Horloges van Cartier

Hello!

Er zijn wel wat topics over bepaalde types (must de) Cartier langs gekomen maar niet over het merk algemeen.

Ik ken Cartier van de luxe sieraden en ik weet ook dat ze horloges produceren.

Volgens hun zelf met een inhouse uurwerk.

Maar hoe zit het met de kwaliteit en afwerking van de horloges?
Ik geloof dat de afwerking bij een merk als Cartier wel goed zit dus ik hoop vooral dat mensen mij kunnen vertellen hoe het met de kwaliteit zit.

Ben wel erg gecharmeerd van een aantal modellen.
En aangezien ik nog niet weet wat mijn volgende word, kan ik misschien een Cartier aan die lijst toevoegen.

Groeten!

1 like

Ik vind dat ze mooie modellen maken. Zelf ben ik gecharmeerd van zowel de Santos, als de Tank.

1 like

Heb een klein aantal (4 of zo) Cartiers geserviced in de loop van de afgelopen jaren. Probleempje met de wijzerplaten is dat ze verzilverd zijn. Het is een beetje een kwestie van mazzel hoe snel of langzaam dat gaat verkleuren. Eenmaal verkleurd, is er niets meer aan te redden. Ja, nieuwe wijzerplaat en full-service via Richemont.

Constructie is solide, hoewel je erg moet oppassen als je er aan sleutelt (onderdelen zijn gewoon niet te krijgen), en de uurwerkjes zijn OK. Mechanisch is het vaak ETA 2000, kan prima lopen maar zijn niet zo makkelijk te servicen.

En bij Richemont kunnen ze schrijven hoor… :no_mouth: “Ka-dzjing”

5 likes

Oh dit had ik niet verwacht bij een merk als cartier…

Je kunt dat (vaak) vergeelde randje langs de wijzerplaat ook als charme zien. :wink:

Ah de wijzerplaat, ik las wijzers.
Een donkere wijzerplaat is dus niet verzilverd en geen gele randjes. :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 likes

Vind Cartier op de een of andere manier ook een van de weinige merken waar het me geen reet van uitmaakt als er een quartz in zit… :joy:

4 likes

Pas wel - serieus - heel goed op dat je geen nepper koopt. Een van de meest gekopieerde merken…

3 likes

Omdat je niets met het merk hebt?

Word dan toch een nieuwe, neem aan dat S&C geen nepperds verkoopt :smile:

De Santos (vooral nu met blauwe plaat) en Tank zijn inderdaad mooie horloges…een gouden Tank lijkt mij ook wel wat…

Nee, ik denk dat ik snap wat hij bedoelt…een Cartier koop je als sieraad…is stijlvol, herkenbaar, tijdloos en een gevestigde naam. De techniek doet er minder toe…Ik heb ook niks met Quartz maar zou wel een Tank dragen om die reden…

4 likes

Zijn alle wijzerplaten van Cartier verzilverd? Of alleen de Must de Cartier-lijn?

1 like

Nee, zeker niet allemaal. Dit is, als ik het goed heb onthouden, Ă©Ă©n van de eerste, voor mannen vervaardigde Cartier polshorloges. Ergens aan het begin van de vorige eeuw.
Heb een dergelijk exemplaar vorig jaar nog op een beurs in mijn handen gehad. Kon mijn ogen niet van de plaat afhouden. Wat een beauty!

3 likes

Mijn vrouw draagt vaak een Tank. Voor mij eigenlijk haar mooiste en meest smaakvolle horloge. Heel mooi gedetailleerd en prachtig afgewerkt.
Maar, het batterijtje vervangen via S&C was een zeer forse prijs. Misschien geen full service, maar wel honderden Euro’s. En het horloge wekenlang weg. Uiteindelijk vonden we via een tip op internet een juwelier/horlogier in Amsterdam die het voor een een schappelijk bedrag doet. Misschien iets om ook rekening mee te houden.

1 like

Juist wel! Ik zou zo een Tank willen, maar het maakt me niet uit als dat een Quartz versie is. Cartier is inderdaad nog meer een sieraad in plaats van een horlogemerk. Kan het ook niet helemaal uitleggen!

1 like

Ik vind ze wel mooi, maar qua stijl een beetje oubollig. Ik zou toch eerder een gouden reverso kiezen. Misschien als ik vaker in een pak zou lopen.

1 like

Het systeem van de metalen band van de santos is wel knap! Band vervangen of een schakel verstellen doe je in enkele seconden…

1 like

Een gouden reverso is naar mijn weten alleen 3 Ă  4 maal duurder dan een Tank in SS met een quartz uurwerkje. Geef je verder geen ongelijk, want ik zou ook eerder kiezen voor een Reverso dan voor een Cartier.

1 like

Toevallig zelf ook een tijdje terug gekeken naar een Tank. Hieronder mijn synopsis;

Cartier werd bekend in 1904 door de ontwikkeling van de Santos (vernoemd naar de piloot), bedoeld als vliegeniershorloge.

Later, in 1917, werd Cartier gevraagd horloges te ontwikkelen voor het Franse leger tijdens de eerste wereldoorlog. Het design van de Tank stamt af van een Renault tank uit die tijd, vandaar ook de naam voor het horloge; Cartier Tank. Vroeger nog met mechanische uurwerken die ze betrokken van bijv. F. Piguet en JLC.

Grappig detail is dat Jaeger-LeCoultre pas een decennium later met de Reverso kwam! Tegenwoordig gaan de ontwikkeling snel en is 10 jaar zo voorbij, maar in die tijd kan ik me voorstellen dat 10 jaar een eeuwigheid leek.

In de jaren '70 van de vorige eeuw kwam de Must lijn, een goedkoper alternatief met vergulde horloges van zilver met quartz uurwerk. Deze zijn tegenwoordig voor onder de €1.000,- wel te vinden via diverse kanalen.

Tegenwoordig is er geen Must lijn meer maar daarvoor in de plaats gekomen is de Solo (sinds 2004). Deze heeft een stalen kast (maar is er ook in vergulde versie!), is er zowel als quartz als automaat (ETA-automaat, dus geen in-house) en in 3 verschillende maten, namelijk;

Small (de originele maat uit 1918)
Large (zeg maar het Uni-sex model)
XL (vooral voor mannen aangezien dit de enige versie is met automaat).

Deze Solo lijn is beschikbaar in prijs variërend van €2.000,- t/m €3.500,-

Daarnaast wordt ook nog steeds de Tank Louis Cartier (of LC) lijn gevoerd. Dit zijn gouden varianten met mechanisch uurwerk, deze zijn echter gelijk een heel stuk duurder. Cartier maakt daarnaast tegenwoordig ook in-house uurwerken die in verschillende modellen wordt gebruikt. Ik heb me hier vooral even beperkt tot de Tank lijn aangezien ik daar zelf voor keek en dit is blijven hangen.

Mijn conclusie; Een Cartier Tank is een icoon en de “daddy” van de JLC Reverso. Alleen het model wat ik zou kiezen zou dan de Cartier Tank Solo Large zijn en dan vind ik +/- €2.300,- heel veel geld voor een standaard Quartz uurwerk.

2 likes