Horloges van pa

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw in de wereld van horloge verzamelen.
Mijn vader heeft z’n hele leven horloges verzameld. Na zijn overlijden neem ik zijn collectie en habit over. :slight_smile:

Nu zitten er een aantal horloges in de collectie die mij en mijn zus niet aanspreken. Deze zouden we graag verkopen.
Ik heb alleen geen idee hoe de waarde te bepalen en ik vraag mij af wat de beste kanalen zijn om 2e hands horloges te verkopen.

Zouden jullie mij kunnen adviseren welke prijs ik zou kunnen vragen voor deze horloges? En wellicht heeft iemand gelijk intresse?

Ik hoor het graag !

Het zijn
-Tissot - seastar automatic
-Skeleton 21 jewels - merk en type niet gevonden
-Rochemont - 1902 (volgens mij huismerk van juwelier)
-Centaure Paris - super 17 superdautonatic
-junghans meister - automatik
-Royce - Swiss automatic
-Lincoln chrono automatic

2 likes

Pfff, sorry we hebben hier net een soortgelijke topic achter de rug. Mss zijn de leden MOE.

Mss morgen.

4 likes

Allereerst gecondoleerd.

Dit zijn geen waardevolle horloges, denk een paar 100 euro alles bij elkaar. De Tissot is het meeste een “echt” merk.

Gecondoleerd met het verlies van je vader.

Aan je post te lezen, begrijp ik dat je ook een deel van de verzameling wilt behouden en een eigen collectie wilt beginnen? Leuk! :slight_smile:

Waardebepaling van dit soort vintage horloges is altijd erg lastig omdat er weinig aanbod en weinig concrete vraag naar is en er dus ook weinig gehandeld wordt. (lage handelsvolumes heet dat in financiële termen :stuck_out_tongue: )

De Tissot zou je misschien 200€ voor kunnen vragen.

De Junghans is (voor zover ik dat kan beoordelen inzoomend op de foto) uit de jaren 60 en als’ie in goede staat is, is een vergelijkbaar bedrag denkbaar.

Echter: het is een heel specifieke en illiquide markt, dus de prijs die je gaat vangen is met name afhankelijk van hoe lang je bereid bent de horloges in bezit te houden. Je zou naar een vintage handelaar kunnen gaan en kijken wat hij ervoor geeft. Misschien is er wel een forumlid die dit leest en interesse heeft. In dat geval zou je een PB zien verschijnen in de loop van de dag :wink:

Succes!

3 likes

Ik verwacht idd geen duizenden euro’s maar het is zo moeilijk om per horloge een reeele vraagprijs te achterhalen. Super dat je er naar wil kijken. Zou je een indicatie per horloge kunnen geven waarvan jij zegt dat het een schappelijke prijs is waar iemand hem wel voor zou willen kopen. Als er iets uitkomt wil ik graag van dat geld weer opzoek naar een nieuwe uitbreiding van de collectie

1 like

De Tissot 150-200 Eur., de Junghans afhankelijk van staat en precisie 100-225 Eur.

De rest 50-100 Eur., maar alleen als iemand het er toevallig voor over heeft. Lastige markt.

Jeetje wat een snelle reacties op dit forum , super leuk. Ja idd was zelf al begonnen met een collectie, dat is ooit Begonnen met een Turkse nepper en na tien jaar bleek dat ik idd m’n vader aan het volgen was.
Hij is vorig jaar helaas overleden (dank voor de condoleance)
ik heb daarmee zijn trotse collectie gezegd die bestaat uit erg veel horloges. Het merendeel zit emotionele waarde aan en herinneringen. Die behoud ik sowieso , deze horloges zijn door mij en mijn zus uitgezocht omdat we ze zelf niet wilde houden en ze ook te mooi vonden om in de la te laten liggen.

Dank voor de indicatie! Ben nu toch weer stap verder. Opzich heb ik de tijd om te verkopen en vind ik het leuk om me er in te verdiepen maar , Mocht er idd iemand op het forum zijn die deze over wilt nemen voor zijn collectie zou ik dat wel erg leuk vinden. Bedankt en wellicht spreken we nog !

2 likes

Dankjewel Bernard!

Leuk en herkenbaar verhaal. Heb het “horloge virus” ook van een familielid overgekregen. Begon zelf met een moderne quartz duiker van Lorus, maar heb in de loop der tijd een passie voor vintage en andere klokjes met een geschiedenis/verhaal ontwikkeld.

Er was net een vergelijkbaar topic bezig, dus sommigen zijn nog actief :smile: . Plus scheelt dat de kroegen dicht zijn in deze tijd en dan is er geen betere tijdsbesteding op vrijdagavond dan horloges :wink:

1 like

Ik denk dat juist de Junghans Meister automatik het meest interessant is juist omdat Junghans hier nu een remake van heeft gemaakt en het in de jaren 60 al een duur horloge was (zoniet de duurste die Junghans toen in de collectie had buiten de gouden modellen)

https://www.junghans-vintage.de/en/uhren/von-junghans-verbaute-fremdkaliber/junghans-65102-meister-eta-2472.html

Ik denk dat de Tissot juist door de kastvorm een stuk minder gewild is dan wanneer het een ‘‘standaard’’ ronde kast zou hebben.

Hoi Laurent. Welkom op dit mooie forum.

Gecondoleerd met het onvoorstelbare verlies. :pensive:

Qua waarde kan ik jou geen informatie geven, dat laat ik liever aan de kenners over.
Er zijn er al een paar die een indicatie hebben gegeven.

Wat ik jou wel mee zou willen geven, is het volgende.
Mijn ervaring is dat de reis door horlogewereld een bijzondere kan zijn. Deze neemt jou alle kanten mee op en geeft regelmatig ander inzicht, andere waarderingen en verschillende interesses.
Je hebt het hier over horloges die van jouw vader zijn geweest, onderdeel uitmakend van zijn liefhebberij. Die zijn in die zin in principe onvervangbaar.
Ik zou jou dan ook aan willen raden om ze (nog) niet van de hand te doen. Aan de hand van de gegeven indicaties is het, naar mijn bescheiden mening, voor het financiële effect niet onoverkomelijk om ze nog te houden.
Wegdoen kan altijd nog, terughalen een stuk moeilijker. Wie weet ga je ze in de (nabije) toekomst nog wel waarderen.

Maar dat is ook maar een mening…

7 likes

Dan ben je nu gearresteerd :grinning_face_with_smiling_eyes::laughing::sweat_smile::rofl: en vraag ik je om je verhaal te gaan doen in mijn topic !
:innocent: pak jij die handschoen op?

Koop wat verschillende bandjes op Aliexpress of bij andere kanalen, en slinger die erop. Wellicht creër je een leuk vakantie-horloge.

Of peil eens bij neven en nichten, wellicht hebben die intresse zijnde herinnering aan hun geliefde oom.

1 like

Dank je wel dave ! Goeie tips idd. En ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Daarom houd ik ook ruim 99% van alle horloges De 7 die ik er nu tussenuit gehaald heb vallen wat dat betreft buiten de collectie en de opbrengst wilde ik einde van de zomer voor mijzelf een nieuwe van kopen

1 like

Helemaal goed Laurent. Uiteindelijk is het jouw/jullie keuze natuurlijk. Het klinkt alsof je er over nagedacht hebt en het een bewuste keuze is. Niets mis mee dan toch.
En als je er dan inderdaad iets moois voor terug koopt, heb je daar weer een associatie mee en herinnering aan :+1:

1 like

imageMm

Ja precies dat! Deze zouden bij de andere in de vitrine komen maar niet gedragen worden, en dragen is voor mij ook al de helft van de kol van het verzamelen. ik persoonlijk houdt van wat grovere uurwerken om te dragen. Als ik deze zou kunnen verruilen Voor een klok die ik echt zou dragen zou m’n pa er ook blij van worden en kijk ik er meerdere malen per dag naar ipv van achter glas.

Als voorbeeld is Dit een van de klokjes die ik erg bijzonder vind en ook zelf ga dragen. Mijn pa vertelde toen we naar Frankrijk reden toen ik jaar of 14 was. Dat LIP in die regio zat maar failliet was? Ik vond toen dit horloge bij een juwelier in een klein straatje en m’n pa kocht hem gelijk. Hij dacht altijd dat ie best bijzonder was vanwege z’n kleuren en uitvoering. Ik ben hem nog nooit in deze kleur tegen gekomen.

8 likes

Waarom, dit nieuwe lid stelt zich netjes voor, schets de situatie en vraagt om hulp.

2 likes

Ik ben erg benieuwd naar de horloges die je houdt. Wil je daar waar over delen?

Dan hoop ik dat jij geantwoord hebt. Ik was er moe van en mss andere leden ook.

Heel veel sterkte met jouw verlies.

De horloges zijn volgens mij niet veel waard (in geld), zou je deze dan niet liever gewoon willen bewaren omdat deze blijkbaar van waarde zijn geweest voor jouw vader?