Horloges in het donker

Plaats hier uw plaatjes en reviews van de beste horloges in het donker Tritium / EL / Smartwatch / backlight / Radium / Luminova.

Welk systeem heeft de voorkeur GTLS, Timex, auto EL, Trinite van Invicta of toch maar een pratend braille horloge ?

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan EL met 3 seconden afterglow,
Hoewel Auto EL werkt vaak niet waardoor je toch weer op een knopje dient te drukken.

mvg Gerard.

Lorus “kinderhorloge” niet handsfree maar erg mooie verlichting.

Casio Solar backlight, nadeel beetje ongelijk verlicht maar het kost tenminste geen batterijtjes.

Citizen Ecodrive blauwe lume

Swatch bevalt uitstekend hoewel dit niet handsfree is.

Timex … nadeel bij sommige modellen worden de wijzers overstraald door het licht waardoor je alsnog flink moet turen.

Carpe tempus Schreef:

Plaats hier uw plaatjes en reviews van de beste
horloges in het donker Tritium / EL / Smartwatch /
backlight / Radium / Luminova.

Ik ben niet zo v plaatjes schieten, maar deze komt weinig voor. Dus toch ff eigen plaatje. Sommige limited gshock hebben logo in de EL. Zoals dit batman horloge.

Verder vind ik aparte lume vormen leuk. Zoals de skeleton hands vd smp

Of die van de Pellikaan. De Breguet wijzers zijn voor zo ver ik weet niet eerder op deze manier van lume voorzien. Ik vind het een mooie verschijning. Wat ik bijzonder leuk vind, is dat de grote seconde wijzer elke minuut op de 30 seconde stand, net een index lijkt.

En de eerder genoemde kerstboom/kermisverlichting met zoveel mogelijk kleurtjes vind ik ook leuk. Praktisch nutteloos de lume op de subwijzers, maar vind het gewoon leuk staan.

Full lume wijzerplaten zijn ook apart, maar heb de klik er niet zo mee. Ik vind het fijn dat de details oplichten ipv donker blijven. Maar het is wel weer es wat anders.

De Alpha Marine geeft daar nog een twist aan met de gelumde wijzers en indexen.

Wat te denken van o.a. Victorinox en MTM die met LED de wijzerplaat verlichten? Ze hebben zelfs een zaklamp modus.

En wat te denken van m’n I-shock?

OK, kan niet tegen de power van de Arc reactor :+

Daarnaast ook nog leuke LED klokjes, zoals deze van Avatar

Of m’n LCARS watch

Maar dit is toch wel de meest veelzijdige…

Welk systeem heeft de voorkeur GTLS, Timex, auto
EL, Trinite van Invicta of toch maar een pratend
braille horloge ?

Heel handig horloge en stijlvol horloge voor mensen die altijd ‘in het donker zitten’.

Maar mijn voorkeur heeft Luminova. De lichtgevende verf die volgens de fabrikant ‘oneindig’ opgeladen en ontladen kan worden zonder z’n lichtgevende kwaliteit te verliezen (De tijd zal leren of het waar is). Ik vind duurzaamheid het belangrijkst. Tritium tubes vergaan na verloop van tijd. EL of LED kunnen defect raken. Nadeel van Luminova is dat het na een laadbeurt langzaam minder gloeit. Voor sommigen gaat dat te snel. Maar zo lang ik er een nacht mee door kan komen, vind ik het goed genoeg.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan EL met 3
seconden afterglow,
Hoewel Auto EL werkt vaak niet waardoor je toch
weer op een knopje dient te drukken.

Ik schud dan opnieuw, en 9 van de 10 keer gaat ie dan wel gewoon aan. Hij is alleen niet zo handig voor Spiderman die op z’n kop hangt :wink:

Zonder twijfel tritium, en zonder knoppen drukken:

Tot over 10 jaar zo iets.

Grt.

marnix.moed Schreef:

Carpe tempus Schreef:

Welk systeem heeft de voorkeur GTLS, Timex,
auto
EL, Trinite van Invicta of toch maar een
pratend
braille horloge ?

Maar mijn voorkeur heeft Luminova. De lichtgevende
verf die volgens de fabrikant ‘oneindig’ opgeladen
en ontladen kan worden zonder z’n lichtgevende
kwaliteit te verliezen (De tijd zal leren of het
waar is). Ik vind duurzaamheid het belangrijkst.
Tritium tubes vergaan na verloop van tijd. EL of
LED kunnen defect raken. Nadeel van Luminova is
dat het na een laadbeurt langzaam minder gloeit.
Voor sommigen gaat dat te snel. Maar zo lang ik er
een nacht mee door kan komen, vind ik het goed
genoeg.

Maar ik geef toe dat elke methode zo z’n voordeel heeft en ik in bepaalde gevallen voorkeur geef voor een andere manier van verlichting. Bijvoorbeeld als een horloge een display heeft. Dan heeft de voorkeur EL. Op reis heb ik momenteel een GW2500. Erg fijn dat ie gewoon nette lume heeft op de wijzers. Alleen de LED vind ik knudde, omdat 't de schermpjes niet verlicht.

Ik heb dan ook nog es een inverse display, en dan is het helemaal niet te doen met zo een LED.

Nee, dan liever EL Illuminator. Heel je scherm is dan gewoon afleesbaar.

C3, Superluminova, Lumibright.
Forget it bro.

H3, koop ik zelfs liever quartz met tritium.

Grt.

drex Schreef:

H3, koop ik zelfs liever quartz met tritium.

Tritium met quartz (batterij of accu) vind ik wel weer een acceptabele combi. Beide raken immers op. Ik bedoel, vind het ‘niet kunnen’ dat m’n automaatje het over 50 jaar nog wel doet en de H3 niet meer. Ook een reden dat ie weinig vintage draag. De tritium lume doet het gewoon niet meer :frowning:

Thanx heren voor de uitgebreide aanvullingen
mooie plaatjes ook :~ ,
zelf m’n GTLS en Timex fotograferen lukte niet zo best
( ligt aan de fotograaf en z’n tabletcamera )
niet aan dronkenschap.

grtz. Gerard

Allemaal in het donker…

Explore mspoon1

Tja, dat tritium is over 10 of 15 jaar uitgewerkt.
Maar je hebt er in die tijd wel plezier van!

Als het zo ver is zet ik er een mooie aftermarket A of B munster
plaat in.
Ik dacht dat ETA 2824 platen ook op Sellita 220 passen.

Grt.

Ik vind Luminova het prettigste.

Tritium-buisjes is leuk, maar is redelijk snel "uitgeblust"
Tritium-verf is mooi als het na jaren verkleurt is, maar heeft daardoor geen functie meer.

Luminova blijft lang schoon/wit en behoud ook lang z’n verlichtende functie (tu)

De enige die ik qua EL verlichting goed vindt is van een LCD Timex, daar kun je tenminste na 1x drukken lang van de verlichting gebruik maken zonder de knop ingedrukt te houden.

Een paar die voor mij bijzonder zijn…

Een mod met plexi waardoor de cijfers geinig vervormen

Een Vostok met LE plaat, een van de weinige modellen waarbij er meer te zien is als alleen een paar puntjes

De EL verlichting van een Timex, die blijft > 5 seconden branden na indrukken (tu)

En natuurlijk een Seiko, waarbij in deze mod een combinatie van vuurballen is :smiley:

Grt.

drex Schreef:

http://4images.nl/di/XV8L/H3_detl_orange.jpg

Grt.

whow… is dat een zelf genomen foto ?

http://nl.picturepush.com/public/11490724

Scudo Schreef:

http://www1.picturepush.com/photo/a/11490724/800/H
orloges/LED-horloge.jpg

leuk ding ( ik zag hem bij de kijkshop )
ik neem aan dat deze LEDjes niet permanent
blijven branden he ?
maar ze blijven na inschakelen nog lang nagloeien zeker want ik zie op de foto i.i.g. niet dat je een knopje ingedrukt houdt ?

grtz. Gerard

Een paar seconden blijven ze wel aan.
Het ding is wel een echte batterijen vreter.

Ik had deze via miniinthebox. Voor 12,50 euro lag ie bij mij in de bus.
Daar kun je je geen buil aan vallen.

Scudo Schreef:

Een paar seconden blijven ze wel aan.
Het ding is wel een echte batterijen vreter.

Ik had deze via miniinthebox. Voor 12,50 euro lag
ie bij mij in de bus.
Daar kun je je geen buil aan vallen.

wanneer hij batterijtjes vreet heb je wel het voordeel dat je er van die cheap ass Blokker batterijtjes in kunt duwen want dan zitten ze er toch nooit zolang in dat ze gaan lekken.

Inderdaad, daar ga je dan geen dure zilveroxide dingen in stoppen.

mijn 2 meest nucleaire horloges: goedkope Superluminova vs dure Superluminova, Armida A8 vs Tudor Pelagos

beide hebben een oogverblindende gloed als je van buiten komt, maar er zit wel degelijk verschil tussen:
de lume van de Armida is aanvankelijk iets feller, maar daarentegen redelijk snel uitgeblust en ietwat vlekkerig als je goed kijkt, de lume van de Tudor is geheel egaal en blijft doorgloeien tot de volgende ochtend

de Armida bewijst dat er niet veel geld nodig is om een enorme bak licht te creëren, het perfectioneren van de lume is daarentegen wel een vak apart en is gereserveerd voor de higher end merken

Ja, zelf genomen met NIKON coolpix.

Grt.