Nav advies op het forum heb ik voor 9e via een hongkong website (forum gaf aan dat ik spamde? dus vandaar deze omschrijving) een horlogetoolkit gekocht.
Alleen, wat is nu precies wat. Wat dient waarvoor?
Alvast bedankt!
Nav advies op het forum heb ik voor 9e via een hongkong website (forum gaf aan dat ik spamde? dus vandaar deze omschrijving) een horlogetoolkit gekocht.
Alleen, wat is nu precies wat. Wat dient waarvoor?
Alvast bedankt!
als je aangeeft welke je niet weet wil ik wel helpen …
als je bij niet 1 ding weet waar het voor dient bespaar ik me de moeite
Excuus, ik dacht dat dat voor zich sprak haha.
Het gaat om de bovenste vier tools (rechts, het grijze vierkant, middenrechts, gouden ding met 2 knopjes, midden links, soort lange hamerachtig ding, en links, blauw ding)
het blauwe ding is, naar ik aanneem, om banden te wisselen oid.
het grijze vierkant : wordt gebruikt om een stalenband in te korten, je kunt de band op z’n kant in het grijze vierkant klemmen zodat je de pennen er makkelijk uit kunt tikken (pennen hebben dan ook de ruimte want die komen in de ruimtes tussen het grijze vierkant te zitten.
gouden ding met twee knopjes : wordt gebruikt om de achterdeksel van een horloge te halen (hier moeten dan wel uitsparingen voor zijn.
soort hamer achtig ding : wordt gebruikt als hamer …om de pennen uit een band te tikken.
blauw ding, wordt idd ook gebruikt om pennen uit een band te tikken …
succes (tu)
Met een soortgelijk setje heb ik m’n eerste uurwerkje ge(de)monteerd. En ik werk ik nog steeds mee.
het grijze vierkant : wordt gebruikt om een
stalenband in te korten, je kunt de band op z’n
kant in het grijze vierkant klemmen zodat je de
pennen er makkelijk uit kunt tikken (pennen hebben
dan ook de ruimte want die komen in de ruimtes
tussen het grijze vierkant te zitten.gouden ding met twee knopjes : wordt gebruikt om
de achterdeksel van een horloge te halen (hier
moeten dan wel uitsparingen voor zijn.
Pas op met dit ding. Bij deze uitvoering moet je extra op letten om goed kracht/druk te zetten. Hij schiet namelijk relatief makkelijk weg, waardoor je een kras kunt veroorzaken.
soort hamer achtig ding : wordt gebruikt als hamer
…om de pennen uit een band te tikken.
In combinatie met dat grijze ding dus. Die leg je op een stivige ondergrond (tafel). Horlogeband schuif je in de gleuf met de juiste maat. Wel opletten dat de kant waarop je gaat tikken boven staat. Onder de tang zitten 3 staafjes waarop je tikt met je hamertje om de pinnetjes uit je band te krijgen. Geldt natuurlijk niet voor bandjes met een schroef of ander systeem.
blauw ding, wordt idd ook gebruikt om pennen uit
een band te tikken …
Bijna goed. Niet om te tikken, maar om de pinnen/pennen uit je bandje te drukken/draaien. Dit tooltje gebruik ik als eerste. Mocht 't niet lukken/kunnen dan pas gebruik ik 't hamertje. De kracht bij het draaien gaat veel geleidelijker dan 't timmeren. Beter voor 't horloge en voor je vingers
Veel succes!
dank!
en dat blauwe ding?
… soort hamer achtig ding : wordt gebruikt als hamer …
Ha, ha, dat vind ik nou (ook) humor.
en dat blauwe ding?
Daar bij leg je dus de band van je horloge in het ‘gootje’ en dan draai je de knop aan, waardoor de stalen pen de (push)pin uit de band drukt. Ook om een band te verstellen dus.
Hallo, ik heb dat setje ook, leuk om te beginnen, een aantal tools gebruik ik nog steeds, andere niet.
Dat “blauwe” ding gebruik ik niet meer, het hamertje, samen met de stiftjes (tussen de handgrepen van het tangetje) werkt veel beter en nauwkeuriger.
het tooltje voor de veerbusjes gebruik ik ook nog, evenals de kastopener, met een beetje oefenen werkt die prima.
Ook de mesachtige kastopener is prima, het tangetje en de schroevendraaiers, das nix.
Pincet is ook nix.
Dat heeele kleine schroevendraaiertje, das lachen, ook nix.
Maar voor 9 euro, en gratis thuisbezorgd mag je niet mopperen.
Veel plezier, en oefen maar eerst op een oud horloge of een “neppert”.
Veel plezier, en oefen maar eerst op een oud
horloge of een “neppert”.
Dat vind ik de gouden tip! Ik zou het zeker niet als eerste op je waardevolle bezittingen uitproberen.
leuk, ook mijn "eerste’ set geweest, of iets soortgelijks…
Mbt de blauwe pushpinverwijderaar, ik heb er 3 naaldjes mee vernaggeld(van het apparaatje dan omdat de pins te strak zaten of de naaldjes te zwak. Ik heb nu een aluminium uitvoering met een steviger naaldje, werkt perfect en was maar een dollar of 3
Kastopener gebruik ik niet, ook het mesje niet, de sticky ball werkt prima en zonder kans op beschadigingen
Die kastopener gebruik ik ook alleen als de sticky ball / duct tape prop niet werkt (te strak dicht).
Maar met beleid en heel, heel veel aandacht om niet uit te schieten (en dat is dan ook nog nooit gebeurd).
Daarbij ga ik er van uit dat er geen horloges zijn met linkse draad!
Linkse draad,?? vertel…
Die kastopener gebruik ik ook alleen als de sticky
ball / duct tape prop niet werkt (te strak
dicht).
Maar met beleid en heel, heel veel aandacht om
niet uit te schieten (en dat is dan ook nog nooit
gebeurd).
Daarbij ga ik er van uit dat er geen horloges zijn
met linkse draad!
dat je naar rechts moet draaien om te openen
Ik heb liever deze kastopener:
(watch-tool.de)
En ik heb ooit bij de lidl een bankschroefje gekocht met rubberen stukken over de bek, waar ik een horloge met een extreem vast deksel heel mooi in kan vastklemmen. Minder kans op uitschieten en/of diepe schaafwonden/losse stukken vel.
Ik heb deze kastopenenr:
Heerlijk!!
dat je naar rechts moet draaien om te openen
Ik heb liever deze kastopener:
(watch-tool.de)
http://schopnet.uhrenwerkzeug.mobi/uhrenwerkzeuge/
bilder_gr/7000_gr.jpgEn ik heb ooit bij de lidl een bankschroefje
gekocht met rubberen stukken over de bek, waar ik
een horloge met een extreem vast deksel heel mooi
in kan vastklemmen. Minder kans op uitschieten
en/of diepe schaafwonden/losse stukken vel.http://www.lidl.be/static_content/lidl_be/images/B
E/BE_49976_01_b.jpg
Zo een 3 punts opener heb ik ook en werkt veel fijner. Tja, die van robbie is natuurlijk helemaal mooi.
Kan dat ook bij duikers? Zelf een kast openen en weer sluiten. Hoe zit het dan met de waterdichtheid (50 mtr - 300 mtr 500 mtr etc ) ?
Die moeten na het sluiten toch worden afgeperst ofzo (heb ik wel eens gehoord bij een juwelier) ivm die waterdichtheid.
Precies, dat bedacht ik ineens, nog nooit van gehoord, maar je zou het eens tegen komen, en dan je (waarschijnlijk heel speciaal of een chinese prul) horloge helemaal verruineren.
Ik moet er niet aan denken.
Ja en de pakkingring vervangen en/of invetten, en goed opletten dat die niet ergens dubbel gedrukt wordt of tussen de schroefdraad komt.
Als je netjes werkt dan is het horloge meestal weer waterdicht, maar je hebt geen zekerheid, en zeker geen garantie.
Met je dure klokjes dus niet aan te raden, maar met mijn Seiko duikers durf ik het wel aan (klop klop op ongelakt hout, het is tot nu toe nog steeds goed gegaan).