Horlogeveer kopen

Ik ben in het bezit van een Rado met een uurwerkje AS 1580 automatisch uurwerk. De gangreserve hiervan is nog maar 2à`3 uur dus de veer is aan vervanging toe. Nu heb ik op de site van Friedrichs een passende veer gevonden maar helaas levert Friedrichs niet aan particulieren. Via Hobbyklok en Optitime lukt het niet. Heeft een van jullie een idee hoe je dat als hobbyist moet aanpakken?

vriendelijke groet,
Maarten

1 like

Ben je er zeker van dat dat aan de veer ligt? Er kunnen allerlei oorzaken zijn van een slechte gangreserve, maar de veer zou ik niet direct aan denken. Mogelijk is het uurwerk vervuild of de olie uitgedroogd, ik zou dus eerder aan een servicebeurt denken dan aan het vervangen van de veer.
Het kan ook aan het automaat-systeem liggen; wat is de gangreserve als je het uurwerk handmatig opwindt?

En anders zou ik voor onderdelen bij cousins UK kijken, die verkopen wel aan particulieren

als ik handmatig opwind is de gangreserve 2à3 uur. het uurwerk is schoongemaakt

Ok, heb je de veer bekeken? Als het echt aan de veer ligt moet hij op z’n minst flink verbogen of gebroken zijn. Zelfs met een halve veer moet je volgens mij nog meer gangreserve hebben dan 2-3 uur.

1 like

Dat ga ik nog bekijken. heb in ieder geval een veer gevonden op Cousins
dank voor de tip

Succes!

Je had gelijk. de veer was niet gebroken of geknikt. hij schoot af en toe door de tonas. Opnieuw gemonteerd. Gangreserve is nu 36 uur. Dat lijkt er meer op.
Bedankt

groet,
Maarten

1 like

Kijk, dat lijkt er meer op. Mooi opgelost. :thumbsup: