Mede forumleden even een vraagje ik leg mijn horloges altijd schuin weg op het dressoir kan dat kwaad of moet een horloge op zijn rug weggelegd worden ?
Ik had al eens even gezocht maar kon geen antwoord vinden hier op het forum vandaar de vraag of het goed of slecht is om je horloge op een kant/schuin te leggen als je hem niet gebruikt.
Kan geen kwaad. Vaak is het wel zo dat afhankelijk van de positie waarin je je horloge legt, dit wat sneller of langzamer gaat lopen. Dit kun je evt. zelf uitproberen.
Edit: de foto is gewijzigd. Maar ook deze is mechanisch. Voor quartz heb ik eigenlijk geen idee. Maar daarvan is de afwijking zo klein dat + of - 1 seconde per maand meer of minder volgens mij niet zo heel boeiend is.
Je draag de hele dag je horloge op je pols en die paar uurtjes 's nachts hebben geen invloed op wat dan ook, behalve iets in de +/- afwijking. Misschien dat 't iets uitmaakt wanneer ie jarenlang in een bepaalde positie ligt. Maar da’s sowieso niet gunstig, je mechanische horloge jarenlang niet dragen.
Edit: oh je hebt 'm nog wat autogerelateerder gemaakt.
Ik leg ze altijd plat weg omdat ik geen krassen op de zijkant vd kast wil hebben.
Ik had m’n oude daily altijd schuin op m’n nachtkastje liggen zonder een zachte ondergrond, vandaar.
Wat betreft het voor of achterlopen kan je er idd een beetje mee spelen. Plat of schuin leggen heeft vaak wel invloed op het lopen van een mechanisch horloge na een tijdje.