Horloges stofvrij bewaren?

Mijn (mini) verzameling horloges heb ik aan de muur gehangen. Kan ik het lekker bekijken, want een vitrine, of verzamelbox met glazen deksel, heb ik niet en hoef ik niet. Als ik ze in de originele “watch box” (heb ik allemaal nog!) opberg kan ik ze niet zien. Nou ja, dan moet ik steeds het doosje opendoen…
Maar… is het wel verstandig, want ik lees vaak dat je horloges “stofvrij” op moet bergen. Over doosjes gesproken… Met een beetje fantasie is dit liedje (“Ik zou je 't liefste in een doosje willen doen”) ook toe te passen op een horloge. :laughing:

ik vraag me af of ze dan meer stof vangen dan anders aan de pols,
het schadelijkste lijken me de eerste stofjes want die dringen mogelijk door tot in het uurwerk, dat er daarna nog 3 cm stof bovenop komt is esthetisch misschien niet fraai maar die rommel zal niet in je uurwerk terecht komen

1 like

Pure onzin om ze stofvrij op te bergen.
Geniet ervan zo lang als het kan, stof kruipt echt niet door de afdichting heen.

2 likes

De vraag is dan wel: HOE dringen die stofjes door? Dat lijkt me vrij moeilijk… Ik denk toch meer zoals rien66, dat het zgn. stofvrije opbergen nonsens is.
:slight_smile:

Hangend aan de muur vind ik best een mooie ‘opbergwijze.’ Evt. stof kan er amper op terecht komen. Bovendien kan 't weinig kwaad. In een doosje zal 't niet veel minder stof vangen.

Kortom, lekker laten hangen! Ziet er mooi uit.

:thumbsup:

Stof kan een voedingsbodem zijn voor bacteriën / gist, trekt vocht aan
en kan een chemische reactie veroorzaken,
( stoffige luxaflex bijvoorbeeld ruikt naar ethylalcohol )
tabaksrook kan ook via een geopende kroon het asje/stem verkleven of chronopushers doen klemmen, alleen maakt het niet uit of dat nu een laagje van 1/100 mm is of 3cm Stof want die laatste 3 cm maakt toch geen contact met het Horloge zelf.

:sweat::disappointed_relieved::cold_sweat::scream: Dat klinkt onheilspellend…

Het zal ongetwijfeld, maar de impact lijkt mij zeer klein.
Anders kan je altijd nog een cleanroom inrichten thuis.

1 like

:smile: