Horloges uit begin 20e eeuw, hoe herken je de uurwerkmaker?

Ik heb een paar horloges uit begin 20e eeuw. Het zijn wel al echte polshorloges, dus geen omgebouwde zakhorloges. Imho zijn het leuke verzamelobjecten en vaak zeer goed betaalbaar omdat de horloges eigenlijk ondraagbaar zijn. Niet alleen zijn ze niet modieus (kleine afmeting, heel smal bandje) maar ze hebben geen stootbeveiliging en zijn meestal niet erg goed bestand tegen vocht. Maar voor een vintage verzamelaar dus geen probleem om dit soort horloges te verzamelen :smiley:

Wat wel een probleem is (voor mij) is dat ik op de uurwerken vaak geen merkjes tegenkom waar ik iets mee kan. Een foto van mijn ouwetjes:

Nu is het bij de Hy. Moser & Cie natuurlijk nog wel eenvoudig. Het merk staat op de plaat en het Moser merkje ook op het uurwerk:

Het horloge links onder, dat door de cijfers een erg militaire look heeft (misschien iets uit de eerste wereldoorlog?) heeft ook een merkje op het uurwerk, een M, maar daar kom ik niet veel verder mee. Verder kan ik geen merktekens vinden. En omdat de plaat ook geen enkel aanduiding heeftā€¦

Het bovenste horloge heeft helemaal niets op het uurwerk behalve een versiering (nee het is niet een weerspiegeling van een hekwerk ;)) en ook al niets op de plaat.

Dus nou vraag ik mij af, hoe kom ik achter de makers van de uurwerken?

ik heb echt geen idee. maar ze zijn echt prachtig!!

Fraaie horloges, vooral de wijzers van het horloge links onder. Mooi hoor.

Groeten, Tom V.

Vooral de Moser is echt gaaf!

heel misschien staat er iets onder de wijzerplaat gestempeld, anders moet je identificeren via de kaliber-herkenningsboeken.
Probleempje is dan wel dat geen enkel boek echt helemaal kompleet is, dus je moet verschillende aanschaffen, vooral oudere uitgaven zijn al redelijk duur geworden, betekent een behoorlijke uitgave om je bibliotheek kompleet te krijgen.
De meeste boeken identificeren via de vorm van tirette/bascule (plus de diameter van het uurwerk natuurlijk), voorbeeldje:

maar in enkele boeken wordt ook de achterkant afgebeeld; jouw kaliber op het onderste plaatje zou dus deze 13 lijns A.Schild kunnen zijn?

puur toevallig stond deze al in mijn photobucket-archief :slight_smile:
die andere zal ik vanavond eens proberen te vinden.

Groet,
Paul

leuke klokjes ā€¦ het probleem met herkenning van uurwerken heb je ook vaak bij zakhorloges uit die tijdā€¦

Dat kan niet missen Paul, dat is deze 13ā€™ā€™ā€™ AS, dank je voor de herkenning!! Is 137 het calibernummer of het nummer van de pagina waar deze scan van komt? :smiley:

Ik ben niet zo van het er af halen van wijzerplaten en wijzers (ik heb te vaak iets fout gedaan denk ik ;)) en al helemaal niet bij deze met geƫmailleerde plaat hoewel dat waarschijnlijk niets uit maakt. Maar daarom is het wel jammer dat veel van de boeken niet de onderkant van het uurwerk laten zien en ook wel vreemd want die zie je het makkelijkst. Er zal wel een goede reden voor zijn.

Yep, 137 is het kalibernummer.

De reden waarom men vrijwel altijd uitgaat van de tiretteveer/bascule enz is dat dat eigenlijk de ā€œvingerafdrukā€ van het uurwerk is, daar kan moeilijk twijfel over ontstaan, die zijn allemaal verschillend; en het vergelijkt ook sneller, bv Flume heeft in zijn ā€œWerksucherā€ boekjes een indeling naar het aantal gaten in de tiretteveer om het zoeken te vergemakkelijken.

Het klinkt misschien raar, maar ā€œvroegerā€ toen er nog tientallen ā€œebaucheā€ fabrikanten waren, draaide men er niet de hand voor om, om voor een goede klant een kaliber uiterlijk te pimpen, door de bruggen kompleet anders van vorm te maken; voorbeeldje:
dit is een Wittnauer 11N:

Ziet er heel anders uit als deze Font 70; maar is toch echt hetzelfde uurwerk:

Hier zijn nog wel wat meer voorbeelden van te vinden (kijk maar een bij de verschillende uitvoeringen van de AS-1130 kalibers)
Je begrijpt het identificeren via de vorm van de bruggen dus een beetje tricky is; via de tirette is een stuk trefzekerder!

Je cilindergang-uurwerkje heb ik helaas niet in mijn boeken kunnen terugvinden :frowning:

Groet,
Paul

Tja, dan moet ik denk ik maar eens een cursus wijzer/wijzerplaat verwijderen of nog beter wijzers/wijzerplaat terugzetten gaan volgen. Zo kom je nooit achter het juiste caliber! :smiley:
Iig bedankt voor het zoeken Paul!

hallo
Kun je mij ook prijzen noemen van deze horloges?

groetjes Mar

Jawel, tussen de anderhalf tot enkele tientjes.