Gisteren heb ik weer een pakketje de deur uit gedaan, zoals velen van ons om de zoveel tijd wel eens zullen doen. Aangetekend verzonden via Postnl, dus verzekerd tot een euro of 500.
Ik heb er verder nooit zo bij stil gestaan, maar gisteren kwam de vraag in me op wat er gebeurt als je gebruik wil maken van die verzekering. Je kan blijkbaar alleen claimen als je het aanschafbewijs kan tonen.
Dat verbaasde me nou ook weer niet zo enorm veel, maar wat is dan nog het nut van verzekeren of aangetekend versturen? Ik koop eigenlijk al mijn klokjes 2ehands, daar zit meer niet dan wel een bewijs van aanschaf bij. Als die er bij zit, verstuur ik die mee in het pakketje. Als ik het normaal verstuur en het raakt kwijt kan ik niks, maar als ik het aangetekend verstuur dus ook niet.
Heeft iemand ooit de pech gehad praktijkervaring op te mogen doen met dergelijke claim kwesties? Ben wel benieuwd.
Logistiek is niet mijn specialiteit maar let goed op met verzekerd verzenden en lees de voorwaarden.
Zakelijk verstuurden wij altijd verzekerd met TNT-post en dan was de vergoeding bij manco een maximum van vijfhonderd euro, afhankelijk van het gewicht. Je krijgt dus dezelfde vergoeding voor een baksteen als voor een horloge, naar de inhoud werd niet gekeken. Ik weet niet hoe dit zit bij aangetekend verzenden maar het is zeker de moeite van het uitzoeken waard.
Grt, Harold
Het lijkt mij zo, dat wanneer je het bewijs van verzenden (al dan niet verzekerd) niet bewaard, je geen bewijs hebt.
Ik zou het floddertje dat je krijgt bewaren totdat er bericht van de geadresseerde is dat het pakketje is aangekomen.
Als je het niet bewaard, kan het helpen als je met een betaalpas/creditcard betaald.
Je hebt dan in elk geval een bankafschrift waar de betaling ervan wordt vermeld.
Vaak kan dat als bewijs dienen.
Het lijkt mij zo, dat wanneer je het bewijs van
verzenden (al dan niet verzekerd) niet bewaard, je
geen bewijs hebt.
Ik zou het floddertje dat je krijgt bewaren totdat
er bericht van de geadresseerde is dat het
pakketje is aangekomen.
Als je het niet bewaard, kan het helpen als je met
een betaalpas/creditcard betaald.
Je hebt dan in elk geval een bankafschrift waar de
betaling ervan wordt vermeld.
Vaak kan dat als bewijs dienen.
Met vriendelijke groet,
Inca
Ik heb het niet over het bewijs van verzenden, maar over het bewijs van aankoop van het product dat je verstuurd. Als ik een horloge verstuur, zou ik dus het bewijs van aanschaf van dat horloge moeten kunnen overleggen om de Postnl verzekering te kunnen claimen op het moment dat zij het zelf kwijt raken. Althans, volgens de Postnl medewerker.
@ watchup, dat lijkt me sterk. Postnl geeft zelf aan tot welk bedrag het verzekerd is als je het gaat versturen, zou flinke misleiding zijn als ze er dan aan de balie niet bij zeggen dat dat alleen geldt als je het in een Postnl sealbag verstuurt.
@ timebandit, wellicht is dit een verschil tussen zakelijk en particulier verzenden?
Overigens, het is niet een kwestie waar ik grondig mee zit hoor Ik wil altijd versturen, maar op risico van de koper. Ik vroeg me echter af of iemand hier ooit concreet mee te maken gehad heeft. Lijkt me een lastige situatie.
@ watchup, dat lijkt me sterk. Postnl geeft zelf
aan tot welk bedrag het verzekerd is als je het
gaat versturen, zou flinke misleiding zijn als ze
er dan aan de balie niet bij zeggen dat dat alleen
geldt als je het in een Postnl sealbag verstuurt.
Heb je bij de balie wel precies aangegeven wat er in het pakketje zat, zodat ze je juist konden adviseren?
aangetekend als brief (past door de brievebus) is tot max. 50 euro
aangetekend verzekerd dan kun je de waarde aangeven van de zending
raakt een pakje zoek dan zal er een onderzoek worden gestart door Post NL waarbij beiden partijen worden gehoord. Althans zo heb ik het, helaas, meegemaakt
@ watchup, dat lijkt me sterk. Postnl geeft
zelf
aan tot welk bedrag het verzekerd is als je het
gaat versturen, zou flinke misleiding zijn als
ze
er dan aan de balie niet bij zeggen dat dat
alleen
geldt als je het in een Postnl sealbag
verstuurt.
Heb je bij de balie wel precies aangegeven wat er
in het pakketje zat, zodat ze je juist konden
adviseren?
Kostbaarheden versturen met Verzekerservice en in
een Sealbag
Voor het versturen van geld, cheques, sieraden,
toegangskaarten en andere kostbaarheden dient u
gebruik te maken van Verzekerservice. Zo komt u in
geval van verlies of beschadiging in aanmerking
voor een vergoeding. De goederen dient u te
verpakken in een Sealbag, deze is te koop op het
Postkantoor van PostNL en kost € 2,- inclusief
btw.
Verhoogde aansprakelijkheid
Bij verlies of beschadiging wordt de werkelijke
schade (op basis van de inkoopwaarde van de
factuur, exclusief btw) uitgekeerd tot een maximum
van € 500,- per pakket. Om voor schadevergoeding
in aanmerking te komen, heeft u het verzendbewijs
nodig.
Nee, het was een algemene vraag die ik toen stelde. Pakketje was al aangenomen en verzending betaald. In het geval van het horloge moet ik Watchup dus toch gelijk geven Maar hoe dan ook, conclusie mag zijn dat als je geen factuur hebt, je net zo goed voor de goedkoopste verzendwijze kan gaan, toch?
Mij is verteld dat bij verzending in sealbag ( geld en kostbaarheden) de inhoud verzekerd is tot 5000€ . Hoe je zonder factuur echter zou kunnen aantonen dat er bijvoorbeeld een Rolex oid in zat is mij echter niet duidelijk…
Mij is verteld dat bij verzending in sealbag (
geld en kostbaarheden) de inhoud verzekerd is tot
5000€ . Hoe je zonder factuur echter zou kunnen
aantonen dat er bijvoorbeeld een Rolex oid in zat
is mij echter niet duidelijk…
Klopt, het is verzekerd tot 5400 euro.
Ik heb dit zelf met enigszins knikkende knieen moeten ondergaan.
Omdat storting van contant geld op mijn bankrekening niet meer
mogelijk was, moest ik een substantieel bedrag in de sealbag doen
en opsturen naar mijn bank. Niemand weet dan, hoeveel er in zit.
En dan maar hopen, dat het op je rekening wordt bijgeschreven.
Gelukkig wel:D
@ watchup, dat lijkt me sterk. Postnl geeft
zelf
aan tot welk bedrag het verzekerd is als je
het
gaat versturen, zou flinke misleiding zijn
als
ze
er dan aan de balie niet bij zeggen dat dat
alleen
geldt als je het in een Postnl sealbag
verstuurt.
Heb je bij de balie wel precies aangegeven wat
er
in het pakketje zat, zodat ze je juist konden
adviseren?
Kostbaarheden versturen met Verzekerservice en
in
een Sealbag
Voor het versturen van geld, cheques,
sieraden,
toegangskaarten en andere kostbaarheden dient u
gebruik te maken van Verzekerservice. Zo komt u
in
geval van verlies of beschadiging in aanmerking
voor een vergoeding. De goederen dient u te
verpakken in een Sealbag, deze is te koop op
het
Postkantoor van PostNL en kost € 2,- inclusief
btw.
Verhoogde aansprakelijkheid
Bij verlies of beschadiging wordt de
werkelijke
schade (op basis van de inkoopwaarde van de
factuur, exclusief btw) uitgekeerd tot een
maximum
van € 500,- per pakket. Om voor
schadevergoeding
in aanmerking te komen, heeft u het
verzendbewijs
nodig.
Nee, het was een algemene vraag die ik toen
stelde. Pakketje was al aangenomen en verzending
betaald. In het geval van het horloge moet ik
Watchup dus toch gelijk geven Maar hoe dan ook,
conclusie mag zijn dat als je geen factuur hebt,
je net zo goed voor de goedkoopste verzendwijze
kan gaan, toch?
“De kosten van de sealbag en de verzending zijn € 13,50. Dit krijg je van ons terug.”
En dan te bedenken dat dit regeltje pas toegevoegd werden, nadat Radar zich ermee ging bemoeien. Tot die tijd moest je zelf de kosten ophoesten. Betalen om geld op je rekening te storten… >X
Nogal off-topic, maar ik zag laatst ook iets raars bij de ING. Je kan per jaar kosteloos 8x geld storten op je eigen rekening. Kweenie wat er daarna voor gerekend wordt. Vind dit soort praktijken wel bizar.