Horloges bewaren

Sinds ik een drietal jaren geleden het virus van het verzamelen van vintage horloges te pakken kreeg vraag ik me nog steeds af hoe je een mechanisch of automatisch horloge het beste kan bewaren.
Een automaat in een watchwinder, en een mechanisch uurwerk met regelmaat opwinden, of toch laten stilliggen tot het horloge draagtijd krijgt en dan zo slijtage vermijden.

Hoe bewaren jullie de prachtige collecties die jullie bezitten?

1 like

Alles in winders. Per horloge de juiste draairichting en draaisnelheid.

1 like

Waarom? Automaten met complicaties, die je alleen op bepaalde uren van de dag mag verstellen zoals bijv. de modellen met datum en moonphase van JLC doe je in een winder. Dan hoef je ze niet een eeuwigheid voor het omdoen al voor te bereiden.
Gewone automaten lekker laten liggen en een paar slagen geven als je ze omdoet.

Als het horloge niet loopt wordt het niet slechter. Dat verhaal van de olie die slecht wordt enz. is echt achterhaald.

1 like

Persoonlijk probeer ik om de week / paar dagen/ een ander horloge te dragen en dat redelijk te verdelen. Komen ze gemiddeld iets meer dan 2 keer per jaar om de pols. Ik gebruik dan ook alle functies even. Verder liggen ze rustig in hun kistje. Lijkt mij een goede balans. Niet onnodig laten lopen maar wel af en toe weer eens de olie verdelen.

1 like

Gebruik de zoekfunctie even, zijn al talloze topics over.

Zal ik je de uitkomst vast verklappen? De een zegt “gewoon wegleggen” en de ander zegt “in de watchwinder”. Daarna komen de voor- en tegenstanders van beide mogelijkheden en uiteindelijk is niemand het met de ander eens en krijg je nog steeds geen goed onderbouwd antwoord.

8 likes

Heb ik gedaan hoor, maar werd daar niet veel wijzer en daarom stelde ik de vraag eens opnieuw.
Het was ook al een hele poos geleden en er zijn ongetwijfeld veel nieuwe leden en meningen ondertussen .

1 like

@Bert1 heeft gelijk. En die discussies beperken zich niet alleen tot dit forum. Over het gehele internet, in geen enkel horlogeforum, is men over dit onderwerp tot overeenstemming gekomen :relaxed:

2 likes

Eens met beide heren! Ik adviseer je gewoon een keuze te maken die past bij je mogelijkheden. Zal geen dramatisch verschil maken voor je geliefde klokjes. Je gaat er netjes mee om, anders zou je je er al helemaal niet druk om maken.:wink:

2 likes

Ik snap dit punt nooit. Hoezo een eeuwigheid voorbereiden? Ik heb geen ervaring met moonphase toestanden. Maar met dag en datum instellen ben je toch zo klaar?

1 like

Morning all,

Hieronder een eerder stukje van mijzelf uit een andere “watchwinder topic” gekopieerd. Niet om de discussie op te starten maar omdat ik zelf denk dat het wel sense maakt. :blush:

Ten aanzien van een watchwinder en smering is het verhaal wellicht iets uitgebreider…

Wanneer 2 harde delen (metaal/metaal of metaal/robijn) tegen elkaar aan draaien, ontstaat er wrijving en dus slijtage.
Toepassen van smering betekend dat tijdens bewegen van die delen daartussen een filmpje smeermiddel wordt opgebouwd waardoor de harde delen elkaar niet meer raken. Dus (theoretisch) geen slijtage meer.

Dat smeermiddelen uitdrogen wanneer niet in beweging geloof ik niet echt, het woord zegt het al “uitdrogen”. Dit betekent dat bepaalde componenten uit het smeermiddel verdampen waardoor ze hard word en geen filmpje meer kan opbouwen. Dit fenomeen zal gebeuren door hogere temperaturen en ventilatie, 2 factoren die maar met mate in een horloge aanwezig zijn. Verharden door stilstand bestaat wel maar voor zover ik weet maar met heel kleine mate.

Wat wel gebeurd is dat wanneer een horloge stopt, de harde delen door het filmpje heen zakken en elkaar raken (metallisch kontakt). Tijdens de eerste bewegingen (rotaties) wordt het smeer filmpje weer opgebouwd maar intussen is er dus wel even slijtage geweest…:cold_sweat:

Ik denk dat daarin een kern kan liggen voor wel/geen gebruik van een watchwinder.
Een horloge weg leggen voor langere tijd geeft geen slijtage, immers er beweegt niets. Pas bij weer in gebruik nemen is er heel even slijtage voordat de olie filmpjes weer zijn opgebouwd.

Oftewel, hoe vaker een horloge wordt gestart, des te meer slijtage zal er zijn.

Dus ik zou persoonlijk voor een horloge dat langer stil ligt geen watchwinder kopen maar bij wekelijks tussen 2 horloges wisselen, zou ik het wel overwegen.

3 likes

Deze week nog stelde ik dezelfde vraag aan een reeds lang gepensioneerde klokkenontwerper/horlogemaker. Zijn antwoord was: “Wat niet beweegt slijt ook niet, een automaat gewoon op een goede droge plek wegleggen en uit laten lopen”. Zijn “Moonwatch” uit de zestiger jaren is onlangs pas voor de tweede keer geserviced door “Omega”.

7 likes

Helemaal mee eens wanneer hij langer stil ligt.:+1:

2 likes

Een Speedmaster die echt op de maan is geweest werd door betreffende astronaut na ruim 40 jaar uit de kast gehaald en liep direct perfect zonder onderhoud.
Ik geloof er wel in om het horloge gewoon weg te leggen zonder winder. Een auto die je altijd stationair laat draaien in de garage heeft meer slijtage dan een motor die bij geen gebruik gewoon wordt uit gezet.

3 likes

Precies dit.

Klopt, als je hem een paar jaar van plan bent niet te dragen. Als je horloges om de zoveel dagen draagt vind ik een winder fijner omdat ik een hekel heb aan schroefkronen opendraaien en data verstellen.

3 likes

Helemaal mee eens. Dat zijn ook mijn overwegingen. Toen ik onlangs een kwartaaltje op vakantie ging heb ik ze wel van de winder gehaald. Je passeert toch een paar maandovergangen en dan heeft de winder geen zin meer.

2 likes