Kennis Van mij heeft diverse mooie automaten. Liggen op de tafel en er wordt flink gepaft. Kan toch niet goed zijn voor het uurwerk ?
Lijkt me erg stug dat de rook in de kast dringt…
Voor bandjes zal het niet bevorderlijk zijn.
Vorige maand is een stokoude klok van mijn ouders voor revisie weggebracht. Bij het demonteren viel me op hoe mooi de geschilderde wijzerplaat nog was na zoveel jaren. Het ding heeft vroeger in een ruimte gestaan waar gerookt is, maar daar zie je niets van.
Wat me verder opviel aan de klok was de hoeveelheid spinrag, dode spinnetjes en stof op de tandwielen (het ding stond al minimaal 30 jaar stil).
Ik maak mij meer zorgen om de longen😆
Tja… zal zeker de serviceduur verkorten. Zoals met alles wanneer je erin/ernaast rookt.
Als hij gewoon zijn buurtje krijgt is het allemaal wel te overzien. Al mijn vintage horloges zijn waarschijnlijk sterker gerookt dan de gemiddelde forel.

Want?
Verwacht je dat de rook langs de kastbodem naar binnen dringt?
Ik heb een keer een NOS vintage duikertje gekocht waarbij de Juwelier denk ik kettingrookte onder werktijd.
Het was niet te doen, die is snel weer vertrokken.
Waarom liggen diverse mooie automaten op tafel? 
Weet ik niet
in mijn Tag zullen er geen spinnetjes overleven! lang leve tritium straling
Hij heeft een handeltje achter in een café.
Zeg nooit dat hij een lul is. 
On topic: Ik denk dat het van het horloge afhangt. Sterk afgedichte kasten zullen geen krimp geven, maar als het allemaal doortocht omdat de pakkingen al 30 jaar vergaan zijn kan het natuurlijk vuil in het uurwerk geven.
Maar om nou aan te nemen dat het de service-duur noemenswaardig verkort? Ik ben niet overtuigd.
Bij vintage wel. Vaak genoeg nicotine aan de binnenkant van plexiglaasjes gezien. Of althans, leek op nicotine/teer. Kan ook iets anders zijn.
Hmmm, oké, ik zorg dat pakkingen regelmatig vervangen worden om sowieso stof,vocht etcetera te weren. Juist ook bij vintage.
Wij wel, maar vaak is dit bij ontvangst nog niet het geval. Vandaar, als de eigenaar regelmatig een service uitvoert zal het allemaal wel meevallen 
Als er veel geblowd wordt gaat je horloge daar dan ook raar van lopen?
Met name vintage chronografen willen nog wel eens een ‘tobacco dial’ hebben. Daar zie je het duidelijk aan af, net zoals aan de muren bij rokers binnen. Of aan de binnenkant van het plexi.
Enamel?
Nah, alleen cosmetisch.
Dan wordt het functioneren steeds trager 
Nee maar krijgt er wel honger van…
Binnenste deel v.d. plaat wel (de witte plaat met zwarte cijfers), daaromheen is er geschilderd op metaal.

Ik dacht dat na ‘Je horloge en bier’ en ‘je horloge en je huisdier’ er nu foto’s geplaatst moesten worden van ‘Je horloge en sigarettenrook’