Normaal gesproken loer ik alleen vanaf een afstandje naar de verschillende discussies, mooie aanwinsten en ga zo maar door, maar nu heb ik echter een prangende vraag waarop ik niet zo makkelijk een antwoord kan vinden.
Ik ben gefascineerd door horloges met een retrograde complicatie, en dan met name voor de secondewijzer. Nu zijn horloges met een gangreserve complicatie niet zo heel moeilijk te vinden, maar de complicatie op de secondewijzer kom ik helaas maar nauwelijks tegen (stel je voor wat voor een dopamine deze complicatie vrij zal maken als eens per minuut(!!) je wijzertje terug knalt naar de startpositie).
Het enige horloge wat voor mij enigzinds betaalbaar is mét deze complicatie, is er één van de Longines Master Collection. Echter heb ik het broertje van dit horloge al, maar dan zonder retrograde. Ik zou dus graag een ander merk verkennen met deze complicatie (de 44mm kast past overigens ook niet bij mijn dunne pols).
Suggesties zijn meer dan welkom!!
Ik weet niet of onderstaande afbeelding goed door zal komen, maar hierbij een voorbeeld van de Longines uit de Master collection; referentie L2.715.4.71.3.
Heb zelf heel gelijkaardige Longines gehad, maar zwarte wijzerplaat met moonphase & de retrograde seconden.
Vond het geheel wat zwaar aandoen door alle complicaties (zowel qua beeld, als letterlijk door de dikke kast).
Vrees wel dat het de Longines Master Collection in deze prijsklasse wel een unicum is, volgens mij zit je wat retrograde secondewijzers betreft al meteen in een prijsklasse hoger, met H. Moser, Breguet en Blancpain.
Dan moet je eens kijken naar Prokop & Brož, misschien. Lokaal van hier, super vriendelijke meneren beiden. En ze zijn gek op retrogrades, régulateurs en elke mogelijke combinatie ervan. Volledig custom te maken trouwens, elk horloge is uniek.
Ik heb hetzelfde gevoel met de Longines die ik heb. Op slag verliefd, maar toch wel een uitdaging om te zien hoe laat het is. Helaas is mijn conclusie tot nu toe ook dat alleen de echt dure merken deze complicatie maken.
Dit ziet er heel erg gaaf uit, zeer unieke ontwerpen en erg gelimiteerde opgaves. Ik heb net een artikel gelezen over het model met het sandwich glas, ook heel gaaf!!
Het moet haast wel voorbestemd zijn, in augustus bezoek ik een klant op ongeveer 2 uur rijden van Praag…
Ha kijk, kan wel eens de moeite zijn dan. Enige puntje is dat ze ook groot zijn hoor - 42mm, dacht ik; ik heb er eens een paar gepast op SEW Praha en voor mijn kleine pols was dat maar nipt haalbaar. Al moet ik wel zeggen dat ze voor hun grootte op papier eigenlijk wel verrassend goed draagbaar waren.