Horloges verzamelen

Ik ga beginnen met een horlogeverzameling, maar ik weet niet waar te beginnen. Kan iemand mij tips geven? Waar kan ik goede horloges vinden om mijn geld in te steken? Ik ga in ieder geval binnenkort mezelf trakteren op een nieuw horloge(Breitling, VD Gang of VD Klaauw). Is het verstandiger vintage horloges te kopen en waar kan ik zien of er veilingen zijn? Ik sta open voor veel tips!

Alvast bedankt!

zozo, horloges verzamelen is iig heel leuk!!! maar dat zal iedereen wel beamen. Ik zou mijn geld steken in oude Patek’s of vacheron’s die behouden hun waarde behoorlijk en in de meeste gevallen vermeerderen ze!
ik den kdat je moet kijken waar je smaak ligt als het echt om de liefhebberij gaat. Voor belgingen zou ik de patek’s of de vacheron’s kopen.
Als je graag bling bling goede mechanische chronografen wilt, koop breitling. Wil je wat ingetogenere horloges koop iwc ( niet alle modellen). Oude chronografen zijn die van angelus erg mooi!
verder kun je ook alles wat je leuk vind verzamelen, ik zelf heb van alles en nog wat, van iwc,cartier, tot citizen, seiko en swatch enz . Het gaat mij er niet perse om dat het super duur is.
Kijk wil je een echt mooi horloge van een pure manufactuur ( wat patek niet is!!!) koop een Jaeger le Coultre, vooral de reverso is een echte klassieker, maar zoals mijn naam al doet vermoeden, de Master’s zijn helemaal subliem!
ik denk als je wat iedeen hebt en je ze op het forum post, we je best een handje opweg kunnen helpen. Maar zeggen van ik wil horloges verzamelen waar begin ik? als je wat speccifieker bent in hoe en wat, kunnen we je zeker helpen!

Nou Boudewijn,
één ding is in ieder geval al duidelijk, chronografen hebben de voorkeur bij jou.
en of het verstandig om met vintage horloges te beginnen ?
eigenlijk moet je daar wel wat verstand en kennis van hebben, en een heel goeie horlogemaker :slight_smile:
met nieuwe horloges is dat allemaal veel minder van belang.(ivm fabrieksgarantie)
vintage horloges kun je vinden bij Antiqourum - Sotheby - Christies - maar ook bij veel kleine algemene veilinghuis(jes)
en op eBay met name USA , Duitsland en Engeland.
verzamel zelf al een paar jaar vintage horloges met veel plezier .
met name Angelus heeft de voorkeur , maar ook Rolex - Favre Leuba - Breitling en chrono’s uit de 20tiger jaren.


hier 4 Chronodatos (volkalender) van Angelus, deze fabrikant heeft veel verschillende soorten chrono’s gemaakt

Groet, André

hoi boudewijn,

het is een groot verschil ofdat je het als investering ziet of als hobby, als je koopt wat je mooi vindt en er veel plezier mee hebt als je hem draagt dan maakt het niet uit of het in waarde daalt.
als je nieuw koopt is dat bijna altijd het geval, maar dan heb je als leek / beginnend liefhebber minder de kans een miskoop te kopen, op het functioneer gebied dan.

ik zou gewoon rond kijken en dat heb je al gedaan gezien de merknamen die je noemt, en dan in eerste plaats iets kopen wat echt mooi vind.

en van sommige horloges ligt de gebruikt prijs niet eens ver v/d nieuw prijs af , als dan een beurtje zou moeten laten doen + het risico wat je loopt kun je beter overwegen nieuw te kopen.
maar het blijft lastig zolangs je zelf niet weet wat je wilt.

Bedankt voor de tips! Ik ben al druk aan het surfen geslagen. Mijn voorkeur ligt bij een chronograaf. Klopt! Mijn keuze zal op de eerste plaats bepaalt worden door smaak, hierna door kwaliteit/exclusiviteit/prijs. Echter, horloges kopen via Ebay? Ik weet het niet. Heb een slechte ervaring met Ebay.

Gr
Boudewijn van Eersel

hier 3 Amerikaanse sites met vintage (chrono) horloges, Boudewijn
kun je in ieder geval goed vergelijken qua prijs , en wat er zoal op dit gebied te koop is.

-------Farfo Vintage watches

-------Moon Watch time pieces

-------Cool Vintage Watches

Groet, André

En kijk bijvoorbeeld eens bij de high end verkopers die op http://horloge.startpagina.nl staan.
Maar ik snap niet zo waarom je ineens horloges wilt gaan verzamelen. Blijkbaar heb je een fors budget maar waarom dan ineens horloges? Zeker als je geen verstand van zaken hebt kun je juist hiermee ernstig de boot in gaan. En inderdaad al helemaal op eBay en marktplaats weer het vol zit met imitatie en oplichters.
Ik kan je dan ook alleen maar aanraden alleen te kopen bij vertrouwde offline verkopers.

Henrik,

Ik ben al jaren gek op horloges, maar heb er nooit echt iets meegedaan. Een verzameling begint ergens toch? Ik heb nu zelf een Tag, een Breitling en binnkort een VD Gang. Ineens? Heb er goed over nagedacht en zie het ook als het goed besteden van geld dat ik niet nodig heb in iets dat leuk is. Budget? Ik maak er een sport van om dure dingen zo goekoop mogelijk te krijgen. Ook hierbij zal mij dat lukken. Ik ga het niet via het web doen, maar gewoon via het bezoeken van veilingen en offline verkopers. Kan dan zelf het product aanschouwen en een goede prijs bedingen. Tuurlijk heb ik een budget, maar ik zal het houden op 1 of 2 horloges per jaar.

Andre,

Bedankt voor je tips! Ik ga ermee aan de slag

Seamaster,

Bedankt!

Master-Fan,

Bedankt voor je info en ik neem je tips en opmerkingen zeker ter harte

vd gang? hmmm ik zou voor dat geld zeker eens wat uit de Master serie van Jaeger le Coultre overwegen. en mocht u liever iets willen van nederlandse bodem, kijk eens bij christiaan van der klaauw, die man levert voor dezelfde prijs als van der gang, horloges waar vele malen interessanter werk in zit. Maar nogmaals voor mij de enige echte manufactuur Jaeger le Coultre.

Iedereen praat hier over horloges van bovengemiddelde prijzen alsof het niets is, zo lijkt het in ieder geval :wink: Mag ik vragen wat voor baan jullie hebben, wat doe ik verkeerd?

de spaarpot is geduldig…

Sparen of iets verkopen om iets anders te kopen of veel geld verdienen of alle drie. Dat zijn toch wel de beste manieren om je verzameling aktief te houden :smiley:

Eerst sparen en dan vooral waardevaste horloges kopen. Kun je snel weer verkopen en zelf weer een nieuwe aanschaffen, zo kan het dat hier zelfs studenten met Rolexen, Omega, IWC en Jaeger enz. zijn. kwestie van keuzes maken. Vb. eenvoudige vakantie = 1000 euro pp per jaar, = afschrijving Rolex komende páár jaar… enz

Je hoeft er niet rijk voor te zijn om met een horloge van bijv 7000 euro te lopen…

Ik ken iemand met autootje van 1000 euro + Rolex van 9000 …

groet

Vanmiddag nog wezen kijken naar een horloge van 35.000euro, dus jah, gewoon geduldig sparen lijkt mij. :smiley:

help me is op weg , welke is dat voor dat bedrag ?

joost

Pfffffffffff ik ben ook aan het sparen hoor voor een Rolex en een Omega maar dan zie ik weer een ander mooi horloge zoals de laatste aankoop ( Tag Heuer ) .
En dan gaat dat weer af van het spaargeld van de Rollie en de Omie.
Je moet er wel discipline voor hebben…zucht er zijn ook zoveel mooie horloges.
Groet peter

seamaster Schreef:

help me is op weg , welke is dat voor dat bedrag
?

joost

De heilige graal (voor mij dan), de Patek 3940, in geelgoud, toch wel jammer dat deze geen sec. wijzer heeft. Afgezien van dat, prachtig horloge met een sublieme afwerking. Alleen die prijs hé…