Volgens mij fungeert de romp van een vliegtuig als een kooi van Faraday. Als dat magnetisme er is zou je er niet veel last van moeten hebben.
Ik neem mijn automaten eigenlijk nooit mee op vakantie dus ik kan je over de praktijk niets vertellen.
maar die speedy was dan wel geen automaat
natuurlijk…denk ook dat dat verhaal flauwekul
is…
De Seiko 6139 (de eerste commercieel verkrijgbare automaat met chronograaf) is ook de ruimte ingeweest.
Denk dat het hele verhaal flauwekul is. Wel zijn er verschillende Fliegeruhren te koop die bescherming hebben tegen magnetische velden - misschien is dit verhaal zo de wereld in gekomen.
Misschien leuk onderzoeks project voor “Mythbusters”
In het verleden had ik een mooie gedrukte catalogus van IWC. Daarin stond te lezen dat bepaalde modellen een weekijzeren kast hadden om magnetische velden buiten te houden.
Op onderstaande websites lees ik daarover:
awco.nl
(over IWC) Het uurwerk wordt omringt door een weekijzeren kast, zodat het horloge beschermd was tegen magnetische velden. Net als zijn Rolex-evenknie was het model immers gericht op wetenschappers, doktoren en -verrassing- ingenieurs, die in hun professionele leven nogal eens aan hoge magnetische waarden werden blootgesteld.
(over IWC) Zo staat de Ingenieur bekend om de binnenkasten van antimagnetisch weekijzer. Deze binnenkast beschermt het uurwerk tegen magnetische velden die het zouden kunnen ontregelen.
Naar mijn mening kan een vliegtuig geen kooi van Faraday zijn, omdat er geen ijzer in de buitenwand is verwerkt, maar aluminium en soms moderne vezels waar geen metaal meer in verwerkt is.
Tijdens dagelijks gebruik heb ik zelf nog nooit wat gemerkt van magnetische invloeden op mijn horloge, ook niet tijdens het vliegen.
Idd geen verschil maar omdat de op het specifiek over automaten & vliegtuigen had…ik was er zeker van dat die automaat wel een verschil maakte in de (gewichtloze) ruimte, tot ik hierboven las over die Seiko 6139, hoe werkte dat dan zonder zwaartekracht ?..
Bidle Schreef:
bnootens Schreef:
maar die speedy was dan wel geen automaat
natuurlijk…denk ook dat dat verhaal
flauwekul
is…
malus65 Schreef:
Onzin volgens mij, een destijds standaard
Speedmaster ging de ruimte in, denk je eens
in
wat
voor krachten daarbij vrij kwamen…
Wat zou het verschil dan moeten uitmaken? (niet
direct aan jou gericht hoor)
Ik zeg broodje aap en ga er zelfs niet voor
zoeken.
Idd geen verschil maar omdat de op het specifiek
over automaten & vliegtuigen had…ik was er zeker
van dat die automaat wel een verschil maakte in de
(gewichtloze) ruimte, tot ik hierboven las over
die Seiko 6139, hoe werkte dat dan zonder
zwaartekracht ?..
Eerst even het verhaaltje dat ik op meerdere websites ben tegengekomen:
Op aarde zal bij het bewegen de rotor van een automaat onder invloed van zwaartekracht gaan bewegen. Maar de rotor kan ook in beweging worden gebracht door het horizontaal te houden en kleine rondjes te maken.
In ruimte, zonder zwaartekracht, wordt een horloge natuurlijk nog steeds bewogen door armbewegingen van de astronaut. Door de inertie van de rotor beweegt de rotor ten opzichte van het horloge. Hierdoor wordt het horloge dan opgewonden.
Naar mijn mening kan een vliegtuig geen kooi van
Faraday zijn, omdat er geen ijzer in de buitenwand
is verwerkt, maar aluminium en soms moderne vezels
waar geen metaal meer in verwerkt is.
Lijnvliegtuigen worden nog altijd van aluminium gemaakt. Een kooi van Faraday is van geleidend materiaal gemaakt. Dat kan ijzer zijn, maar hoeft niet per sé.
Als ik de stelling goed begrijp, bedoeld men dus dat door het stijgen het magnetisme veranderd.
Even beredeneren.
We zitten niet in een vliegtuig maar kunnen als een nieuw wereldwonder zelf stijgen en dalen in lucht, met ons automatisch horloge om natuurlijk
Hoe hoger we stijgen hoe minder het aardmagnetisme wordt. Een horloge heeft juist last van magnetisme waardoor het zou kunnen stoppen. Als het magnetisme dus minder wordt wordt ook de invloed van het aard magnetisme minder op het horloge, eigenlijk dus beter voor ons horloge. Stelling gaat dus niet op…
Nu nemen we de situatie die meer in de realiteit ligt, we stijgen en dalen met een vliegtuig. Een vliegtuig is traditioneel gemaakt van een aluminium buisvormig geheel. Door de toepassing van aluminium is er een perfecte kooi van faraday ontstaan. (de kooi van faraday is een object op basis van geleiding, en aluminium geleidt prima magnetisme). Echter is de kooi van faraday niet bestand tegen statische magnetische velden, zoals het aard magnetisme. Het is echter perfect bestand tegen statische electrische velden. Zoals de ontlading van een bliksem. Hierdoor is ons horloge (en wijzelf) beschermd tegen statische ontladingen.
Dus in een vliegtuig geldt hetzelfde als in het bovenstaande verhaal van de zelfvliegende mens, de invloed van het aard magnetisme wordt minder hoe hoger we stijgen. Eigenlijk is de stelling dus juist andersom, mechanische en automatische horloges worden beter beschermd als we gaan vliegen door een verminderde werking van het aard magnetisme en door de kooi van faraday tegen statische ontladingen.
Als laaste stelling presenteer ik u de basis van de vliegerij, het navigeren met een statisch kompas. Ging in de beginjaren bijna altijd goed, waarom bijna, sommige typen vliegtuigen hadden een onbetrouwbaar kompas door die grote klomp ijzer die voorin hing, de motor. Die wilden nog wel eens het kompas beinvloeden.
Door de verminderde afstroming van het electrische magnetisme moest dat ergens heen, het ging zitten rond de motor. Als het kompas dan in de buurt van de straling van de motor kwam ging het kompas afwijken.
Het vliegtuig moest dus zijn eigen opgewekte magnetisme kwijt, dat deed en doet men nog steeds door van die kleine kabeltjes aan vleugels en stuurvlakken. Als
je in een vliegtuig zit en je kijkt naar de vleugels zie je ze bijna altijd wel.
Ook in de moderne vliegtuigen zodat die bij blikseminslag het elektrische veld kwijt kunnen.