Horloges catawiki

Gisteren hoorde ik op BNR de commercieel directeur van catawiki over hoe catawiki zich mengt in de kunsthandel. Hierbij kwam ook even ter sprake dat ze een veelzijdig aanbod hebben, bijv ook horloges.

Per categorie werken experts die producten inschatten op kwaliteit en toetsen op echtheid (Hoe is me nog steeds een raadsel)

Ik had al lang niet op die site gekeken, omdat ik de veronderstelling had dat catawiki iets heel anders was dan wat de commercieel directeur vertelde (to be honest, ik dacht een sorry Chinese marktplaats) maar zat dus zojuist naar een aantal horloges te kijken.

Is dit nou iets wat jullie veel gebruik van maken?

Bijv bij mid- tot high-end lijkt het me wel wat risico hebben, of zou het toch veiliger zijn dan bijv ebay of marktplaats?

Overigens was 1 van de experts ene Tom Tombeur, ik meen dat hij ooit hier op het forum ook nog actief was.

Ik kan me overigens voorstellen dat deze: https://veiling.catawiki.nl/kavels/24895599-ulysse-nardin-maxi-marine-diver-263-33-3-heren-2011-heden wellicht iets betrouwbaarder is (winkel, hoewel het wel een Italiaanse winkel is).

DIt lijkt me gewoon eng: https://veiling.catawiki.nl/kavels/24551365-ulysse-nardin-maxi-diver-black-sea-263-92-3c-heren-2011-heden Turkse particulier

Mijns inziens poor quality control. Heb daar wel een paar keer bochten van horloges voorbij zien komen. De zogeheten experts beoordelen aan de hand van foto’s of iets echt is of niet. Service historie, staat van het uurwerk, of alle onderdelen origineel zijn valt vaak niet aan de hand van foto’s te beoordelen. Ik zou wat betreft horloges ver weg blijven van Catawiki…

5 likes

Hi, klopt. Veel fraaie horloges. Echter heb ik veelal gelezen/ gehoord dat het aanbod niet altijd even goed is en dat er weinig tot geen kopersbescherming is. Je ziet dan ook veel handelaren uit Turkije, Rusland en andere landen die hier niet om de hoek liggen. Persoonlijk blijf ik er weg, hoewel ik er wel eens iets moois heb zien staan.

1 like

Catawiki=prima om te verkopen=matig om te kopen

4 likes

Veelal ook hoge reserves waardoor er niet echt koopjes zijn aangezien de minimum prijzen vaak gewoon marktconform zijn.

1 like

Kocht er alleen spullen van de tweede wereld oorlog .
Zal er niet snel op een horloge bieden , stel dat je wint :grinning::grinning::grinning:

2 likes

Sinds kort heb ik ook het e.e.a. op CataWiki staan (o.a. een exclusieve wijn en een horloge), maar of ik er ooit iets op zou durven kopen…

Wellicht ben ik te wantrouwend…

1 like

Gebruik de zoekfunctie binnen dit forum eens. Dan vind je veel informatie over Catawiki.

2 likes

Eén keer een horloge gekocht via Catawiki. Vanuit Italië. Was al met al niet goedkoop (+ veilingkosten + verzenden) en het verzenden met DHL in dit geval was ook een drama: pakket drie weken van de radar in Italië (status: kwijt bij sorteercentrum), daarna kwijt in Nederland (status: verpakking geopend en retour afzender) en toen ineens stond de bezorger hier toch voor de deur met het horloge. Er bleek toen ook iets mis te zijn met het horloge, contact over gehad met de verkoper. Dat was zo’n opzettelijk gekl#@t met de taal en “hier deed hij het nog” dat ik het heb laten zitten.
Zou me niets verbazen als 80% van de cata aankopen van horloges zo verloopt :thinking:
Sindsdien lekker kijken wat er op HF aan moois voorbijkomt.

3 likes

Ik heb tot nu toe 3 horloges en een Hasselblad lens op Catawiki gekocht. Verliep allemaal prima. Je moet inderdaad wel rekening houden met de 9% veilingkosten. Vandaar dat ik minder bied dan op bijvoorbeeld Ebay.

1 like

De controle door de experts is niet altijd even nauwkeurig. Deze stond een jaar of wat geleden op catawiki

image

Dichtgeschroefd met spaanplaat of gipsplaat schroeven.

Destijds bericht gestuurd naar de expert, nooit reactie ontvangen.

mvgr

Folkert

3 likes

Spaanplaatschroeven…?
Hier hetzelfde horloge van de andere kant :joy:

Dat zeg ik.

2 likes

Bij de Horloge deskundige van deze site zet ik er grote vraag tekens bij wat betreft hun deskundigheid ook hun prijsstellingen komen niet overeen met het gemiddelde van wat wordt aangeboden op de reguliere markt en ook niet als je het vergelijkt met andere veilingsites

Ik stel mij toch vragen bij die experts. Zie er regelmatig horloges waarvan als je er iets van kent je ziet dat er iets niet klopt. Staan regelmatig frankenwatches en zelf regelrechte vervalsingen op.
Momenteel staat er een Tudor submariner op die langs geen kanten klopt en toch een hoge geschatte waarde krijgt van de “expert”

.

Tijdje geleden nog zo 1 zien langskomen die letterlijk een vervalsing was. Was zogezegt een zeldzame militaire Tudor submariner. Enkel het binnenwerk ervan was mogelijk van Tudor, de rest was een vervalsingskit uit azie waar het te koop is voor 1000$

Beoordelen zou ik dat niet noemen. Want hoe wil je een horloge beoordelen, als één foto van de achterkant is, één van het bandje en de rest de voorkant uit verschillende hoeken laat zien?
Heeft een horloge geen uurwerk?

Ik heb de indruk, dat dat hun business model is.
Ook het klikken op de tevredenheidsikoontjes onder de beschrijving lijdt niet tot enige reactie van CW of de verkoper.

Eigenlijk zou zo een rubriek als dit

https://forums.watchuseek.com/f11/bring-brain-xxx-4897351.html

hier wel leuk zijn. Er valt genoeg te schrijven over het aanbod op CW

Vanuit eigen ervaring zou ik zeggen mijden als de pest. Je weet simpelweg niet wat je koopt en je koopt echt geen koopjes op catawiki.

1 like

Niet doen…experts? Verre van dat. Eigenlijk zou je er ook niet moeten willen verkopen, strikt genomen draag je dan bij aan de prijsstijging van je eigen volgende aankoop.

1 like

Heb er ongeveer een jaar geleden een Omega Seamaster (1969) gekocht bij NL verkoper deze stelde dat horloge recentelijk was geserviced. Hij liep per dag 5 minuten voor heb in overleg met verkoper geretourneerd en geld terug. Ik zou er niet bij zo een vage verkoper uit Turkije ofzo kopen.