Toevallig zelf ook een tijdje terug gekeken naar een Tank. Hieronder mijn synopsis;
Cartier werd bekend in 1904 door de ontwikkeling van de Santos (vernoemd naar de piloot), bedoeld als vliegeniershorloge.
Later, in 1917, werd Cartier gevraagd horloges te ontwikkelen voor het Franse leger tijdens de eerste wereldoorlog. Het design van de Tank stamt af van een Renault tank uit die tijd, vandaar ook de naam voor het horloge; Cartier Tank. Vroeger nog met mechanische uurwerken die ze betrokken van bijv. F. Piguet en JLC.
Grappig detail is dat Jaeger-LeCoultre pas een decennium later met de Reverso kwam! Tegenwoordig gaan de ontwikkeling snel en is 10 jaar zo voorbij, maar in die tijd kan ik me voorstellen dat 10 jaar een eeuwigheid leek.
In de jaren '70 van de vorige eeuw kwam de Must lijn, een goedkoper alternatief met vergulde horloges van zilver met quartz uurwerk. Deze zijn tegenwoordig voor onder de €1.000,- wel te vinden via diverse kanalen.
Tegenwoordig is er geen Must lijn meer maar daarvoor in de plaats gekomen is de Solo (sinds 2004). Deze heeft een stalen kast (maar is er ook in vergulde versie!), is er zowel als quartz als automaat (ETA-automaat, dus geen in-house) en in 3 verschillende maten, namelijk;
Small (de originele maat uit 1918)
Large (zeg maar het Uni-sex model)
XL (vooral voor mannen aangezien dit de enige versie is met automaat).
Deze Solo lijn is beschikbaar in prijs variërend van €2.000,- t/m €3.500,-
Daarnaast wordt ook nog steeds de Tank Louis Cartier (of LC) lijn gevoerd. Dit zijn gouden varianten met mechanisch uurwerk, deze zijn echter gelijk een heel stuk duurder. Cartier maakt daarnaast tegenwoordig ook in-house uurwerken die in verschillende modellen wordt gebruikt. Ik heb me hier vooral even beperkt tot de Tank lijn aangezien ik daar zelf voor keek en dit is blijven hangen.
Mijn conclusie; Een Cartier Tank is een icoon en de “daddy” van de JLC Reverso. Alleen het model wat ik zou kiezen zou dan de Cartier Tank Solo Large zijn en dan vind ik +/- €2.300,- heel veel geld voor een standaard Quartz uurwerk.