Als ik 'm een tijdje heb gedragen zal ik een korte beoordeling schrijven. Ik verwacht 'm begin februari.
Zie op de website van seiko dat de SFP608 een diameter heeft van 25mm. De SUP880 die ik heb is wat groter. Die heeft volgens de website van seiko een diameter van 28,4mm. Als je een wat grotere tank variant wilt zou ik dus gaan voor de SUP880.
Voor mijn vrouwenpolsjes zou een tank met een diameter van 25mm perfect zijn. Helaas is die discontinued, dus we zoeken even verder.
Haha wat is jouw polsmaat dan? Mijn polsmaat is 16,8 cm om precies te zijn. 25mm is echt klein. De Sanda die ik hierboven had laten zien is 25mm. Die zou je nog voor geen twee tientjes kunnen kopen op Aliexpress:
Ben ik een heel grote zeurkous als ik principieel bezwaar heb tegen die Chinese kopieerfabrieken die niets anders doen dan ontwerpen waar andere bedrijven vaak veel geld en tijd in hebben zitten, stelen en daar een eigen labeltje op prakken? Het is gewoon ordinaire diefstal in mijn optiek. Het enige verschil met een fake is dat ze in ieder geval nog het “lef” hebben om een andere naam op de wijzerplaat te zetten, maar daar houdt het dan ook gelijk mee op dat verschil. Vooral merken als Pagani Design en Steeldive krijg ik echt serieus jeuk van als ik die zie. Die nemen niet eens de moeite om het iets anders te laten lijken, die leggen horloges écht onder de kopieermachine.
Sorry voor deze woensdagmorgen rant. Dit is nu eenmaal het effect dat dit soort spul op mij heeft.
Edit: dit komt misschien omdat ik zelf een ontwerper ben die vaak met plagiaat te maken heeft gehad.
Mijn polsmaat is ook ongeveer 17cm, klein dus haha.
Een tank hoort ook wel subtiel te zijn, maar inderdaad niet te klein.
Zelfde hier, indien er geen budget is voor een Cartier tank (zoals ik momenteel) ga ik toch liever voor een Seiko Tank als een namaak merk.
Nou ja, dat dus. Weet je, merken kijken altijd naar elkaar en dat je bepaalde design elementen eruit haalt en daar je eigen interpretatie aan geeft, soit. Dat is acceptabel. Maar gewoon bot kopieerwerk, BAH! Er zijn altijd wel voldoende betaalbare alternatieven. Of je spaart (in het geval van Steeldive in het bijzonder) iets langer door voor “the real deal”. Dat de gemiddelde Nederlander geen Rolex kan betalen maar wel zo’n Pagani Dinges snap ik. Maar er zijn genoeg horloges die geïnspireerd zijn door Rolex, zonder dat ze eruit zien als een kopie met een ander naampje.
Heel eerlijk - en ik heb getwijfeld of ik dat zou neerpennen hier - maar als ik iemand met zo’n Steeldive of Pagani Design ding zie lopen, denk ik vaak als eerste dingen die ik dan toch maar niet neerpen hier. Want dan is die bak met popcorn van Ruud maar dan in XXXXXXXXXL formaat wel héél erg hard nodig. Héél erg hard!
Nja een beetje wel. Er zijn genoeg Rolex en Breitling only topics en er is bewust een topic gecreëerd voor mensen die willen praten over horloges uit China. Geen directe kopieën aangezien replica’s niet zijn toegestaan op HF, dus dit mag volgens de regels van het forum. Verder heb ik een Breitling, Tag Heuer, Zenith, maar ook 5 Seiko’s etc in m’n collectie. Maar kan ook ontzettend genieten van zo een Sanda of Pagani Design. Die draag ik als ik met m’n kids ben of op werk. Ieder z’n ding.
Dus dit is geen regelrechte kopie c.q. replica in jouw opinie, maar “geïnspireerd door…”. Hmmmkay … En dit topic is doorspekt met dit soort jatwerk.
Dan is vrijwel elke Steinhart ook een replica volgens jou. Ik ga hier niet discussiëren over replica en hommage aangezien dat een oneindige discussie is. Fijne dag verder.
Oh, maar dan is iedere “pepsi” ook fout?
Seiko, of zelfs Breitling
@SeikoLover68 Leonard, ik begrijp je wel wat betreft Pagani Design. Het zijn inderdaad schaamteloze kopieën. Rolex zal inderdaad ooit veel tijd in het ontwerp gestoken hebben. Aan de andere kant krijg ik niet het idee dat ze dat de afgelopen jaren nog steeds deden want het gros van de Rolexen ziet er al tientallen jaren vrijwel hetzelfde uit.
Ik ben ook maar beperkt fan van Chinese horloges. Heb nu een Merkur besteld bij Ali wat naar mijn weten een revival is van een Chinees ontwerp uit de jaren 70 en het heeft een Chinees inhouse movement welk ontwerp een verbeterde versie is van een ontwerp uit de jaren 60 of 70.
Merkur vintage 70’s Classic Cross Line Dial mechanical watch.
Lijkt mij niet echt een schaamteloze kopie ook al zul je vast wel gelijkenissen zien met andere horloges uit een hoger prijssegment.
Vind ik wel. Maar je bent het in ieder geval kwijt.
Mijn wens voor 2023 in dit topic: laat ons terugkeren naar Horloges uit “Middle Kingdom”. Basta.
Niet mee eens? Graag een ander topic bezoeken.
@Omanido oh ja, meningen mag je hebben, zolang het maar aansluit bij die van de ander. Maar wijkt 'ie af, dan … oh heremetijd …
@fdpg1963 ik heb het ook alleen over de écht schaamteloze kopieën, de merken (oververtegenwoordigd in dit topic) benoem ik zelfs expliciet.
Reacties als “maar dan is de pepsi ook fout” zoals die van @hendrik kan ik niet veel mee en geven aan dat hij mijn opmerkingen niet goed gelezen heeft. Ik heb het niet over bepaalde design elementen (zoals ik eerder al zei), maar over regelrechte kopieën (met als enig verschil de naam) zoals in mijn voorbeeld met Pagani Dinges en de Rolex GMT Pepsi. Sorry, dat is echt ordinair jatwerk. Hoe je er ook naar kijkt. En als er meerdere andere merken zijn die dat doen, geldt daar hetzelfde voor.
Mensen die vinden dat ik een zeurkous ben; stel je eens voor dat jij de ontwerper bent van iets, en een ander gaat er met dat ontwerp vandoor zonder jou daarvoor te compenseren of op z’n minst de credits ervoor te geven. Wettelijk heb je al een probleem in dit land, wanneer je dat doet, nog los van de morele aspecten. Zo’n horloge (of willekeurig welk ander object) ontwerpen, testen en maken gaat echt enorm veel tijd en geld in zitten. En als een ander dat steelt van jou, dan vind je dat okay?! Zegt veel over je als je zo denkt en niet op de positieve manier. En dat zeg ik als ontwerper die zowel freelance als in loondienst vroeger wel het nodige ontworpen heeft. En daar laat ik het maar verder bij voordat deze discussie ordinair gaat worden, wat tegenwoordig ook wel een dingetje is op de asociale media en fora (zegt opa).
Joh zet dit topic lekker op negeren en steek je energie in topics waar je je wel in kunt vinden.
Voor (horloge)ontwerpers/schrijvers/kunstenaars/filmmakers enz. is er het auteursrecht. Dit recht verkrijg je gratis maar heeft alleen betrekking op het precieze werk dat je hebt gemaakt. Neem bijvoorbeeld een boek dan gaat het auteursrecht over de letterlijke tekst van dat boek. Het auteursrecht geeft geen bescherming wat betreft het genre waarin dat boek valt. Je kan bijvoorbeeld geen auteursrecht hebben op het genre ‘detective-roman’. Evengoed kun je geen auteursrecht hebben op ‘duikhorloges’ of ‘rood/blauwe duikhorloges’.
Eventueel zou zoiets tóch te beschermen kunnen zijn als bijvoorbeeld uit ‘uitvinderswerkzaamheid’ is gebleken dat de kleurencombinatie rood/blauw de afleesbaarheid onder water bevordert. In zo’n geval kun je dan mogelijk octrooi verkrijgen op ‘rood/blauwe duikhorloges in het algemeen’. Hier worden allerlei eisen aan gesteld en het is ook niet bepaald gratis. Een octrooi kun je jaarlijks verlengen tot een maximum van 20 jaar daarna vervalt het octrooi en is het voor iedereen toegestaan om rood/blauwe duikhorloges te gaan maken. Je ziet dit bijvoorbeeld vaak bij medicijnen.
Dit is het beste advies wat ik gezien heb hier….
Wel op de voet gevolgd door: ik zou het budget wat oprekken en een Rolex kopen