Horloges en vliegtuigen

haakie Schreef:

RuhleR Schreef:

Naar mijn mening kan een vliegtuig geen kooi van Faraday zijn, omdat er geen
ijzer in de buitenwand is verwerkt, maar aluminium en soms moderne vezels
waar geen metaal meer in verwerkt is.

Lijnvliegtuigen worden nog altijd van aluminium
gemaakt. Een kooi van Faraday is van geleidend
materiaal gemaakt. Dat kan ijzer zijn, maar hoeft
niet per sé.

Je opmerking over vliegtuigen klopt niet meer helemaal. In de Airbus A380 wordt “Glare” gebruikt, zelfs in de romp.

Van: tudelft.nl

“Glare
Het vliegtuigmateriaal Glare is het geesteskind van prof.ir. Boud Vogelesang, oud-hoogleraar aan de Technische Universiteit Delft en is het product van 25 jaar ontwikkeling. Eind jaren zeventig ontstaat bij Vogelesang het basisidee voor het laminaatmateriaal, dat zowel sterk als licht is. Twintig jaar geleden was het onderhoud van vliegtuigen een grote kostenpost voor luchtvaartmaatschappijen; reden waarom Vogelesang zich toen is gaan richten op de ontwikkeling van een zogeheten no-repair structure: geen vermoeiing, geen corrosie, impactbestendig. Daar is Glare uit ontstaan.
In eerste instantie werd daarbij gedacht aan een combinatie van aluminium en vezelversterkte composieten op basis van aramidevezels. Vezellagen en aluminiumlagen worden om en om aan elkaar gelijmd. Dit materiaal werd Arall genoemd.
Ondanks successen van Arall in de jaren tachtig werd verder gespeurd naar verbeteringen. Die worden gevonden door over te stappen van aramidevezels naar glasvezels. Daarmee werd eind jaren tachtig, begin jaren negentig het latere succesnummer Glare geboren. Er volgde een decennium van technische testen en verbeteringen waarna de doorbraak kwam in het jaar 2001.
Vliegtuigproducent Airbus achtte het materiaal toen inmiddels zover verbeterd dat het geschikt is voor toepassing in de romp van de nieuwe superjumbo A380.
De eerste Glare-fabriek, van Stork, opende in 2004 haar deuren in Papendrecht en op dinsdag 19 januari 2005 werd de eerste Airbus A380, mét Glare, gepresenteerd aan de wereldpers. Nog dit jaar volgen de eerste testvluchten van de A380. In 2006 zullen de eerste commerciële vluchten plaatsvinden”.

Ik ga het nu uitproberen!

Im off to paris!!!

:wink:

Het grootste risico van vliegen met je horloge is dat je 'm vergeet bij de security check (heb weleens terug moeten rennen om m’n Panerai op te pikken) of dat je 'm ergens tegenaan stoot in die krappe stoeltjes…

Als vliegen slecht is voor automatische horloges ben ik goed de bok… Heb er echter nooit iets van gemerkt.

Groet
Mark

Ben nog steeds benieuwd… het is vraag, maar een vraag voor velen heb ik het idee… interessant :D!

Volgens mij is het onzin dat een automaat in een vliegtuig niet gaat.
De Glycine Airman SST b.v. één van de piloten horlges is een automaat!

Als het geen onzin is, dan heb ik wel erg veel geluk gehad.

Ik weet wel dat een automaat niet handig is in een duikboot!! :smiley:

Vertel…

Bidle Schreef:

Als het geen onzin is, dan heb ik wel erg veel
geluk gehad.

Ik weet wel dat een automaat niet handig is in een
duikboot!! :smiley:

Hoezo?

Ricosub Schreef:

Ben nog steeds benieuwd… het is vraag, maar een
vraag voor velen heb ik het idee… interessant :D!

Er zijn al genoeg mensen die gezegd hebben dat het onzin.

een automatisch horloge laten vliegen schijnt niet zo best te zijn.(tegen een muur)

De druk waarschijnlijk…?!

44magnum Schreef:

een automatisch horloge laten vliegen schijnt niet
zo best te zijn.(tegen een muur)

(tu)

Ricosub Schreef:

De druk waarschijnlijk…?!

Kun je vertellen waarom? In dit topic komen nogal gewoon wat losse kreten langs, zonder een uitleg/motivatie waarom één en ander een probleem zou kunnen zijn voor mechanische horloges met een automatische opwinding.

Een automaat werk n.l. door de zwaartekracht, middelpunt vliedende kracht of een combinatie van beide. En of dat nu op de grond, in een vliegtuig, in de ruimte, op de maan of onder water is, maakt daarbij gewoon helemaal niets uit.