Sommige verzamelaars zeggen dat horloges die lopen op een batterijtje geen ziel hebben. Horloges hebben een hele ontwikkeling doorgemaakt. In de loop van tientallen jaren zijn verschillende soorten uurwerken ontwikkeld. Sommige zijn best indrukwekkend.
Komt steeds weer terug dit onderwerp. Mechanische horloges zijn dood. Metalen, plastics en wat smeer middelen. Batterij horloges hebben alvast chemische processen en elektriciteit, zoals in levende wezens. Met kwarts krijg je zelfs een “hartslag” elektrisch gestuurd door een “brein”.
Een horloge krijgt voor een eigenaar ziel door het verhaal wat erbij hoort. Je krijgt het van iemand, koopt het op een bijzonder moment. Dan maakt het niet uit of het mechanisch of met batterij is. Ik koester mijn Longines quartz die ik voor mijn eindexamen kreeg.
Dat mechanische horloges een ziel zouden hebben en batterijhorliges niet is inderdaad onzin, maar ik heb altijd wel bewondering en respect gehad voor alles wat mechanisch is, wind- en watermolens, alles wat een raderwerk heeft, van antieke stoelklokken tot kookwekkers, stoomlocomotieven en -machines, brandstofmotoren, van mijn zelfontbrandingsmodelvliegtuigmotortjes (gebruik die eens bij Scrabble!) en brommers tot Bugattimotoren. Dan vind ik elektromotoren gewoon lang zo interessant niet, maar op zijn tijd wel heel bruikbaar en soms onmisbaar. Ik zou niet willen leven zonder elektriciteit, maar als ik een keuze heb zal ik mechanieken zonder elektriciteit altijd leuker vinden, ook of misschien wel met name bij horloges.