Horloges bij bezorgen gestolen, lees en huiver

Beste horloge liefhebbers,

Graag wil ik jullie op de hoogte brengen van het volgende wat mij afgelopen week is overkomen.

Op www.flying-time.de een forum, gespecialiseerd in pilotenhorloges heb ik twee van mijn horloges uit de collectie die te weinig daglicht zagen verkocht.

Het gaat om een Laco B-uhr replica
http://www.flying-time.de/wbb2/thread.php?threadid=5988

en een Hanhart 1939 fliegerchrono replica
http://www.flying-time.de/wbb2/thread.php?threadid=5988

Eén forumlid heeft beide horloges van mij overgenomen en afgelopen maandag heb ik beide horloges met verzekerde verzending verstuurd naar Duitsland.
Ik heb nog een foto gemaakt van het pakje, om de koper te laten zien wat er bij hem zal binnenkomen en om het adres na te kijken. Ik stuur hem ook de track&trace link.

Afgelopen donderdagmiddag krijg ik e-mail van hem waarin hij navraagt hoe de horloges zijn verzonden en hoe het pakje er uit ziet.
Ik stuur hem de gemaakte foto op en kijk direct op track en trace of het al is aangekomen, wat ik wel had verwacht.
Op track en trace staat dat het donderdag ochtend om 11.30 is bezorgd.
Ik mail hem direct weer om te vragen wat er aan de hand is aangezien ik hiervan wel wat ongerust begin te worden.

Ik krijg het volgende antwoord:

Quote:" Hi Wim,
the parcel has been delivered to my neigbour, so everything has worked fine from your side.
Unfortunately, the parcelservice pinned the information slip OUTSIDE our door.
So moments after the parcel was delivered to my neigbour another guy showed up and claimed, he was my nephew and should pick up the parcel for me.
She gave the parcel to him, and now it is stolen.
I will contact the police tomorrow and the german delivering service to see what can be done.
I am very sad about the loss. But, again: From your side, everything was fine.
Best regards," Unquote

In overleg met de verkoper heb ik direct contact opgenomen met Postnl. Van hen heb ik vandaag een schade formulier gekregen. Ze zeiden wel dat het in Nederland niet is toegestaan een pakket met verhoogde aansprakelijkheid elders af te geven dan op het adres en dat het zeker niet is toegestaan afhaalbewijzen op de voordeur te plakken. Ze weet niet hoe dat in Duitsland zit, maar het is wel zo dat de verzekering vervalt indien een pakket wordt aangenomen.

Lees ook deze thread:
http://www.flying-time.de/wbb2/thread.php?threadid=6008

Misschien is het in de toekomst verstandig op een pakket ‘alleen uitreiken aan geadresseerde te laten zetten’ Dit in combinatie met een telefoonnummer van de geadresseerde, dit heeft mij in het verleden al twee keer veel gedoe gescheeld.
Indien iemand van jullie ergens de horloges tegenkomt, hetzij op een beurs of op op internet, neem direct contact op met de koper, mij of de politie.

Bedankt voor de aandacht.

Wim

Scheisse!

Ook in Duitsland is dit niet gebruikelijk. Mijn schoonvader heeft jaren bij de Deutsche post gewerkt en die zegt dat dat zeer ongebruikelijk is dat iemand wat afgeeft bij de buren.

Gebeurt bij ons continu, onderlaatst ook weer een horloge wat is afgegeven bij de buren. Gelukkig wonen wij in een goede buurt, maar dit is wel your worst nightmare, om zo maar eens te zeggen.
Sterkte met de afhandeling.

Mvrgr, Andre

Enkele weken geleden kwam een postbode aan de deur met de vraag of ik een aangetekende brief aan wilde nemen voor de buren, en of ik wilde tekenen.
Dat heb ik geweigerd natuurlijk.

Ik vind het echt compleet onacceptabel!!! Ik heb dit soort verhalen wel vaker gehoord en dit gebeurt ook in Nederland. Gelukkig woon ik in een nette buurt waar het normaal is een pakket voor de buren aan te nemen. Maar ik vind dat zo’n bezorger het risico gewoon niet mag en kan nemen en feitelijk medeplichtig is aan diefstal.

Gr Wouter

WillemH Schreef:

Ze weet
niet hoe dat in Duitsland zit, maar het is wel zo
dat de verzekering vervalt indien een pakket wordt
aangenomen.

Dan kan de verzekering ook vervallen als een willekeurig iemand op straat em “aanneemt”?!? Wat voor onzin regel is dat nu weer :S

Als ie verzekerd verzonden is, dan lijkt het mij dat de dekking er moet zijn, totdat ook de inhoud van het pakket geïnspecteerd is. En anders minstens totdat de geadresseerde het pakketje heeft geïnspecteerd.

Balen zeg!

Dit is de marktwerking in het postbedrijf. Bezorgers krijgen per afgeleverd stuk betaald. Afleveren bij het postkantoor levert niets op, bij de buren wel want dat telt als een aflevering. Vandaar dat een bezorger altijd zal proberen af te leveren bij de geadresseerde of de buren. Een afleverbewijs op de buitendeur is echt schandelijk, maar het postbedrijf zal denk ik alles doen om zich eruit te lullen.

Het is toch eigenlijk ongelofelijk dat de buurman, de bakker of een dief een pakket aanneemt en daarmee het postbedrijf vrijwaart van elke verdere verantwoordelijkheid? Als we met z’n allen een weekje of 4 geen post of pakketten versturen, piepen ze wel anders.

Dit is dik Balen, mijns inziens is de post in duitsland verantwoordelijk, maar zie maar te bewijzen dat de waarde in de verzending zat.

lijkt me best even juridische hulp te zoeken, om zeker te zijn dat iemand de schade betaald.
succes

wat een verhaal! Vllink balen voor de koper.

ik heb wel een een pakketje gevonden op mijn grijze bak in de achter tuin! Was over de schutting gelegd!?!

“So moments after the parcel was delivered to my neigbour another guy showed up and claimed, he was my nephew and should pick up the parcel for me.”

Als ik dit lees denk ik dat de postbezorger is gevolgd OF dat deze ‘neef’ met hem samenwerkt en dat de buit gedeeld wordt.

Het lijkt me moeilijk om e.e.a. te bewijzen, ookal omdat er meerdere partijen bij betrokken zijn. Het is vreselijk als je zoiets overkomt en het is een schandaal dat de posterijen niet meer betrouwbaar zijn.

Veel succes gewenst!

zoeon Schreef:

Dit is dik Balen, mijns inziens is de post in
duitsland verantwoordelijk, maar zie maar te
bewijzen dat de waarde in de verzending zat.
http://www.postnl.nl/voorthuis/pakket-versturen/aa
ngetekend-pakket/

lijkt me best even juridische hulp te zoeken, om
zeker te zijn dat iemand de schade betaald.
succes

Dan hoop ik dat TS daarvoor een verzekering heeft, juridische hulp wil nog wel een veel gaan kosten…

Ik heb al een aantal keer het bedrijf opgebeld dat bij ons de post bezorgt met het verzoek NIET de pakketjes bij de buren e.d. af te geven, maar helaas is dat tegen dovemansoren gezegd.
Er ligt dan zelfs geen briefje bij ons in de brievenbus (te veel werk blijkbaar).

Nu laat ik de pakketten op mijn werk bezorgen. Tot op heden werkt dat voor mij prima.

PostNL lult maar wat. Jij hebt het aangetekend verzonden. Wordt het door (opvolgers van) PostNl elders afgegeven, ligt dat risico volledig bij PostNL. Zij mogen jouw claim betalen, en moeten maar zien dat ze het in Duitsland terugkrijgen. Zo simpel als dat. En al het overige dat zij beweren of in hun voorwaarden zouden hebben staan is nietig. Stel ze gewoon met een officiele brief in gebreke, en dan eens zien wwar ze mee komen.

WilSeiko Schreef:

PostNL lult maar wat. Jij hebt het aangetekend
verzonden. Wordt het door (opvolgers van) PostNl
elders afgegeven, ligt dat risico volledig bij
PostNL. Zij mogen jouw claim betalen, en moeten
maar zien dat ze het in Duitsland terugkrijgen. Zo
simpel als dat. En al het overige dat zij beweren
of in hun voorwaarden zouden hebben staan is
nietig. Stel ze gewoon met een officiele brief in
gebreke, en dan eens zien wwar ze mee komen.
Helemaal mee ens, daarom suggereerde ik al om juridisch advies te vragen ( kan vaak gratis) om zeker te zijn welke rechten en plichten je hebt

WilSeiko Schreef:

PostNL lult maar wat. Jij hebt het aangetekend
verzonden. Wordt het door (opvolgers van) PostNl
elders afgegeven, ligt dat risico volledig bij
PostNL. Zij mogen jouw claim betalen, en moeten
maar zien dat ze het in Duitsland terugkrijgen. Zo
simpel als dat. En al het overige dat zij beweren
of in hun voorwaarden zouden hebben staan is
nietig. Stel ze gewoon met een officiele brief in
gebreke, en dan eens zien wwar ze mee komen.

Waarschijnlijk komen ze dan met niets. Juridisch ligt het niet zo zwart/wit als jij schetst en PostNL maakt daar ook aardig mis/gebruik van. PostNL gedraagt zich bij klachten als een staatsbedrijf en bijzonder bureaucratisch. Een boze/officiele brief zal waarschijnlijk netjes worden beantwoord met een standaard brief.
Voor een effectief iets moet je eigenlijk een jurist hebben met of tijd teveel of ervaring met posterijen.

Ik zeg niet dat je alles maar moet slikken, maar hou er rekening mee dat moreel gelijk hebben niet gelijk is aan daadwerkelijk gelijk krijgen. Ik zou zeker contact opnemen en mijn ervaring is dat PostNL er best wat mee wil doen, zolang het maar geen geld kost.

Overigens, enigszins in de verdediging van PostNL, ik heb onlangs ongeveer hetzelfde gehad met UPS, dat loopt nu nog steeds en schiet ook compleet niet op. Je verwacht zeker van UPS, dat veel duurder is dan PostNL, een betere afhandeling, maar het eindresultaat is exact hetzelfde.

Wat een horrorverhaal! Afhankelijk wat ik zelf koop of verkoop, persoonlijke overdracht is voor mij een pré, sinds de post een commecieel bedrijf is geworden, maken ze een stuk meer fouten (het komt te laat of in een enkel geval totaal niet…), wat voor mij de keuze makkelijker maakt om iets persoonlijk op te halen, die benzinekosten neem ik dan voor lief.

Paradigm Schreef:

WilSeiko Schreef:


PostNL lult maar wat. Jij hebt het aangetekend
verzonden. Wordt het door (opvolgers van)
PostNl
elders afgegeven, ligt dat risico volledig bij
PostNL. Zij mogen jouw claim betalen, en moeten
maar zien dat ze het in Duitsland terugkrijgen.
Zo
simpel als dat. En al het overige dat zij
beweren
of in hun voorwaarden zouden hebben staan is
nietig. Stel ze gewoon met een officiele brief
in
gebreke, en dan eens zien wwar ze mee komen.

Waarschijnlijk komen ze dan met niets. Juridisch
ligt het niet zo zwart/wit als jij schetst en
PostNL maakt daar ook aardig mis/gebruik van.
PostNL gedraagt zich bij klachten als een
staatsbedrijf en bijzonder bureaucratisch. Een
boze/officiele brief zal waarschijnlijk netjes
worden beantwoord met een standaard brief.
Voor een effectief iets moet je eigenlijk een
jurist hebben met of tijd teveel of ervaring met
posterijen.

Ik zeg niet dat je alles maar moet slikken, maar
hou er rekening mee dat moreel gelijk hebben niet
gelijk is aan daadwerkelijk gelijk krijgen. Ik zou
zeker contact opnemen en mijn ervaring is dat
PostNL er best wat mee wil doen, zolang het maar
geen geld kost.

Overigens, enigszins in de verdediging van PostNL,
ik heb onlangs ongeveer hetzelfde gehad met UPS,
dat loopt nu nog steeds en schiet ook compleet
niet op. Je verwacht zeker van UPS, dat veel
duurder is dan PostNL, een betere afhandeling,
maar het eindresultaat is exact hetzelfde.

Ik zou het dan eens bij de consumentenbond, radar, kassa, kan niet waar zijn, etc. proberen. Misschien dat zij het postbedrijf wel wakker kan schudden.

marnix.moed Schreef:

Ik zou het dan eens bij de consumentenbond, radar,
kassa, kan niet waar zijn, etc. proberen.
Misschien dat zij het postbedrijf wel wakker kan
schudden.

Zelfs dat heeft weinig effect gehad, gezien: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/article/track-trace/ (niet geheel hetzelfde als hier, maar toen was er ook al wat mis met het systeem).

Ik hoop overigens wel heel erg dat er een goede oplossing komt voor TS. Ik had nog niet eens gezien om hoe veel geld het ging… Au.

Paradigm Schreef:

marnix.moed Schreef:

Ik zou het dan eens bij de consumentenbond,
radar,
kassa, kan niet waar zijn, etc. proberen.
Misschien dat zij het postbedrijf wel wakker
kan
schudden.

Zelfs dat heeft weinig effect gehad, gezien:
http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/detail/arti
cle/track-trace/ (niet geheel hetzelfde als hier,
maar toen was er ook al wat mis met het systeem).

Ik hoop overigens wel heel erg dat er een goede
oplossing komt voor TS. Ik had nog niet eens
gezien om hoe veel geld het ging… Au.

Klopt, die aflevering kan ik me ook nog herinneren. Misschien toch nog eens aan de bel trekken dat ze dit misschien nog eens onder de aandacht brengen.

Hoop idd dat 't ook goed komt, maar heb er helaas weinig vertrouwen in.

Overigens, zoals oom Piet het al zei, wel erg verdacht dat er dan net een “neef” langskomt om 't pakketje op te halen. Ik neem aan dat ie toch niet de hele dag voor de deur hangt om te zien of er een pakketjes wordt afgeleverd bij de buren? Toch een inside job bij de Duitse post?