Horlogetrip Zwitserland

Ik speel serieus met de gedachte om in het najaar een paar dagen naar Zwitserland te gaan om horlogehuizen/-musea te bezoeken. Voor de hand ligt een tripje richting Geneve en vanuit daar met een (huur)auto richting de Vallée de Joux.

Heeft iemand ervaring en tips voor zo’n trip? Ben nieuwsgierig naar welke merken hun deur open zetten voor bezoek, wat de mooie musea zijn, maar ook gewoon geïnteresseerd in tips voor goede hotels e.d. in die omgeving.

8 likes

Vorig jaar wilde ik dit doen met de kerstvakantie. Wat blijkt nou: heel Zwitserland ligt twee weken op z’n gat in die periode. Alle musea en fabrieken gesloten. Dus als je echt de allerlaatste/eerste weken van het jaar wil gaan heb je dikke pech.

Verder in (omgeving van) Geneve te bewonderen:

• Geneva watch tour (korte looproute met oude gebouwen en als hoogtepunt patek museum in de binnenstad)

• Alpina en frederique constant factory tour. Kost je 20CHF

• Watchmaking workshop van 3 uur, bij het fondation de la haute horlogerie (fhh). Ook in binnenstad. Opgericht door AP, girard-perregaux en Richemont group

• Vacheron constantin boutique - midden op eilandje in de rhone.

Botanische tuinen bij de dierentuin schijnen prachtig te zijn.

Grand-rue - oudste straat van de stad en de geboorteplek van rousseau

En natuurlijk Musee international de l”horlogerie

12 likes

Thanks, dat is meteen al fijne informatie!

Vorig jaar ben ik bij iwc geweest.
Bij de fabriek is en boutique en er is een museum.

2 likes

Ik vond het Omega museum in Biel op leuk. Patek museum schijnt prachtig te zijn.

1 like

In Genève
http://www.patekmuseum.com/

In Biel (ruim anderhalf uur rijden vanaf Genève)

Persoonlijk vind ik het Musée Internationale de l’horlogerie niet de moeite van de rit naar La Chaux de Fonds waard.

JLC (le Sentier) heeft een klein museum. Ik vond het niet verschrikkelijk spannend. Ik weet niet of je er gewoon binnen kunt of dat het alleen kan in een aangemelde groep.

https://www.myswitzerland.com/en-ch/factory-and-technical-visits.html?regionid=010
https://www.myswitzerland.com/en-ch/factory-and-technical-visits.html?regionid=010

Veel plezier

2 likes

Moet je je niet (meer) aanmelden voor het museum van Omega? Ik destijds (plm. 2002)wel, je kon niet zomaar rondwandelen. Verplichte tour met gids - toen nog wel door Marco Richon, wandelende encyclopedie en schrijver van het Franstalige standaardwerk “Omega Saga”.

Ik kreeg nog een van de laatste 7 exemplaren die ze hadden liggen van “A Time Capsule”. Kijk voor de gein af en toe maar 's wat daar voor gevraagd wordt inmiddels… :wink:

1 like

Nee hoor, gewoon aanbellen en naar binnen lopen.
Boven bij de ontvangst zit een vriendelijke dame, die je een koptelefoon geeft als je wilt. en dan loop je rond en maakt zoveel foto’s als je wilt. Na afloop neem je een exemplaar van Omega Lifetime mee.
En toen ik lid werd van de vereniging van vrienden (25CHF / jaar) kreeg ik op de boeken ook nog een behoorlijke korting.
Nu is de tentoonstelling nog in het gebouw aan de andere kant van de straat tegenover de fabriek. Volgend jaar verhuizen ze naar het nieuwe gebouw, dat aan de oude fabriek geplakt wordt.

De tweede verdieping, niet het hele gebouw.

De achterkant is trouwens wel bijzonder

3 likes

Patek museum. Must see.

1 like

Het is best leuk om een kijkje te nemen in La Chaux de Fonds, het restaurant Maharajah was trouwens een puike Indiër. :+1: De stad komt wat slaperig over. Ik ben 's avonds die ganse stad doorgebanjerd zonder enige seks, drugs of rock’n’roll tegen te komen. Neuchatel is trouwens ook een wat nietszeggend en slaperig stadje ondanks de ligging aan het meer.

De leegte van La Chaux de Fonds:

Maharajah was nog het gezelligst omdat daar wat Buut’nlaanders zaten:

God zij dank was ik op de motor, en de rit door de Vogezen en de Jura was fantastisch. Kortom: door de omgeving toeren is erg leuk, maar voor de spanning hoef je daar niet te zijn.

Het horlogemuseum in La Chaux de Fonds was wel weer leuk. Je moet het me vergeven, ik heb daar geen serieuze foto’s gemaakt:

Huygens en van der Klaauw worden ook nog genoemd (de laatste ook getoond). Het is wel een Zwitsers feestje. Voor een “Musée International d’Horlogerie” doen ze maar donders weinig met bijvoorbeeld Japanse klokken die variabele uren tonen afhankelijk van het seizoen, pretenderen ze dat Astron niet de eerste quartz op de markt was en hebben ze het wel over de “crisis van 73”.

Toch een leuke ervaring.

Eigenlijk zijn Belfort, Colmar, Strasbourg, Freiburg (D) en Montreux in die buurt allemaal stukken leuker dan de horlogestadjes. In Frankrijk is het nooit saai, desnoods kom je ouderwets protesterende boeren tegen in de stad:

Dus ik zou geneigd zijn om te zeggen dat je lekker door de Vogezen, Jura en Schwabische Alp moet gaan toeren zonder met horloges bezig te zijn.

3 likes

Ben zelf (met groepje) bij Journe, Moser & Cie., Blancpain, JLC, AP, Roger Dubuis, Frederique Constant, Paul Gerber, Ochs und Junior en het Patek Museum geweest. (Niet in een jaar hoor) Eigenlijk allemaal erg gaaf, JLC erg uitgebreid om te zien. Paul Gerber vond ik t leukste! Gewoon bij hem thuis. Daar ben ik verliefd geworden op de MIH. Ben blij dat ik dienu heb. AP zijn we in museum geweest, fabriek komen we alleen nooit meer binnen :joy:

2 likes

Zou overigens ook kunnen aanraden om naar Dresden/Glashutte te rijden en Nomos, Tutima, Glashutte Original en Lange te bezoeken. Enige is dat Nomos alleen op een maandag een fabriekstour doet.

1 like

Nou ben ik benieuwd naar het verhaal bij AP!

Even snel samengevat. Van te voren gebeld. Afspraak wel mogelijk, toen weer niet. Uiteindelijk kon t niet.

Op terugweg van Blancpain langs AP komen en bij receptie zeggen (waar we met 10 man stonden) dat je afspraak hebt om 16:00 op vrijdagmiddag en speciaal uit Nederland komt hiervoor.

Toen werd een of andere hotemetoot uit ene vergadering getrokken om ons een rondleiding te geven in het museum.

4 likes

Geniaal!

Een brutaal mens heeft de halve wereld.
Btw, doen Zwitsers niet aan vrijmibo?

Deze iig niet (meer) :joy:

freimitschnapss

1 like

ladbr
(lachend auf dem Boden rollen)
rofl

Wein,Weib und gesang :smile: