Ik ben opzoek naar een nieuwe horlogerol.
Nu heb ik 2 echt leren op het oog. Een van Mirage Luxury Travel en een van Nordform.
Dese 2 horlogerollen hebben beide verschillende kussentjes. Een heeft een volledige rond kussentje waar de andere een soort M heeft.
De soort M zien er hetzelfde uit als Rolex en Tudor gebruikt in hun horloge dozen.
Bij een rond kussentje kan het lastig zijn om je stalen band helemaal dicht te krijgen als die dikker is dan je pols.
Die ām-vormigeā zijn wat beter in te knijpen, dus een stalen band krijg je er altijd omheen.
Nou ja, in principe wel, maar zoals @Zirx hierboven al terecht opmerkt zijn er ook kussentjes die wat flexibeler zijn.
De ronde kussentjes in mijn eigen box zijn wat harder en dan kan het best hard werken zijn om je banden om die kussentjes dicht te knijpen, met smallere polsen dan de mijne zou dat lastig worden.
Dus het is ook afhankelijk van welk soort kussentjes je hebt.
Er staat volgens mij een Mirage rol (3 stuks) te koop op HF.
Desnoods probeer je die en als het niks is, zet je hem weer te koop. Dan verlies je misschien in het ergste geval een 10tje.
Of bij bijvoorbeeld Amazon bestellen, proberen en als het niet naar je zin is, kostenloos retourneren.
Mijn ervaring met M vormige kussentjes is dat sommige merken nog steeds grote vormen gebruiken en dat je ze inderdaad kunt samenknijpen, maar als je polsomtrek kleine is oefent het kussentje veel druk op de bracelet uit want kan zorgen voor rek.
Dit denk ik niet hoor.
Rek treedt op door vrijwing en daardoor uitslijten van de links. Los om de pols dragen en stof en vuil zullen meer rek opleveren dan wat spanning op de band in een watch roll.