een tijdje met een Pontiac bezig met een AS 1900 uurwerk en dat gaat goed. Ook de ETA 2390 lukt goed en van de AS en ETA uurwerken heb ik ook nog wat donoren liggen en dat is best makkelijk. Maar ja, welk uurwerk ligt er in welk horloge, dat vind ik best lastig. Dus kwalitiet gaat voor complexiteit.

1 like

Dat is idd mooi, maar voor mij nog iets te lastig!

Weet u ook welke merken gebruik maken van dit kaliber?

Er zijn op dit forum vast mensen die je er een stuk meer over kunnen vertellen maar ik kwam laatst een Pierce met caliber 861 tegen. Een zogenaamde lineaire automaat:

3 likes

Zo dan, dat is een gaaf uurwerk zeg

1 like

Holy cow, da’s een gaar ding. Nauwelijks te begrijpen dat dat werkt in de praktijk, laat staan dat iemand het effectief heeft doen produceren. Specialer wordt het inderdaad niet :smile:

1 like

En zijn stevig aan de prijs…

Dat is een ingenieus systeem!