Ik heb een aantal horloges op mijn wanted-list staan, waarvoor ik regelmatig een rondje over de welbekende internetsites maak.Als er wat goedkopere tussen staan, staan die vaak in de VS te koop. Dan heb ik het niet over horloges die in Amerika gemaakt worden maar bijvoorbeeld de Seiko Sarb017.
Is het toeval dat ik dit nu een aantal keer gezien heb, of is er een reden voor dat horloges daar goedkoper worden aangeboden dan in Nederland/Europa? Zijn bijvoorbeeld importtarieven vanuit Japan naar de VS veel lager?
Producten worden in Amerika zonder btw (sales tax) getoond. Elke staat hanteert een eigen tarief. Er komt dus sowieso btw bij en importkosten.
Zo heeft Alaska volgens mij 0% sales tax en new york 8.8%. Daardoor lijken producten vaak goedkoper, maar dat valt opzich wel mee
Ik weet inderdaad dat er douane en invoerkosten bij komen. Dat vind ik juist altijd zo jammer: dat het horloge zelf goedkoper is en door die extra kosten alsnog net zo duur of duurder dan in NL.
Maar als een bedrijf een horloge naar mij in Nederland exporteert, komt er ook btw over? En voor een particulier tweedehandsje wordt geen btw gerekend. En die zijn daar ook goedkoper dan hier in NL.
Helaas niet. Ook voor een tweedehandsje moeten er invoerrechten worden betaald. Tja, ik heb een keer een Audemars Piguet Royal Oak gekocht en in combinatie met een leuk weekendje Miami. Als je hem ophaalt en omdoet, betaal je geen invoerrechten. Of het de bedoeling is, is weer een ander verhaal.
Ik zie nu dat het bedrag dat ik altijd als invoerkosten en heffingen aannam, ook de btw bevat. Even was ik in de veronderstelling dat die BTW daar nog eens bovenop zou komen.
Toch blijft het ergens vreemd dat een horloge dat via Amerika naar NL komt dan ongeveer net zo duur is als een die direct vanuit Japan naar NL komt.