importrechten op horloges zijn 4% met een max van 0.80 euro in Nederland. Dat is vrij verwaarloosbaar
Correct, invoerrechten valt wel mee.
Het is de 21% BTW die pijn doet (ook bij tweedehands!).
Daarbij betaal je ok nog de invoerservice door de pakketdienst, meestal 2 tot 3 tientjes.
Als je een horloge in USA koopt bij een particulier betaal je natuurlijk geen BTW aan die Amerikaan.
En zover ik weet betaal je ook geen BWT aan een dealer als deze hem exporteert. De “tax” is namelijk voor Amerika bedoeld zolang het horloge in Amerika wordt verkocht.
Ik heb ook wel eens iets gekocht in Washington State en verstuurd naar California en toen betaalde ik ook geen “tax”. Daarentegen heb ik ook wel eens iets gekocht binnen California verstuurd en betaalde ik 9,5% tax of zoiets…
Sterker nog, als je een horloge in het buitenland koopt, kun je op de luchthaven de btw die je betaald hebt terug krijgen.
Officieel moet je bij terugkomst in Nederland dan wel weer BTW afdragen…
Dit is ook wel echt een factor heb ik het idee. Amerikaanse retail is bepaald niet zuinig met prijskortingen (itt hier meestal stapelbaar), coupons, loyalty schemes, ”we price match”, outlets en ga nog maar even door. De consument verwacht het gewoon, dus gebeurt het. Als student vloog ik jaarlijks naar Michigan en kwam terug met een jaarvoorraad aan Levi’s en Ralph Lauren voor belachelijke prijzen. Laptop ook daar gekocht, model kostte 1199€ bij RAF in Amsterdam maar slechts $1000 op Amazon US (we spreken 2009) en toen kwam er nog een $100 rebate achteraan en een voucher voor een gratis docking station bij
Daar kon Nederland met z’n zuunige kortinkjes niet tegenop.
Moraal van het verhaal: gewoon dingen daar kopen en dan meenemen, als je de kans hebt natuurlijk
Nee, een VS bedrijf kan geen BTW rekenen. Is immers geen lid van de EU. Maar in Nederland wordt BTW geheven. Vervelend wellicht, maar dat hebben we met z’n allen zo afgeproken.
Dan dien je het alsnog aan te geven als de waarde meer dan 400 euro is.
Het is nog beter Het bedrag is €430. Overigens zit er een addertje onder het gras. Het is prima als de waarde onder de €430 zit, maar als het er boven komt, zeg €500, moet je betalen over de volle €500. Je kan die €430 dus niet van de waarde aftrekken, zoals menigeen denkt.
Wellicht kan je eens de app van StockX bekijken. Ik heb er nog nooit een horloge gekocht, wel veel schoenen. Helemaal nieuw en voor +/- 20 dollar aan bijkomende kosten worden ze bezorgt. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze een vestiging in de USA én in de EU hebben en daarom spullen naar hun vestigingen over en weer kunnen sturen??
Overigens koop je daar in feite 2e hands, ongebruikte goederen van een particulier.
Dat is wel een mooi principe. Dat ga ik eens in de gaten houden.
Klopt het dat je nergens het specifieke item kan bekijken? Ik kijk naar een Sarb017. Daar staan er vier van te koop. Maar ik zie niet het exacte exemplaar dat ik koop?
Nou dat antwoord kent u zelf ook, en wordt u staande gehouden door de douane op Schiphol en uw horloge wordt herkent en u wordt gevraagd of u kunt aantonen dat u het horloge in NL heeft gekocht, en u kunt dat niet krijgt u de keuze:
Invoeren inclusief een fijne boete, of inbeslagname en krijgt u uw horloge terug zodra u kunt aantonen met b.v. Factuur dat u al btw heeft betaald.
En ja, dat gebeurd, en exact de reden dat ik altijd een kopie factuur op foto in mijn telefoon bij me had als ik de grens over ging.
De eerste keer gebeurde me dit overigens toen ik de meest foute Swatch (007 reeks odd job) om had en de douanier niet gehinderd door enige kennis alleen een grote gouden klok zag.
Was een collega voor nodig die hem recht in zijn gezicht begon uit te lachen, en mij netjes excuus aanbood.
Vond het wel vermakelijk.
Deze dus :
Ja dan hebben ze geen foto in hun data base. Maar nieuw is gewoon echt nieuw. Dat garanderen ze dan ook.
Ha, ik dacht eerst: die worden goedkoop aangeboden!
Maar toen ik eenmaal aangemeld had en het systeem wist dat ik in NL woon, schoot de prijs toch omhoog. Anyways, ik hou het eens een tijdje in de gaten.
Heb je er wel eens een koopje gescoord?
Ja een kast vol schoenen Vooral Nike’s, die zijn in de USA bij voorbaat al gunstig geprijsd voor ons Europeanen.