Horlogeopwinder + stilstaan automaat

Hallo,
Na een lang weekend feesten (carnaval in 't zonnige zuiden) wilde ik toch weer mijn echte horloge omdoen. Ik ga natuurlijk niet met mijn seiko 5 in de goot liggen :)-D :)-D.

Uiteraard stond deze stil. Nu heb ik 2 vragen omtrend dit “probleem”.

  1. Hij staat stil met de datumring tussen 2 nummerieke dagen dit wil zeggen dat hij net bezig was met de overgang naar de nieuwe dag, volgens de handleiding mag je de datum en tijd niet aanpassen tussen 10 en 3 anders maak je kans om het uurwerk te beschadigen.
    Het horloge staat op 12 uur met wisseling van dag, kan ik dan nu het beste het horloge 3 uur dragen en dan pas de datum en tijd goed te zetten?

  2. Een opberg doos / horlogewinder lijkt me wel handig vooral als ik mijn monster ga kopen.
    Ik ben best handig, dus nu wil ik kijken of ik zelf iets in elkaar kan steken, het meest heb ik hier toch liggen. Hoe veel omwentelingen maakt een gemiddelede winder? Ik knuntsel dit voor 7 euro in elkaar, of weet iemand ergens een horlogeopwinder voor rond de 25 euro?

Zo, nu ga ik de rest van mijn horlogeforum achterstand inhalen…

Volgens mij kun je gewoon de tijd verdraaien totdat je voorbij drie uur bent, dan de datum verzetten naar de dag van gisteren, en dan weer de tijd doordraaien tot datum en tijd juist zijn. Zo doe ik het tenminste altijd, en daar heb ik nog nooit problemen mee ondervonden.

Snooker bedankt! Ik wacht nog even op een bevestiging van iemand anders.

Een horlogewinder, heeft die ook nog een andere benaming? Ik vind er zo weinig als ik daar op zoek.

je kan de tijd gewoon verzetten zolang je maar niet op de dag/datum knop gaat zitten drukken

zet hem op 6 uur wind hem op en verstel dan de datum

Patrick, een Seiko5 als deze heeft geen dag/datum knop :smiley:

Zoals Snooker aangaf is het goed:
de tijd vooruit zetten tot na 3 uur (minimaal totdat de dag ook om is) en dan pas de datum/dag verzetten tot gisteren. Vervolgens de tijd weer doordraaien naar “nu”.

Paul64 Schreef:

Snooker bedankt! Ik wacht nog even op een
bevestiging van iemand anders.

Een horlogewinder, heeft die ook nog een andere
benaming? Ik vind er zo weinig als ik daar op
zoek.

Als je op Ebay intikt: watchwinder, uhrenbeweger dan zou je wel wat moeten kunnen vinden. :wink:

In het Nederlands: gangreserveapparaat.
Succes met zoeken.