Horloges over 20 jaar

Wat denken jullie hoe het horloge er over 20 jaar er uit ziet half electronische/mechanisch zoals de Seiko spring-drive of nog het zelfde als nu? Ik denk dat de electronika een grotere rol gaat spelen in de horloge techniek daar na 2010 meer horlogefabrikanten eigen uurwerken moeten ontwikkelen doordat ETA geen uurwerken meer levert aan bestaande merken en dan worden de mechanische horloges alleen iets is om te verzamelen.

Hm. dat dachten we ook toen ongeveer dertig jaar geleden de eerste quartz horloges op de markt kwamen.
Dat deel van de electronica in de horloges, bedoel ik. Misschien dat de draadloze communicatie technieken het een en ander gaan toevoegen aan horloges.
Bovendien kan je natuurlijk ook electronische horloges gaan verzamelen.

Groeten, Tom V.

Mijn beste,

Ik ben ervan overtuigd dat de mechanische horloges zoals we die heden ten dagen kennen zich ook de komende jaren / decennia zullen blijven manifesteren. Verdere technische ontwikkelingen zoals het Omega co-axial ecappement zullen de basis leggen voor een solide toekomst. Meer manufacturen zullen de horlogerie tot hogere ontwikkeling brengen. Misschien dat er voor de meeste horloges wel een verschuiving zal komen (qua prijs) naar het middensegment en de luxere prijsklasse. En dat de nieuwe technische snufjes, welke zich veelal zullen toespitsen op elektronica en communicatie, voor de fashion klasse gepositioneerd zal worden.

Orologio Signaturis Temporis

Aangezien horloges naast een gebruiksvoorwerp ook worden gezien als juweel is dit wel gevoelig aan uiterlijke verschillen maar minder aan grote verschillen op werkwijze. Zowel electronische als mechanische zullen naast elkaar blijven bestaan en grootse dingen op electronica vlak moet je niet verwachten . Er bestonden reeds horloges met rekenmachines , radio’s en zelfs GSM’s maar echt aanspreken hebben die nooit gedaan en zullen ze niet onmiddellijk doen . Zelfs een horloge met een complete pc binnenin zie ik geen grote kans maken . Niet dan men het niet zal kunnen maar er is gewoon geen groot publiek voor . Dus ja , horloges zullen qua uiterlijk en waarschijnlijk zelfs in materialen ( wanneer komt de eerste horloge met carbon kast ??? ) maar niet op werking . Eeen horloge is een sierraad en een middel om de tijd af te lezen , geen high tech gadged . Een simpele Casio kan veel meer dan een Rolex, Omega of ander luxemerk maar toch groeien veel luxemerken . … dat spreekt dan voor zich denk ik .

Het eerste horloge met een complete carbon kast bestaat al.
Audemars Piguet heeft een nieuw Royal Oak.
Ik verwacht steeds apartere complicaties. Als je ziet waarmee merken nu al komen. Kijk maar naar de JLC extreme lab tourbillon. Het horloge loopt compleet olievrij.
Wat betreft quartz. Ik denk dat je dadelijk horloges krijgt met een complete pc aan de binnenkant die door een hologram naar buiten wordt gebracht.

Ik ben er van overtuigd dat het mechanische horloge niet meer zal verdwijnen zoals bijna in de 70 er jaren wel is gebeurt. Dat komt vooral omdat mechanische horloges vroeger een massaproduct waren en nu een exclusieve status hebben bereikt en dat zal blijven. Heeft ook te maken met het hoge liefhebber gehalte wat om het mechanische fenomeen hangt. Zoals opgemerkt zal men echter wel steeds ingewikkelder complicaties gaan maken. Gezien de steeds grotere Hi tech productie mogelijkheden zal het precisievermogen ook stijgen. In de modelbouw bijvoorbeeld wordt steeds meer gebruik gemaakt van laser-edging. Deze techniek kan ook gebruikt worden in het verfijnen van mechanische onderdelen in horloges. Computergestuurde productie middelen zouden ook gebruikt kunnen worden ter assistentie in de essamblage van een uurwerk, het fabriceren van kasten enz. De mogelijkheden zijn eindeloos. En daarmee zeg je het eigenlijk al. Ik zou willen dat men in de fotografie ook terug naar af ging. Daar is de verleiding naar nutteloze bling bling nog erg groot. Slechts weinigen verstaan nog de kunst van het spelen met licht, of het volledig met de hand instellen van diafragma, sluitertijd. Daar hebben de rats klik fabrikanten helaas gewonnen en het volk laat zich daar tegenwoordig gretig de les lezen door diezelfde fabrikanten.

Arjay

Bij de fototoestellen bestaat wel degelijk de mogelijkheid om dit allemaal te doen . Het enige verschil is dus het opnameformaat geworden , van analoog naar digitaal . Feit dat men met de digitale meer kan dan met de analoge maakt de overstap makkelijker . Het verschil zit in het gebruik , horloges zijn juwelen met een gebruiksfunctie . Fototoestellen zijn dit duidelijk niet . Men kan nog het feit aanhalen van de LP vs. de CD maar daar is de klank wel even iets anders . Een cd klinkt anders dan een lp , en dat is niet noodzakelijk beter . Hierdoor is de highend blijven bestaan en is dit nu ook terug aan het overslaan op goedkopere modellen . Bij horloges is de tijdwaarneming altijd nauwkeurig genoeg ( kan altijd beter … ) waardoor speciale technieken altijd kunnen blijven bestaan indien er genoeg vraag naar is . Er is bijna geen voordeel bij een quartz en daardoor is er steeds een markt gebleven voor klassieke horloges .en zal deze waarschijnlijk in de komende 100 jaar ook blijven .

De marketing leert dat trend zich steeds sneller via een (deels vast patroon) opvolgen, dat gecombineerd met de redelijk onvoorspelbaar toegenomen vraag naar betaalbare mechanische/automatische horloges de afgelopen jaren maakt naar mijn inzicht de horlogemarkt redelijk onvoorspelbaar.

Er is op alle markten momenteel een vrij sterke splitsing tussen luxe en ‘goedkope’ goederen. Consumenten die echt iets luxe willen zijn over het algemeen bereid daar een hoop geld voor uit te geven, en consumenten die echt op zoek zijn naar iets goedkoops letten steeds minder op functies/producteigenschappen. Dit is natuurlijk maar een trend, maar ik vraag me af of dat (en in wat voor mate) dat zijn afspiegeling heeft op de horlogemarkt.

Groeten,

Stefan

Het wordt over 20 jaar mechanisch met electronica let maar op…! We spreken elkaar dan wel weer wat er van waar geworden is.

Ik denk dat het goedkoopst en best altijd ene volledig electronisch horloge zal zijn. Dus voor die markt is er geen half mechanisch nodig.
Voor de luxe markt, zal het bij volledig mechanisch blijven, omdat deze toch door de liefhebbers gedragen zal worden…die willen geen half electronisch.

Ik ben sowieso echt benieuwd naar de ontwikkelingen!

eppie Schreef:

Ik denk dat het goedkoopst en best altijd ene
volledig electronisch horloge zal zijn. Dus voor
die markt is er geen half mechanisch nodig.
Voor de luxe markt, zal het bij volledig
mechanisch blijven, omdat deze toch door de
liefhebbers gedragen zal worden…die willen
geen half electronisch.

in de westerse wereld zal het wel een of ander internet mobiel polsding worden.

Maar ik denk dat mechanisch het gaat winnen, heel azie loopt met een seiko 5 ( goedkoop, loopt levenslang ) ( voor degene die het nniet weten dat is een mechanische automaat ).

Zeker in de steeds meer milieu kritische maatschappij zal batterij uit de gratie raken. Een half mechanisch/electronisch horloge bevat nog steeds giftige onderdelen. Een compleet mechanisch horloge ( mits de spacer ook van staal is ) bestaat uit weinig milieu belastende delen.

en gaat veel langer mee.

Arjay

Precies, ik zie het al voor me:

Een beter milieu begint bij jezelf, koop een mechanisch horloge :slight_smile:

Of dat Greenpeace dan word gesponsord door Rolex :smiley: nog mooier.

Groeten,

Stefan

Stefanmol Schreef:

Of dat Greenpeace dan word gesponsord door Rolex
nog mooier.

Aha, nog meer reden om geen Rolex te kopen ! Ik ben niet zo’n greenpeace fan.

Ik ook niet hoor, ik vond het juist lekker contrasterend. Volgens mij zijn Greenpeacers namelijk niet echt Rolex-dragers.

Idd , meestal zullen dat mensen zijn met oude Casio’s met serieuze batterijen in … hahaha , net als de milieuvervuilende 2pk’s … . en maar beweren dat het allemaal zooooo makkelijk is. Maar dat is een heeeeeeel andere discussie voor een ander forum .
Om terug te komen op het topic , Milieu telt niet echt mee voor horloges . Zolang het geen wegwerpexemplaren zijn wel te verstaan . De batterij zal dus steeds blijven bestaan en zelfs veel verbeteren waardoor batterij wissels niet meer nodig zullen zijn of heel erg weinig . Nee , alles al min of meer blijven net als nu of net als 20 jaar geleden . Met dit verschil dat de eerste digitale modelen toen nog niet al te lang bestonden . Gigantische zaken zijn er niet veranderd en zullen ook niet veranderen aangezien dit iets is om de tijd mee af te lezen en een juweel . Dit kunnen all horloges perfect zodus , wijziging zal er niet zijn . De accuraatheid zal verbeteren , maar dat zijn slechts kleine details .

Over 20 jaar zitten er in horloges geen batterijen meer ook geen oplaadbare, ik denk meer aan een andere energiebron (atoom) :wink:

Misschien krijgen digitale horloges mooie LCD schermpjes erin??

Zo iets?
http://www.nu.nl/news/1067913/130/Leren_MP4_horloge.html
Niet echt mooi, maar wel heel appart én niet eens zo duur.

Groeten,

Stefan