Een maand of wat geleden was er het ‘show je horlogedoos’-topic. Een stroom van mooie collecties in prachtige horlogekisten volgde.
Het is een mooi gezicht, al die zichtbare wijzerplaten. Echter, het is er bij mij nog niet van gekomen om een horlogedoos te kopen. Ik berg mijn horloges zo op:

En eigenlijk bevalt het me prima. Je kunt ze snel pakken en ze hoeven niet van een kussentje afgehaald te worden. Het is vanzelf zo ontstaan door de Tissots met een vouwsluiting.
Nu vroeg ik me ineens af: Heeft het op deze manier bewaren invloed op de slijtage van het uurwerk? Het uurwerk staat immers rechtop en dat geeft telkens dezelfde belasting op de lagers en de tandwielen. Het zijn wel allemaal quartzhorloges, dus de krachten op de onderdelen zijn wel minder dan bij horloges die door een veer worden aangedreven.
Klokken staan ook rechtop en die lijken het prima uit te houden. Iemand een idee?
O, en ik ben iemand die graag lang met spullen doet. Het klokje linksboven heb ik al sinds 1994 en dat loopt nog uitstekend en dat mag van mij zo blijven.
Groet, Jurgen