Ik ben op zoek naar een juwelier die mijn horloges kan/wil taxeren. Dit voor de verzekering die ik eventueel wil afsluiten.
Kennen jullie een juwelier in de buurt van Doetinchem/Nijmegen en wat zou dit mogen kosten?
Ik ben op zoek naar een juwelier die mijn horloges kan/wil taxeren. Dit voor de verzekering die ik eventueel wil afsluiten.
Kennen jullie een juwelier in de buurt van Doetinchem/Nijmegen en wat zou dit mogen kosten?
Jan Ubels, in Bredevoort kan het vast. Ik weet niet of hij het ook doet, maar dat zou je kunnen vragen.
http://www.klokken-ubels.nl/
En juwelier Aalbers in Velp, doe doet het zeker: https://juweliershuisaalbers.nl/
Succes!
Jan Ubels in Bredevoort?
Heeft ook een HF account
Met Jan Ubels ben ik bekent, aantal keren geweest voor een service dus dat is inderdaad een goede om even heen te gaan mits hij dit doet.
Iemand ervaring met de prijs van taxeren?
Dat is verschillend per taxateur. Sommige juweliers doen het gratis, wanneer je er een horloge koopt. Je kunt dat het beste gewoon aan de juwelier vragen. Ik zou zeker bij Aalbers in Velp even vragen.
Meestal kom ik percentages tegen van 1,5%, zoals deze bijvoorbeeld;
Kosten taxatie voor verzekering: 1.5% van de getaxeerde waarde met een minimum van €25,-.
Wat is dat dan weer voor onzin, de juwelier heeft toch net zoveel werk voor een horloge van € 100,- als een van € 10.000,- of zie ik dat verkeerd?
Waarschijnlijk als je met een onbekendere horloge komt heeft hij meer uitzoek werk dan bv een Rolex wat algeheel gedocumenteerd is.
Maar goed het zal wel aan mij liggen, gelukkig is het weekend
Ik bepaal het tarief niet. Ik zeg alleen dat ik dit vaak tegenkom. Zo kun je over heel veel tarieven gaan discussiëren. Dat voegt niet zoveel toe.
Ik denk dat je toch wel wat meer moet omschrijven en moet uitzoeken bij een taxatie voor een horloge van € 10.000,-, dan bij een horloge van € 1.000,-. Vooral bij de wat oudere horloges is het lastig en het blijft altijd een schatting. De beste man/vrouw kan er natuurlijk best wel wat naast zitten.
Als juwelier ga je ook af, als je bijvoorbeeld een horloge gaat taxeren op € 10.000,- en het horloge blijkt uiteindelijk maar € 5.000,- waard te zijn.
Was ook niet persoonlijk, was meer van: wat een laaielichters. bv ff een pulsar op € 10.000,- taxeren hebben ze weer wat te spenderen aan de bar
Neem even contact op met forumlid @Tiktikehv, hij is thuis in verzekeringen en kan je ook vertellen waar de taxateur aan moet voldoen…
Normaliter moet een taxateur ingeschreven staan bij het VRT, maar een verzekeraar kan genoegen nemen met een deskundigenrapport.
Informeer daar iig bij de verzekeraar naar. Vraag ook goed wat het gehanteerde tarief is, een percentage van de waarde lijkt me flauwekul en niet terecht, immers dan is het taxeren van een Patek Philippe velen malen leuker dan een Omega terwijl het werk niet meer of minder is. Laat dan ook taxeren obv vervangingswaarde, dat is geheel iets anders dan aanschafwaarde.
Ook hier is, net als bij koop van een horloge, koop de taxateur.
En nee, ik ga me er niet aan wagen simpel omdat ik daar niet genoeg kennis van heb, wel van schaderegelen
Flauwekul of niet, 1,5% over de getaxeerde waarde is blijkbaar vrij gangbaar, 2% kom ik ook wel tegen. Misschien dat een juwelier, waar je vaker wat hebt gekocht, een ander tarief wil hanteren.
Je kunt ook een taxatierapport laten opstellen bij bijvoorbeeld Lengkeek, op basis van een uurtarief. Ik heb ze even (uit eigen zakelijke nieuwsgierigheid) gebeld. Hun tarief is € 150,- per uur met een minimum van € 375,- (excl. btw). Dit is dus goedkoper dan 1,5%, als de getaxeerde waarde tenminste meer is dan € 25.000,- en als dit ook binnen 2,5 uur gaat lukken.
Even een paar voorbeelden van het internet geplukt;
Wat kost een taxatierapport.
De kosten bedragen 1,5% van de getaxeerde waarde met een minimumbedrag van € 25,-.
Taxeren
Heb je voor jezelf of voor jouw verzekering een officieel taxatie rapport nodig van jouw horloges en sieraden? Geen probleem. Onze beëdigd taxateur stelt een officieel rapport voor je op. Hierin vind je een overzichtelijke beschrijving van jouw sieraad of horloge met de getaxeerde waarde. Je ontvangt het rapport in drievoud. De kosten bedragen 1,5% van de totale getaxeerde waarde, met een minimum prijs van €75.
Taxaties
Juist omdat uw sieraden meer emotionele waarde hebben dan in geld is uit te drukken, is het slim om uw sieraden te laten taxeren en verzekeren. Jeroen van der Put is gediplomeerd taxateur van juweliersgoederen van na het jaar 1952. Onafhankelijk van de waarde wordt er € 30,00 berekend voor het rapport dat u in tweevoud ontvangt.
Kosten
• Tot € 4.550,00: 2%
• Vanaf € 4.550,00: 1,5%
Minimaal bedrag per artikel is € 5,00.
Tarieven
Taxatie door een gecertificeerd taxateur inclusief rapport in 3-voud (minimaal €50,00) 2% van de waarde
Korte uitleg over taxaties:
• Kosten taxatie voor verzekering: 1.5% van de getaxeerde waarde met een minimum van €25,-.
• Kosten onderlinge verdeling taxatie: 4.5% van de getaxeerde waarde met een minimum van €25,-.
• Levertijd taxatierapport 3 tot 4 weken en in de maanden november en december worden er geen taxatie aangenomen.
• De sieraden / gebruiksvoorwerpen blijven tijdens de taxatie (meestal 3 tot 4 weken) in de kluis opgeborgen.
Taxaties
VOOR DE VERZEKERING 1.5% van de getaxeerde waarde met een minimum van € 9,00 per artikel en € 10,00 voor elk getypt rapportblad. Voor eventueel op locatie te komen taxeren * Taxatie voor verzekering buiten het bedrijf rekenen wij daar een vergoeding voor van € 0,40 per km. Daarnaast kunnen er reis uren in rekening worden gebracht.
Taxeren
De kosten van een taxatierapport verschillen per rapport. Doorgaans wordt er 1 tot 1,5% van de getaxeerde waarde gerekend voor een taxatierapport met een vervangingswaarde of expertisewaarde (afhankelijk van het totaalbedrag).
Grappig om te lezen bovengenoemde info klopt. Zelf ben ik Kostbaarheden exprt voor een grote verzekeringsmaatschappij in Nederland en ben voor mezelf ook ingeschreven als taxateur (zelfstandig).
Nog niet bij het VRT aangesploten dat komt volgend jaar in mijn geval. Sommige verzekeringsmaatschappijen verplichten geen VRT of TMV inschrijving en willen alleen maar de relavante informatie in een rapport oor een deskundige. Hier zou ik je ook kunnen helpen reken los 45,- per object incl btw. Verzameling reken ik andere tarieven. Mocht je maatschappij geen verplichting m.b.t. VRT aansluiting hebben kan ik je wellicht wel helpen. mvg edwin
Dat is een mooi tarief vind ik.
Kun je per PB wat meer informatie geven? Klanten vragen mij regelmatig nl. waar ze hun horloge kunnen laten taxeren.
PB verzonden