Horloges met Gangreserve - retrograde?

Sinds eergisteren heb ik drie horloges met gangreserve aanduiding. Op de een of andere manier spreekt me dat enorm aan. Van die grappige kleine wijzertjes die niet rond gaan :smiley:

Twee automaten, Zodiac en Tradition:

ƉƩn handopwinder, de Maurice Lacroix Calendrier Retrograde (MLCR):

Ik heb wel eens opmerkingen gelezen dat zoā€™n gangreserve op een automaat zinloos is en daar kan ik inkomen. Als je het horloge draagt staat het al snel op maximum en blijft daar tot je het afdoet. Draag je het niet zal de functie aflopen tot ie stopt. Daar heb je geen indicator voor nodig als er ook een secondewijzer op zit.

Bij een handopwinder kun je de functie m.i. wel als echte functie beschouwen omdat je kunt zien of je 'm weer op moet draaien. Ik weet niet of ik daar alleen in sta maar bij de MLCR wind ik het horloge zover op dat de wijzer gespiegeld staat met de tegenoverliggende retrograde datumwijzer, tenminste als de datum voorbij de 7 is anders staat mā€™n horloge stil. Betekend wel dat je regelmatig op moet draaien. Dwangneurose? :smiley:

Een datumaanduiding zoals op de MLCR loot tot het eind en springt dan weer terug, dat is retrograde. Maar wat ik me afvraag, mag je er van spreken dat de gangreserve ā€œretrogradeā€ is? Hij loopt op als het uurwerk opgewonden wordt en weer af als dit niet het geval is. Lijkt mij geen retrograde. Wat jullie?

En post ook je eigen horloge (of wannahave) met gangreserve!

Het gelijk stellen van beide wijzers (retrograde datumaanduiding en de gangreserve) is inderdaad een behoorlijk neurotisch trekje :wink:
Maar mooi staat het wel. Het is niet voor niets dat ML dit horloge ook altijd op die manier laat zien.

De gangreserve is zeker geen retograde aanduiding. Een retrograde aanduiding dient uit zichzelf weer in de aanvangsstand terug te springen.

Mijn wannahave Retrograde horloge heb ik reeds: Ook de MLCR.

Erg mooi mannen. Van harte met je nieuwe aanwinsten Henrik.

Mvg Dennis.

Wat is ie mooi he? :smiley:
Maar op zich gaat de gangreservewijzer toch ook terug naar de aanvangsstand? Het duurt alleen wat langerā€¦

Beste Henrik,

Volgens mij is een gangreserve geen retrograde want deze gaat slechts op en neer tussen het hoogste en laagste punt. Een retrograde dag of sec-aanduiding gaan a.h.w. over het hoogste punt heen waarna ze altijd weer opnieuw deze baan doorlopen, bij een gangreserve kun je bij het laagste punt nog even ā€œbijtankenā€ en andersom, bij het hoogste hoef niet tot max. door te winden, je kunt 'm ook laten aflopen. Een gangreserve is dus oneindig variabel tussen die twee punten.
Ik ken de preciese definitie ook niet hoor, maar volgens mij is bij het onderscheid cruciaal dat een retrograde ā€œover het hoogste punt gaatā€,( met enige ā€œsnelheidā€) . Een gangreserve loopt ā€œrustigā€ weer af.
Gangreserve op een automaat vind ik niet geheel zinloos, noch bij lage gangreserves, noch bij hoge: hier geldt hetzelfde als bij een handopwinder, je ziet wanneer je hem moet omdoen (omdat ie bijna leeg is) of wanneer je het moet opwinden. Vooral relevant voor mensen die binnen een paar dagen wisselen met horloges. Wel is een gangreserve handiger indien deze groter is ( IWC bijv. 7 dagen of de 10 days tourbillon). Ik denk dat indien men de reserve van het horloge kent, het een automatisme (!?) wordt dat je 'm om de twee dagen even opdraait (tenzij meer reserve natuurlijk) , ook daar geldt weer: hoe groter de reserve, hoe meer nut van een r.aanduiding.Of juist niet als je binnen die 7 of 10 dagen varieert, natuurlijkā€¦
Als je heel veel horloges hebt wordt het nut natuurlijk nog groter, het is een beetje een verhaal van: aan de ene kant wel, aan de andere kant niet zinvol.

groet,

Ed

He Henrik, lukt het een beetje met het opuirmen van je collectie? Die ML is een fantastische aanwinst!

Die ML heb ik al jaren Michel, waar ben jij geweest!?
De opruiming gaat goed hoewel er ook weer het (on)nodige bij aan het komen is :smiley:

Sorry idd al een tijdje niet aan het opletten, druk en zo, lees ook niet alles meer, maar gelukkig werd mijn aandacht weer gevestigd door/op dit prachtexemplaar.

Een (slechte) foto van de prachtige Maurice Lacroix van Henrik.

Blijft mooi. Ik heb trouwens een nieuwe ML aanwinst voor ā€œerbijā€ naast mijn Masterpieces. Aangezien ik in mijn werk nogal veel met ā€œoranjeā€ doe en de wk er weer aan komtā€¦ Sorry voor de off-topic.

Gekocht bij Ruud Clockwise die het zelf heeft langsgebracht. Prima.