Horloges tweede wereldoorlog

Beste Forumleden,

Kwam op marktplaats deze horloge tegen waarvan ik het vermoeden heb dat die
door de SS gedragen werdt maar weet het niet zeker.
Weet of ken iemand deze en kan die vertellen wat de indelling van de wijzerplaat
betekendt
zie Link
http://link.marktplaats.nl/320664701
Alvast bedankt
antonsv

Dit is een russisch omgebouwd zakhorloge met een plaat die hem moet doen voorkomen als een ex SS horloge. De russen doen dit graag en je vind dit soort horloges veel op Ebay.

Je moet ervan houden, ik vind het niks.

De wijzerplaat hoort niet bij dit uurwerk. Het is wel erg raar dat een Duits soldaat met horloge van de vijand wordt uitgerust. Geen idee of de wijzerplaat wel echt is.
Het uurwerk (caliber 3602) is Russisch. Op de website van Mark Gordon http://www.ussrtime.com staan er een paar, maar de vroegste is uit de jaren '60. Dus of dit ooit een horloge uit de tweede wereld oorlog geweest is? Ik vraag me dat ernstig af.
Over de kast kan ik al helemaal geen uitspraak doen.

In voormalige Oostblok landen zie je veel van dit soort horloges op eBay verschijnen waarbij de indruk gewekt wordt dat het militaire horloges zijn met fantasievolle wijzerplaten.

Mijn advies: afblijven. Ik zou het zelf nooit kopen. Zeker niet voor €75,- en meer… Alleen voor de onderdelen, als ik het nodig zou hebben, maar dan voor een paar Euro.

Beste Heren
Heel hartelijk bedankt voor de info van dit klokje was al aan het twijvelen maar door jullie advies en van dit top forum blijf ik ervan af
alvast bedankt
Groet
Antonsv

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat iemand toen al met een horloge aan z’n pols liep met een diameter van 48 mm.

het eerste polshorloge was een zakhorloge waar lugs aan gesoldeerd waren. Een of andere soldaat in 1600 was zo crea :wink:

SS …pff :S

:wink:

http://www.mwrforum.net/forums/showthread.php?s=929ce1dc0cb5794e23ada6a1b1815f74&t=27149 Zie art.

Onderhand hebben ze zo alles wel nagemaakt wat maar met de WW2 te maken heb.

Zo ging ik de fout in begin jaren 90 toen ik op een militaria beurs een Leica camera zag van de Luftwaffe,koste me 12.000 Belgische frankskes en bleek jaren later een replica te zijn.

mijn ervaring is dat je bij alle goederen die zo duidelijk voorzien van de adelaar met hakenkruis heel voorzichtig moet zijn. Men probeert op die manier er een interessanter object van te maken en laten we eerlijk zijn een verzamelaar zoekt altijd iets speciaals waar dan op die manier dankbaar misbruik van wordt gemaakt. Op de Rikketik kocht ik een Lange & Söhne B-uhr waar ook zo’n adelaar met hakenkruis in had gestaan maar na de oorlog is deze gravure er angstvallig uitgevijld :frowning:

Er zijn zeker wel SS horloges in omloop… maar die zijn niet groter dan 35mm, en die gaan ook niet voor 150e de deur uit!

Vergeet niet dat na de Tweede Wereldoorlog veel spullen zijn ‘entnazifiziert’. Dat wil zeggen dat hakenkruizen en rijksadelaars eruit werden gekrast of gevijld of werden beschilderd. Inderdaad uitkijken dus als je spul tegenkomt waarop nog prominent een of ander insigne uit die tijd staat afgebeeld.