Horloges met een vintage uitstraling (40s-60s)

Iedere keer blijkt weer dat mijn horlogehartje sneller gaat tikken van (her)uitvoeringen van vintage horloges.
En ik ben vast niet de enige, gezien de hoeveelheid reissues van de laatste jaren.
Zelf heb ik deze

en deze

al op de kop getikt.

Maar, een mens moet altijd iets te dromen en te begeren hebben.
Momenteel houd ik een oogje open voor de Heuer Carrera Calibre 6. Een prachtig horloge dat pas sinds kort op mijn radar staat.

Welke andere horloges in het midden segment (zeg tot €2000,-) zijn er in de afgelopen jaren nog meer uitgebracht die een jaren 40 tot 60 gevoel geven? Heb overigens al genoeg duikers in de doos.

17 likes

Tip: koop een vintage horloge :stuck_out_tongue_winking_eye:

10 likes

Leuke topic!

2 likes

Mee eens! Come over to the dark side! :smile:

4 likes

Glycine Airman!

8 likes

Deze heb ik al


En deze zelf gemaakt van losse onderdelen:

8 likes

Ik mis de pie pan en plexi van mijn 1803, als je het hebt over de vintage uitstraling:

10 likes

Prachtig plaatje Han :ok_hand:

2 likes

Het is gek hoe Rolex eigenlijk achterliep in 1977, met pie pan, plexi en geen quickset. Terwijl ze wat dat betreft tegenwoordig vooruitstrevender zijn.

1 like

Met wat dan? Weinig innovatie hoor. Op een skydweller na misschien is het allemaal erg conservatief.

wat materiaal betreft als kermaische bezels, parachrome anti magnetische balansen lopen ze dan tegenwoordig wel vooraan.

Eens. Mijn Bulova Super Seville uit 1980 heeft (had) gewoon saffier en dubbel quickset in de ETA2834-2.

Niet helemaal eens. De materialen die ze gebruiken voor de uurwerken zijn van ongekende kwaliteit, maar de techniek…mwoah. Built to last en dat vind ik juist het fijne aan Rolex.

1 like

Ik geef de voorkeur aan een reïssue of homage met vintage looks, maar met hedendaagse techniek.

Geprobeerd heb ik het wel, maar de “zorg” voor ouwe meuk (service, kwetsbaarheid, etc.) gaf bij mij de doorslag voor deze keuze. Een ding is zeker, smaak hadden ze in die tijd wel :slight_smile:

5 likes

Goede keuzes!
Welke Longines is dat?

1 like

Serieus ? Vertel !
Ik laat me graag verrassen…

1 like

Nouja. Omega is bijvoorbeeld aardig wat innovatiever op technologisch gebied. Rolex is meer eigentijds zou je kunnen zeggen. Ik zie ze niet vooraan lopen. Zeker niet.

1 like

Twee vintage ontwerpen in een wat moderner jasje waar ik zelf wel tevreden over ben.

5 likes

Daar zou ik helemaal gek van worden!!! Ziet er toch niet uit! Wat is de reden hiervoor? Of gewoon, omdat het kan?

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Longines Conquest Heritage

Het mooiste vind ik dat ze de Heritage zo dicht bij het origineel gehouden hebben, met een afmeting van 35,5mm en gebold plexiglas.


Dit is een ‘geleende’ foto van een Conquest uit '54. Er zijn ook versies met datum.

In de jaren '50/'60 was Longines een merk in het hogere segment en concurreerde deze Conquests met de Omega Constellation pie-pans waarvan ik ze ook wel iets weg vind hebben.

18 likes

Als je zelf kunt repareren, ja :innocent: