Horloges verzamelen..

Ik ben benieuwd waarom mensen horloges verzamelen, met andere woorden wat vermaakt deze hobby zo?

Voor de meeste mensen is het genot van deze hobby bezitten en het hebben van bepaalde horloges.(denk ik)

Zelf zou ik graag ooit nog eens een cursus horlogemaken willen volgen, hierdoor kan ik meer met horloges.

Het verzamelen bij mij is momenteel ook echt verzamelen… je komt een model tegen met mooie specs en het gaat niet meer uit je hoofd totdat je het model hebt. En zo kost het alleen geld en bezit je ‘wéér’ 1

Waarom? In willekeurige volgorde:

1 - Liefde voor de techniek en design
2 - Het feit dat dit één van de weinige sieraden is die een man, naast manchetknopen, kan dragen (nee, ben geen type voor oorbelletje, dasschuif en meer van dat soort zaken)
3 - De behoefte om ook regelmatig een ander sieraad te dragen (zo heb ik naast diverse horloges ook diverse manchetknopen en mooie pennen).
4 - Soms een emotionele waarde

Ik sluit me helemaal bij Verso aan (op de manchetknopen na :D)…

Verso Schreef:

Waarom? In willekeurige volgorde:

1 - Liefde voor de techniek en design
2 - Het feit dat dit één van de weinige sieraden
is die een man, naast manchetknopen, kan dragen
(nee, ben geen type voor oorbelletje, dasschuif en
meer van dat soort zaken)
3 - De behoefte om ook regelmatig een ander
sieraad te dragen (zo heb ik naast diverse
horloges ook diverse manchetknopen en mooie
pennen).
4 - Soms een emotionele waarde

+1
Idem met pennen :)-D
Aan emotionele waarde gerelateerd, om een bijzondere gebeurtenis te vereeuwigen met een klokje.

Als man kan je je maar met een paar zaken onderscheiden van de meute, in mijn ogen.

• horloges
  • schoenen
    en (naar mijn bescheiden mening) in mindere mate met pennen.

Verder vind ik horloges gewoon mooi, de techniek betoverend en mysterieus. Ik heb ook geen behoefte om exact uit te zoeken hoe het werkt. Als het werkt is het voor mij goed :slight_smile:

Met deze dingen sluit ik me ook aan.

Het liefst bezitten we dus ook de exclusieve vaak onbetaalbare klokken :slight_smile:

Ricosub Schreef:

Met deze dingen sluit ik me ook aan.

Het liefst bezitten we dus ook de exclusieve vaak
onbetaalbare klokken :slight_smile:

Absoluut niet dus.
Voor mij moet een horloge mooi (uiterlijk en/of techniek) zijn; dat heeft m.i. niets met exclusief en onbetaalbaar te maken.

Verder heeft Verso het meer dan uitstekend uiteengezet.

Verzamelen is een groot woord. Ik zoek niet iets bewust. Ik koop gewoon wat ik mooi vind.

Offtopic: is het niet een idee om in een ander topic deze bijzondere pennen te laten zien? Ben wel benieuwd namelijk…

broek Schreef:

Offtopic: is het niet een idee om in een ander
topic deze bijzondere pennen te laten zien? Ben
wel benieuwd namelijk…

in het off topic gedeelte staat al heel wat over pennen :slight_smile:

Ik verzamel trouwens, omdat ik bepaalde horloges gewoon mooi vind en ik wil zoveel mogelijk proberen de verschillende complicaties en uurwerk technieken te hebben.
Dit hoeven dan niet meteen de duurste horloges te zijn, liever niet zelfs.
Zo ben ik nog steeds op zoek naar een mooie kinetic.
Heb nu bijvoorbeeld een Orient met gangreserve indicator EN open heart.
Straks nog een Swatch die skeleton is.
Voor mij zijn dat twee horloges die er ook vier hadden kunnen zijn als je me begrijpt.

Ik verzamel ook soms om het verzamelen, niet om het dragen an-sich.
Als liefhebber van vintage Chinees moet je gewoon minimaal één Shanghai A581 hebben:

en natuurlijk één of meerdere ST5’s:

En zo zijn er nog diverse andere. Soms koop ik ze vanwege een bijzonder uurwerk, of unieke plaat. Dragen doe ik sommige niet of nauwlijks, te klein of fragiel, maar ik vind ze wel prachtig!

Groeten,

Martin

-edit- tiepo

Bij mij is het begonnen met een Seiko Monster, en echt verzamelen is het niet ik ging bijvoorbeeld trouwen, en toen zocht ik een geschikt horloge bij een pak, en toen had ik er 2, en zo is dat verder gegaan, een excuus zoeken voor de volgende aankoop, bij mij is het momenteel niet echt een serieuze verzameling en ik kan deze hobby dan ook het beste omschijven door te zeggen: ik vind horloges gewoon leuk!

Heb ooit een Tissot t-toutch trekking gekocht voor als ik ging vissen :wink: (ook mooi excuus,is nu ook weer weg trouwens, niet omdat ik niet ging vissen maar omdat ik bij voorkeur me Monster om deet)

Heb er trouwens nu 4, heb het zeg maar terug gebracht van een grote aantal, maar een horloge niet dragen is en blijft voor mij gewoon zonde, dus alles wat ik niet droeg is er uit, heb trouwens wel mijn voorkeuren bijgesteld, en opvallend genoeg worden de horloges waar ik interesse in heb steeds duurder ;), maar of er ooit echt een high-end horloge op mijn pols zit??? De tijd zal het leren :wink:

Echt iets specifiek verzamelen doe ik niet…

Ik heb wel een voorliefde voor vintage duikers en chronografen met twee indexen… En liefst met een coole patina. :wink:

gr. Glenn

Net als MartinB, maar dan ga ik voor de Sovjet Russen.
Nadruk ligt op lucht- en ruimtevaart, maar de laatste tijd komen er ook ‘gewone’ Russen binnen waaien.

B.v de Shturmanski, dit type werd gedragen door de cosmonauten in het begin van de bemande ruimtevaart:

Een Strela, deze werden iets later ook in de ruimte gedragen:

De successen van de Russen in de ruimtevaart zorgden ook voor merken met namen gerelateerd aan de ruimtevaart:

Sputnik (de eerste kunstmaan)

Poljot, wat (ruimte)vlucht betekend:
(Let op het Sputnik-je in het logo)

Saturn:

Maar ook de gewone Russen zijn leuk:

Raketa:

Wostok:

Molnija:

Nog een Poljot:

Zelf vind ik duikers en fliegers geweldig!
Dress watches soms ook, maar zijn het meestal net niet om mijn pols…