Relatief nieuw hier op het forum, hoewel ik al geruime tijd meelees en al wel actief ben geweest op het verkoopgedeelte van de site, toch ook maar even hier wat actiever deelnemen. Korte introductie: 29e jarige ingenieur uit België die sinds hij voor zijn verloving een fijn uurwerk heeft gekregen (Tag Heuer Cal. 1887), helemaal gebeten is door de microbe.
Om de geboorte van mijn zoon (2 maand geleden) en de inzet van mijn 30e jaar levensjaar te vieren (binnen enkele weken), wil ik mezelf een nieuw horloge aanschaffen. Zoals zovelen zoek ik hierbij naar wat extra symboliek, ik zou het super vinden om binnen 20 jaar (als ik dus 50 ben en de kleine 20), een klokje kan doorgeven dat uit mijn of de kleine zijn geboortejaar stamt. Voor de recente kanshebbers twijfel ik tussen een nomos of een tudor heritage black bay blue. Voor de vintage stukken zijn er een paar kanshebbers:
Rolex datejust: 16030 / 16014
Rolex submariner: 16800
Rolex gmt: 16750
Tudor submariner snow flake
Met uitzondering van de datejust heb ik de indruk dat de vintage stukken wel allemaal een stukje boven het voorziene budget liggen (+/- 2k), maar misschien met wat geduld, even bijsparen en wat onderhandelen lukt het toch om één van deze vintage stukken te bemachtigen. Concrete vraag is of de kenner hier aanwezig nog aanraders hebben voor uurwerken uit 1984 die binnen deze range vallen en waar ik toch in meer detail moet naar kijken? Belangrijk is dat het horloge de tand des tijds kan weerstaan, en dus binnen 20 jaar nog leuk is om te dragen voor zowel mezelf als voor de kleine (in de mate dat je dit kan voorspellen).
Ik lees even mee. Ik word over een paar weken ook 30 en ben al een tijd op zoek naar een Speedmaster uit 1984. Ik heb er in al die tijd 1x een te koop zien staan voor veel te veel geld. Misschien zijn er nog andere leuke suggesties.
Speedy’s uit 1984 heb ik afgelopen jaar regelmatig zien passeren op chrono24. Ik ben denk ik één van de weinigen waarbij de speedmaster niet erg tot de verbeelding spreekt…
Wees gerust, mijn horlogedoos zit momenteel te vol om te kunnen plunderen maar aangezien ik een heel jaar 30 ben kan er van alles gebeuren ja ik heb er ook meerdere gezien, maar slecht 1 die aan mijn eisen voldeed. En die vond ik dus veel te duur. Ik denk dat je met je budget van €2000,- de Rolexen (op de datejust na) wel van de wensenlijst kunt schrappen helaas. Maar als ik het goed begrijp gaat je voorkeur wel uit naar duikers? Of mag het elk soort horloge zijn?
Haha, ja het bedrag 2k is voor de gmt’s/subs onrealistisch. Laten we zeggen dat tot 3,5k haalbaar is, maar dat dit niet het initiële budget is… Ik ben vooral op zoek naar uurwerken rond de 2k, de andere genoemde stuks zitten hier vooral boven, en ik wilde vooral vermijden dat mensen hier kwamen aanhuppelen met klokjes van 10k
Als El Primero liefhebber… 1984 is de tijd dat er een hernieuwde belangstelling ontstond voor het mechanische horloge. EBEL en iets later Rolex (het Rolex 4030 uurwerk van de Daytona was tot circa 2000/2001 een aangepast Zenith EL Primero uurwerk) klopte bij Zenith aan met de vraag of het EP uurwerk (introductie 1969, uit produktie circa 1975) nog beschikbaar was. Affijn, het verhaal is allicht bekend, maar halverweg de jaren 70 was het EP uurwerk uit productie genomen en had men opdracht gegeven om de machines welke nodig waren tbv produktie te vernietigen. De hoofd van de chronografen productie kon dit niet over zijn hard krijgen en heeft eea verstopt.
Waarom dit verhaal? Is een Ebel met El Primero uurwerk niets ? Feitelijk heeft de interesse van EBEL het uurwerk (en merk Zenith) nieuw leven ingeblazen.
Zomaar een beetje aan het Googlen op een Rolex uit mijn geboortejaar (1984) en dan kom ik toch weer op het vertrouwde forum uit.
Het begint mij ook wat aan te trekken; een klok uit de geboortejaar. Wat ik snel even op Chrono24 voorbij zag komen, moet er nog even fors gespaard worden!
Ander vraagje; kan de datum loep gemakkelijk en krasvrij van het glaasje gehaald worden? Ik vind dat toch een afknapper.
Vergeet er niet bij te vermelden dat Rolex het Zenith caliber heeft aangepast naar Rolex maatstaven. Een lager tikgetal om het minder onderhoudsgevoelig te maken
Btw, op een Rolex met datum hoort nu eenmaal een cyclops. Op bv een Ferrari zet je toch ook geen andere velgen?
Wil je een Rolex zonder cyclops neem dan bv een Oyster Perpetual, Sub nodate of bv een Sea Dweller.
Mocht ik in staat zijn een Ferrari aan te schaffen, sluit ik het in ieder geval niet uit.
Ik kan redelijk meegaan met de term ‘het hoort zo’, maar als het stoort, dan stoort het.