Horloges uit "Middle Kingdom" (Deel 1)

Dat dus☝️

Ik snap alleen niet dat ze een exacte kopie hebben gemaakt.

Je kan best denken “bubbels, leuk, doen we ook”. Niet heel origineel maar, prima. Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Maar waarom dan toch exact dezelfde dial? Zelfde kleur bubbels, zelfde plek.

Dat vind ik nou jammer.

1 like

Die kwam uit 1996. Het is geen wonder dat ze daarmee gestopt zijn. Nieuwe seikos gooien ze gewoon ook een 4r36 uurwerk in.

En vergis je niet, seikos liggen bij de retailer en die moeten ook eten, naast Seiko dat ook moet eten.

Daarnaast heeft Seiko nog een hoop kosten die ali merken niet hebben zoals een ontwerp en marketingafdeling.

Dus dat een seiko duurder is dan een chinees direct to consumer ding is nogal wiedes.

Ik denk wel dat het tijd is voor Seiko om te stoppen met mineraalglas.

1 like

Je hebt ook wel gelijk; als je zelf niks ontwerpt maar alleen maar namaakt wat anderen hebben ontworpen kun je goedkoper leveren. Evengoed vind ik dat Seiko het af en toe wel heel bont maakt; die legacy uurwerkjes zitten nog steeds in veel vijfjes en dan niet eens saffier… Ik weet ook niet of ik als klant wil meebetalen aan een constante stroom nieuwe ontwerpen en de marketing daarvan. De 007 klonen (en onderdelen, zoals kasten) zijn niet voor niks zo populair, het was een geweldig ontwerp dat nog veel langer had meegekund als ze die paar dingen aangepast hadden.

2 likes

Alleen in de oude uitlopende modellen die vervangen worden door nieuwe met 4r36.

Ja, vind ik ook wel stom. Saffier it is.

Voor heel veel (waaronder HF leden) liefhebbers is een Rolex onbereikbaar. Ja je kunt er (heel lang) voor gaan sparen maar het ding moet ook nog onderhouden worden. Daarbij weet ik van veel Rolex eigenaren (en andere hoge sigment horloges) dat die een goede kluis in huis hebben of één bij de bank waar ze hun horloges in “veiligstellen”. Dat is voor heel veel liefhebbers onbereikbaar maar voor diezelfde liefhebber is dat ontwerp ook enorm tof!

Ik zie liever een goede kopie met een eigen logo en enigszins goed uurwerk dan die neppe Rolexen uit Turkije (of waar dan ook) met vastgeplakte chrono’s, goedkope massaproductie quartz uurwerken onder de hoed en kasten die na een paar maanden groen uitslaan door het chroomwerk heen.

Liefhebbers zijn er met veel verschillende budgetten en ik vind het mooi om te zien hoe mensen door enorm creatief te kijken hun droom kunnen verwezenlijken. Laten we als liefhebbers onder elkaar de passie voor horloges nou eens wat meer gaan waarderen. Iemand met een net nieuwe Pagani design om zijn pols is namelijk net zo trots op zijn horloge als iemand met een Rolex!

6 likes

Als Pagani-eigenaar kan ik beamen dat dit waar is.

Deze mensen maken zulk goed spul, geef het dan een twist, een knipoog, een kwinkslag, anything! waaruit blijkt dat ze zelf ook individuen zijn.

Hoeft zeker niet origineel te zijn, de ontwerpen waar ze zich op baseren zijn immers gewoon heel goed. Iets heel kleins van de maker zelf zou ik gewoon blij mee zijn.

1 like

Daarom is een merk als San Martin ook echt met een opmars bezig. Die stappen steeds meer van de hommages af en maken eigen designs. (Met soms wat inspiratie uiteraard).
Maar goed… Die zijn onder de € 100,- ook niet meer te koop.

4 likes

Ik heb zelf ook naar San Martin gekeken maar voor dat geld leg ik op dit moment liever wat bij voor een Seiko of Citizen. Pagani heeft wat dat betreft de prijzen nog lekker laag.

2 likes

Heb drie San Martin’s, (waar ik er nog twee van over heb) en 6 Seiko’s.
De San Martins zijn echt beter qua afwerking en materiaalgebruik.
Dus ik snap je, maar ik zie San Martin momenteel niet als een duur AliExpress merk, maar als een voordelig mainstream merk.

2 likes

Ik denk dat het gevaar hem in “Aliexpress” zit, dit is dan zo’n horloge wat je moet ervaren. Ik lees er veel positieve berichten over op het forum maar ik ben er zelf nog niet aan toe denk ik.

Wat ik op de foto’s zie vind ik het wel mooie en interessante horloges!

Er zijn ook enorm veel voordeligere horlogemerken met een eigen smoel. Daar zou ik voor kiezen.

Micros, san martin met eigen ontwerpen… etc.

San Martin is iig prima kwaliteit.

Snap ik maar er zijn ook genoeg liefhebbers die de eigen smoel niet zoeken maar juist dat ene onbereikbare ontwerp.

Dan doorsparen :cold_face:

1 like

Of het budget van een andere liefhebber respecteren en waarderen dat iemand binnen zijn of haar mogelijkheden toch een prachtig horloge weet te bemachtigen

1 like

Ik mag me sinds vorige week hier ook melden, voor 23 euro van Ali heb ik niets te klagen!

8 likes

Een design is van een merk. Dat kan je in mijn ogen niet zomaar kopieren en uitbrengen in de budget variant wat mij betreft.

Er zijn genoeg andere horloges met eigen gezicht die wel in budget vallen.

1 like

Tsja, omdat ik nog geen avocado groen horloge in mijn verzameling heb, in een moment van gekte toch maar dit ding besteld

Sorry Oeigoeren.
Ben benieuwd naar de afwerking, en zo leuk, als dat niet O.K. is kosteloos retourneren :rofl:

3 likes

Ethisch gezien zou je gelijk kunnen hebben. Het kopiëren van een design van het merk is niet helemaal oké maar als daarmee de droom voor vele liefhebbers om het design toch om te pols te krijgen kun je je afvragen wat ethisch echt goed is. Een concessie kan zijn een horloge met een ander/eigen gezicht maar als jou visie op één ontwerp gericht is snap ik de concessie om voor een hommage (kopie) te gaan.

Ook eens na diverse filmpjes op YouTube gekeken te hebben wat horloges van Alie gekocht…veel kwaliteit voor weinig zeg!

De Seestern vind ik wel erg gaaf!

Lume op de datum is wel zeer cool :smiley:

12 likes