Horloges met een asymmetrisch ingedeelde wijzerplaat

Al vanaf ik zo’n 6 jaar geleden begon met deze hobby heb ik een zwak voor horloges met een asymmetrisch ingedeelde wijzerplaat (m.u.v. zg. regulators). Bij sommige mensen veroorzaakt de aanblik van zo’n horloge juist kortsluiting in de hersenen, maar bij mij wekt het juist mijn interesse (en hebzucht :wink:) op.

Het is denk ik begonnen met plaatjes van de Lange 1 en de Glashütte Panomatic Lunar:

Het is echter niet erg waarschijnlijk dat deze twee tot mijn collectie gaan behoren, dus was het zoeken naar iets wat er op lijkt.
Het bleek al snel lastig om iets te vinden buiten enkele goedkope Chinese horloges. Ik aarzel om ze echte hommages te noemen omdat er redelijk wat verschillen blijven met de originelen. Waarschijnlijk is het lastig om de indeling van de wijzerplaat te imiteren met off-the-shelf Chinese uurwerken.

Als Lange 1 “hommage” kwam ik deze Minorva tegen:

De indeling lijkt op die van de Lange 1, maar de kleine seconde is bij de Minorva een 24-uurs wijzer geworden. De maanfase is een dag/nacht functie geworden, en de gangreserve wijzer is nu een dagaanduiding. De Lange 1 is duidelijk te lastig om 1:1 te imiteren!
De Minorva heeft de collectie inmiddels al weer verlaten…

Voor de Glashütte kwam ik uiteindelijk 2 opties tegen, beide zg. “Eurasian” chinese merken, merken dus met een fancy Europees klinkende naam om een rijke horologische traditie te suggereren maar in feite dus 100% chinees. Niks mis mee trouwens zolang je je daar van bewust bent.

Toen ik deze automatische Bernoulli’s tegenkwam, bleken ze al niet meer verkrijgbaar:

Toch raakten ze bij mij wel een snaar, en even later werd er een aangeboden op eBay USA. Toen ik deze (met blauwe wijzerplaat) thuis had beviel ie mij zo goed dat er een soort van compleetheidsdrang over mij kwam (denk aan voetbalplaatjes of postzegels die compleet moéten zijn) :grin:

Twee jaar lang heb ik minstens 1x per week op eBay USA gekeken (ze werden alleen daar af en toe aangeboden) totdat ik eindelijk alle 5 versies compleet had. En nu zitten ze samen in mijn kist:

De indeling is weer grofweg hetzelfde als bij het origineel, maar de kleine seconde is hier een retrograde secondenwijzer. Deze beweegt van rechts naar links in ca. 30 seconden en springt dan terug naar de uitgangspositie, om vervolgens weer naar links te bewegen. 2 Van deze cycli duren precies 60 seconden.

Aanwezig is ook de panoramadatum (“big date”), die helaas wel tot 39 doorloopt :joy:
De maanfase is ook hier een dag/nacht aanduiding. Om de gelijkenis met de Glashütte te behouden staat er nog wel een schaal van 0 -29,5 dag boven…:laughing:

Öndanks deze tekortkomingen ben ik blij met deze 'hommages" aan de Panomatic; dichterbij het origineel ga ik voorlopig niet komen…

De 2e Glashütte hommage vond ik tenslotte in deze Constantin Weisz. Ook hier wilde ik alle beschikbare versies hebben (gelukkig maar 2 deze keer! :rofl:).

Deze hebben hetzelfde automatische uurwerk als de Bernoulli, maar zijn iets anders vormgegeven. De faux schaal boven de “maanfase” is hier i.i.g. achterwege gelaten.
Overigens houden de uurwerkjes zich kranig, heb ze al een paar jaar in bezit maar ondanks de waarschijnlijk grotere belasting door het steeds terugspringen vd secondewijzer blijven ze zonder problemen lopen!

12 likes

ik vind ze leuk.

Thx! :slightly_smiling_face:
Het zijn natuurlijk cheapies, maar ze worden nog regelmatig gedragen en ik zou ze niet willen missen…

Heb er wel eens naar zitten kijken, opzich zijn ze interessant om te zien aan de andere kant krijg ik stuiptrekkingen dat niet de gehele wijzerplaat gevuld is.

Zag de Glashütte Panomatic laatst ergens voorbij komen, zijn inderdaad mooie horloges. Is de asymmetrische wijzerplaat een typisch Glashütte ontwerp (afgezien van de hommages)?

Zou mooi zijn als meer betaalbare merken hier hun eigen visie op zouden maken.

Edit: Zie net de Maurice Lacroix Pontos Decentrique, ook erg mooi. Helaas niet bijster veel goedkoper dan een Glashütte.

Mooi topic! Lange is inderdaad voor weinigen bereikbaar, helaas ook niet voor mij … mooi om te lezen hoe je de zoektocht anders hebt voortgezet.

Er is ook nog deze Tissot Couturier uit 2013. Was volgens mij niet erg succesvol want hij lijkt alweer verdwenen…

1 like

Vostok heeft ook een model.

3 likes

Bij deze modellen blijft bij mij het knopje op “off” staan.

Mij doet zo’n andere indeling niets, maar wel leuk om te lezen hoe je je collectie vormgeeft en eens wat andere merken te zien dan de geijkte.:+1:

Montblanc Nicolas Rieussec gmt.

4 likes

1 like

:grin:

Als jij en ik de horloges van deze aarde onderling mogen verdelen zullen we het gemakkelijk eens worden. Overigens ook over de verdeling van de exemplaren uit Glashütte, Duitsland. :blush:

In mijn ogen zijn het wel hommages.

Verder een leuke post, je hebt er duidelijk werk van gemaakt :+1:

2 likes