Horloges op tijd in brochures, hoe zit het?

Ik zit al een tijdje met een rare vraag (mischien wel een domme vraag) in mijn achterhoofd ?

Als je de brochures leest van de diverse horloge merken dan valt mij op dat op alle afgebeelde foto’s horloges, de horloges op exact dezelfde tijd staan.

Neem nou Rolex als voorbeeld, op alle foto’s staan de horloges op exact 10 uur en 11 minuten en 31 seconden.

De kronen zijn dichtgedraaid.

Bij een automaat lijkt me dit ondoenlijk om te doen. Zodra je een Rolex maar even een slag geeft dan loopt ie al, en je kunt hem alleen maar stilzetten door de kroon eruit te draaien/trekken.

Hoe doen ze dit ? Is er een truuk voor, of moet je aan photoshop denken ?

Ik twijfel er niet aan dat afbeeldingen in brochures digitaal bewerkt zijn. Niet alleen om een bijvoorbeeld uitgetrokken kroon vast te draaien, maar ook om het nodige aan kleuren en uiterlijk te optimaliseren.
Tien over tien wordt overigens gebruikt om eventuele teksten en subdials onbedekt te houden.

Ja het lijkt wel een soort ISO-afspraak ofzo.

Kijk die 11 over 10 ('s ochtends!) is goed te verklaren omdat er dan vaak niets van de tekst bedekt wordt.

Maar vanwaar die 31 seconden?

De dag staat ook altijd op (maandag) de 8e.

Ongeacht welk merk. Leuk dat je het opmerkt. Het was mij ook al eens opgevallen. Pak eens een Seiko-folder. Die dingen staan allemaal precies hetzelfde.

Maar ja een horloge dat op kwart over drie over de datum geparkeerd is, dat toont ook niet.

Ik heb geen idee hoe ze het doen maar ik weet zeker dat het geen photoshop is. Ik was begin april in Basel op de horlogebeurs en daar had elk horloge op Rolex-stand ook dezelfde tijd. Misschien klokjes zonder uurwerk en op de een of andere manier fixed hands? http://www.jacksonsquare.com/sc-whatsnew/Picts/shows/basel_SIHH_04/Others-04/pages/rolex-05.html

Dit was trouwens bij meer merken het geval.

Ik ga ervan uit dat dit horloges zijn puur alleen voor fotografie en tentoonstelingen en zoals Floris zegt, zonder uurwerk en met fixed hands.

Weet bijvoorbeeld dat Panerai een soort dummie modellen maakt, puur om reacties uit te lokken wat betreft het design. Wijzers zitten ook gewoon vast. Horloge is verder exact hetzelfde alleen zonder uurwerk

dit soort lege horloges werden vroeger ook gebruikt als showmodellen door vertegenwoordigers, die met een koffertje vol van deze dingen langs de dealers ging om zo de nieuwe modellen te showen.
Trouwens dat de wijzers op 10.10u staan is ook al heel erg oud, zie deze reklames uit de 40-50er jaren, de plaatjes zijn getekend, maar ook toen wisten ze al dat met deze “symetrische” wijzerstand het horloge simpelweg het beste tot zijn recht kwam.

13.50u werkt ook wel OK:

Er zijn uitzonderingen, inderdaad juist om de wijzers geen subjes of tekst te laten bedekken. Kijk maar naar een foto van de Ulysse Nardin Marine Chronometer 1846. Die staat met z’n armpjes naar beneden (ruwweg tien voor half acht).

het heeft inderdaad te maken met een vrolijker aanblik. Er is wel eens in een tv programma geweest, dat dit heeft uitgelegd.

10 voor 2 of 10 over 10 het maakt niet zoveel uit. Het wordt idd al jaren gedaan en ik heb destijds beide verklaringen al gehoord: het ziet er vrolijker uit en er worden geen merken e.d. bedekt.
Nog ter informatie: de zgn dummies heten in Zwitserland postiche. En ik ken tenminste één fabrikant van plastic/kunststof artikelen (doosjes e.d.) die ook voor de belangrijkste uurwerken plastic postiches maakt inkl. asjes om alle wijzers op te zetten.
In mijn tijd deden we dat nog met een klodder “kneedmassa” achter de wijzerplaat :slight_smile:

Ik dacht dat ze dat deden om te verbloemen dat de secondewijzer niet exact op de 12 staat.

Ik heb eens een horloge willen kopen, en toen stond de secondenwijzer niet exact op de 12, dus ook niet op de andere.
Volgens de juwelier kon daar niets aan gedaan worden, dus is hij het niet geworden.

Rolex gebruikt ook altijd de 28ste als datum, dat is de meest ‘volle’ combinatie van cijfers.

Wat dacht je? Ik stof ff een vintage topic af :rofl:

2 likes

Misschien iets met numerologie? Om succes aan te trekken en ‘boze ogen’ afwenden? Ik roep maar wat hoor maar dat komt als eerste in me op🤷‍♂️

Mis ik iets, is er een wedstrijd “wie kan het oudste topic doen herleven”?

2 likes

Hahaha wat een grap, zag echt niet hoe oud dit was.

Als je een half uur non-stop naar beneden hebt gescrold kan je er gevoeglijk vanuit gaan dat het topic iets ouder is.

Nee, zag 'm ergens tussen staan, verder nergens op gelet.

1 like