Horloges in de ruimte

Tijdens een van mijn zoektochten naar een Omega speedmaster vroeg ik mij af welke horloges eigenlijk nog meer de ruimte in zijn geweest? Ik weet dat de speedmaster tot op de dag van vandaag nog het enige goedgekeurde horloge is om in de ruimte mee te nemen, maar welke worden nog meer gebruikt voor bemande reizen naar de ruimte? De Fortis b42 official cosmonaut? Of is dat slechts een marketing stunt.

Exactly 10 years after the first official flight, FORTIS was reconfirmed in 2004 as the official wristwatch supplier of the Russian Space program on board of the ISS still today. FORTIS will also accompany space travelers for the first Mars mission as the official supplier of the Mars 500 mission, which started in June 2010 and will take more than one and half years to complete. Crew members can rely on their FORTIS Automatic watches during this long test trip.

Kwam ik zo even tegen over de cosmonauts

2 likes

Eerst horloge in de ruimte, Sturmanskie aan de pols van Yuri Gagarin in 1961 B)-

1 like

Aja, anders had de speedmaster wel first watch in space geheten


Op de een of andere manier had ik bij de eerste vlucht altijd een omega in mijn hoofd.

Eventjes scrollen naar space en we hebben een hoop informatie :smiley:

Het leven kan zo makkelijk zijn! :smiley:

Nog wat leuke info over een horloge in de ruimte, de Seiko 6139 ‘Pogue’ (snap je ook gelijk hoe het horloge aan die bijnaam komt :stuck_out_tongue: )

http://sinn142.fateback.com/pogue.html

En niet te vergeten de nederlandse R01 van Roland Oostwegel: http://www.ro1.nl/space/index.php/nl/

Bulova en dan met name de accutron heeft ook
een behoorlijke geschiedenis in de ruimtevaart:

But the real innovation came in October of 1960 when Bulova released the world’s first electronic watch, the Accutron. The watch featured a tiny tuning fork that was powered by a one-transistor electronic circuit. The fork’s 360-hertz vibrations drove a mechanical gear train that turned the watch’s hands. No springs, no escapement.

Much to Bulova’s dismay, the technologically advanced watch was not be selected by NASA for use by its astronauts—that honor went to Omega. But between 1958 and the first moon walk in 1969, NASA relied on Accutron technology for numerous timing mechanisms on the ground. The space agency even brought one to the moon—today a Bulova timer still sits at the Sea of Tranquility.

mvg

2 likes

Er zijn, zoals jij schrijft officieel goedgekeurde horloges, de ruimte in geweest maar waarschijnlijk nog veel meer ‘eigen initiatief horloges’. Astronauten mogen op zeer beperkte schaal eigen spulletjes meenemen zolang deze de mensen en de vlucht niet in gevaar brengen. Zo had Andre Kuipers inderdaad twee eigen horloges bij zich en wel deze :

de foto is door hem zelf gemaakt met zijn GSM die hij overigens ook kon gebruiken vanuit het ISS.

1 like

Ik vind deze ook wel leuk!
http://www.pilotswatch.nl/Pages/Watches/fiyta.htm

By the way
 tijdens de laatste ISS missies ging het nieuwe model, de Omega Z33 (opvolger van de X33) als officieel horloge mee omhoog ging. Opvallend is dat we daar na de vlucht niets meer over vernomen hebben. Uit ‘welingelichte bron’ weet ik dat de display meerdere malen haperde en men niet volkomen op het horloge kon vertrouwen.

Casio DW-5600:

1 like

[video]http://www.youtube.com/watch?v=i5nC3_6KJDw[/video]

Ik kon even niet zien welk horloge dit is
 maar wel dat ie stuk was
 Nou en
 dan fixen we’m toch?..

Lol, wat heb je dan voor roaming tarief?

1 like

Dat is het oficiele NASA horloge, de Omega X33.

Ff een oud topic omhoog schoppen


Ik kwam deze link tegen, onderaan het artikel is een flinke lijst met alle horloge merken en types die ooit de ruimte in zijn geweest


3 likes

Leuk artikel. Er was toevallig dit weekend de film “for all mankind” uit 1989 op tv. Met orginele beelden van de eerste bemande maanlanding.

1 like

Zag dat de Russische horloges ook genoemd werden.

Eerste foto van verzamelaar " netgrafik".

Mijn horloge komt er dicht bij, is alleen van latere datum want heeft een serif lettertype.
Is uit het 4e kwartaal 1988.

Update, zag in de lijst van @junior dat mijn voorbeeld het horloge was van Viktor Gorbatko, uit 1977.

2 likes

Leuk, dank je wel!
In het artikel staat ook een linkje naar de rapportage: Watches used in space exploration.

2 likes