Horloges met een batterij hebben geen ziel maar zijn toch chill

Sommige verzamelaars zeggen dat horloges die lopen op een batterijtje geen ziel hebben. Horloges hebben een hele ontwikkeling doorgemaakt. In de loop van tientallen jaren zijn verschillende soorten uurwerken ontwikkeld. Sommige zijn best indrukwekkend.

Zoals deze:

Wat vinden jullie?

• Horloges met batterijtjes zijn top!
  • Horloges met batterijtjes hebben geen ziel!

0 stemmers

11 likes

Technisch gezien geheel correct. Een ziel is maar een verzinsel.

15 likes

Komt steeds weer terug dit onderwerp. Mechanische horloges zijn dood. Metalen, plastics en wat smeer middelen. Batterij horloges hebben alvast chemische processen en elektriciteit, zoals in levende wezens. Met kwarts krijg je zelfs een “hartslag” elektrisch gestuurd door een “brein”.

8 likes

Hee is de oude Chille er weer? Heerlijk vrijdagmidagtopicje! :ok_hand:

4 likes

Haha ik ben nooit echt weggeweest :wink:

3 likes

ziel of geen ziel,
ze zijn top, machtig, geweldig,
daarom heb ik ze ook :ok_hand:

9 likes

Nuf said…

19 likes

Clickbait

7 likes

Vrijdagmiddagborrelpraat :clinking_glasses: altijd gezellig.

Horloges hebben geen ziel of persoonlijkheid. Het zijn dode voorwerpen.
Termen als ziel en imago zijn helaas marketingtools

En de reden dat iedereen en zijn moeder een Rolex wil.

5 likes

Een horloge krijgt voor een eigenaar ziel door het verhaal wat erbij hoort. Je krijgt het van iemand, koopt het op een bijzonder moment. Dan maakt het niet uit of het mechanisch of met batterij is. Ik koester mijn Longines quartz die ik voor mijn eindexamen kreeg.

8 likes

Een horloge heeft geen ziel, wel karakter (of niet).

2 likes

Klopt helemaal. Net als auto’s op batterijen. Ook zielloos.Trap je een 911 tot in het rooie dan snap je t meteen :grin:

Vandaag speedy, die is natuurlijk één en al ziel want handwinder. Logisch.

10 likes

En hoe zit het met die andere Omega, die speedmaster met batterij, ook zielloos?

https://www.omegawatches.com/watches/speedmaster/instruments/spacemaster-z-33/product

3 likes

Wellicht hebben ze geen ziel, wat ze wel hebben is een batterij.

4 likes

Dat mechanische horloges een ziel zouden hebben en batterijhorliges niet is inderdaad onzin, maar ik heb altijd wel bewondering en respect gehad voor alles wat mechanisch is, wind- en watermolens, alles wat een raderwerk heeft, van antieke stoelklokken tot kookwekkers, stoomlocomotieven en -machines, brandstofmotoren, van mijn zelfontbrandingsmodelvliegtuigmotortjes (gebruik die eens bij Scrabble!) en brommers tot Bugattimotoren. Dan vind ik elektromotoren gewoon lang zo interessant niet, maar op zijn tijd wel heel bruikbaar en soms onmisbaar. Ik zou niet willen leven zonder elektriciteit, maar als ik een keuze heb zal ik mechanieken zonder elektriciteit altijd leuker vinden, ook of misschien wel met name bij horloges.

9 likes

Wat vinden jullie van Solar horloges? In principe worden deze opgeladen door (zon)licht. Heeft al wat meer “ziel” dan een normale quartz.

2 likes

Verklaart mijn automaten dus… enigzins… alhoewel ik een zwakte heb voor de stemvork horloges…

ja in mijn ogen wel ook rolex , niks met batterijtjes uiteindelijk :wink:

Goedkope mainstream quartzjes hebben misschien geen ziel.
Hoogwaardige quartz uurwerken zeker wel.

6 likes

De chinese quartzen in de zogenaamde plakmerken zeggen mij niet zoveel.

Zoiets als dit is wel dik in orde!

7 likes