Horlogeverhalen Part I: Citizen uit 1979

Hoi,

Ik dacht ik start even iets nieuws. Ik schrijf graag blogs en verhalen, en combineer dit dan ook graag met mijn hobby. Ik zal proberen om af en toe een Horlogeverhaal te schrijven over horloge’s die al dan niet in mijn bezit zijn. Bij vintage modelen post ik dit in de vintage forum, anders bij algemeen. Uiteraard met nodige fotomateriaal. Hopelijk vind je het leuk.

Voor Part I heb ik gekozen voor een van de horloges in mijn collectie waar ik ontzettend veel waarde aan hecht.

Deze Citizen uit 1979

Hoe weet ik dat zo zeker? wel, het begint allemaal op facebook marketplace. Ik was net terug in de hobby gekomen en was vastberaden om er nu ook effectief restauraties mee te doen. Een oudeheer op facebook marketplace verkocht deze horloge, zag er helemaal niet meer uit.

Old

Ik besloot af te spreken en voor een kleine 30 euro later vertrok ik met de horloge, het doosje en de originele aankoopsbewijs. Ik vond het toen geen geld voor een automaat en was verzot op de 70’s look dat hij uitstraalde. De leren band was versleten, het glas kon best vervangen worden. Ik had hem! mijn eerste restauratieproject.

Wat opzoekwerk gedaan, besloten om hem eerste te testen om te zien hoe nauwkeurig hij liep. Hij had het moeilijk met draaien en ik bracht hem dus naar een horlogehersteller, die vertelde me dat het de moeite niet waard was maar gaf me de nummer van een gepensioneerde liefhebber. Die persoon wou hem een onderhoud geven en nog belangrijker mij tonen hoe.

Nadat het uurwerk onderhouden was, kon ik aan het werk. ik ging de kast oppoetsen en weer mooi maken, het glaasje vervangen en om het af te werken een nieuwe band voor zoeken.

Het werd een vlak glaasje, want zo een facet geslepen glas vind je niet meer en na wat schuren en polijsten met een basisdremel en goedkope polijstpasta kreeg ik een acceptabel resultaat. Ik vond ook een flat link bracelet die er best goed bij paste, dus die ging erom. Toen zag die er zo uit:


Enkele maanden gaan verder, ik verzamel ondertussen enorm wat materiaal, richt een bureau in, koop de juiste polijstschijven en belangrijker polijstpasta van goede kwaliteit. Ik evolueer van een klunelige dremel naar een roteertool zoals bij een juwelier. Nog steeds vastberaden om alles te kunnen ging ik all-in op horlogetools. Vaak doe ik mijn Citizen aan en heb dan een gigantische lach, wat een mooi ding en soms krijg ik er een compliment over, soms op een feestje is hij een gespreksonderwerp over hoe ik hem restaureerde.

Ondertussen zijn mijn tools beter, mijn skills beter en verwacht ik ook meer dus bedenk ik me… ik moet die Citizen opnieuw polijsten, zoals ik dat nu kan. Zo gezegd, Zo gedaan en dan krijg je dit:


Lekker mooi en je kan jezelf erin weerspiegelen, uiteraard is het niet perfect en zie je wat onzuiverheden maar je zit dan ook niet met je neus erop en van armafstand ziet hij er keurig uit. Je zal ook merken dat hij een Double Dome glas heeft gekregen, van een andere projecthorloge gehaald en paste er zoveel beter bij dan het vlakke glas. Het vegroot ook de wijzerplaat, de fantastisch mooie blauwe wijzerplaat.

Enkele weken later vind ik een nieuwe bracelet die me best wel leuk lijkt, is geen superkwaliteit maar heeft blauwe plastic inserts en past op de Citizen, ondertussen ben ik hem wel wat beugezien op de vorige bracelet. Dan maar iets speels, en tot de dag van vandaag zit hij op die bracelet. Het blauw is wat donkerder dan de wijzerplaat maar het geeft de horloge een look waar ik een klik mee heb.

Het bubbelglaasje die hem wat space-age maakt, de 70’s uitstraling van de kast, en de lekker combinatie van wijzers en blauwe wijzerplaat.

Van dag 1 dat ik hem heb, tot nu, is dit mijn project. Ik doe deze horloge nooit weg want er zit zoveel ervaring, plezier en leermomenten aan gekoppeld. Hij beschrijft voor mij de weg die ik afleg, er is nog een hele wereld aan leerstof en ervaringen te ontdekken, en op dat pad gaat deze Citizen met me mee. Ondertussen zou ik hem zelf kunnen onderhouden, maar zolang hij goed loopt is er geen reden voor.

Een horloge hoeft helemaal niet duur te zijn, om enorm veel waard te zijn voor je.

Ik sluit deze nog even af met een lume shot, hij brand niet lang maar is wel nog steeds actief na een paar zonnestralen.

IMG20200717201331

Zo, dit was het dan. Mijn eerste Horlogeverhaal, hopelijk vond je het leuk. Laat zeker comments achter en ik schrijf wel binnenkort een 2de.

34 likes

Mooi verhaal en dito horloge, altijd leuk om hem te blijven opwaarderen.
Uiteindelijk zou ik toch op zoek gaan naar zo’n facet glaasje, dat maakt hem nog specialer en mooier.
Keep up the good work.

Mooi verhaal! Dank voor het delen.

Tof verhaal, dank voor het delen, en wow wat een mooi horloge is het geworden en super tof dat je nu zelf kan onderhouden!
Ik kijk uit naar verhaal nr.2
Groet

Heel dankbaar gevoel om zo’n horloge weer in de richting van originele staat te brengen. Prachtig ding met heerlijke opgelegde indices.

Ik zag foto 1 en 2 waarbij ik dacht het twee verschillende horloges waren :grinning:
Mooi gedaan :+1:

Heel leuk om te lezen, ook hoe je er in bent gegroeid. Ik zal zeker je toekomstige horlogeverhalen lezen. En het resultaat mag er wezen :+1:

Schitterend.

Mocht je ooit een origineel facet geslepen glaasje willen hebben kan ik die wel voor je regelen. Originele citizen, gekocht in Japan. Daar kom ik ze vaak nog wel tegen op de veiling sites.

1 like

Prachtig verhaal, bedankt voor het delen

Ooh dat mag zeker :slight_smile: ik zou nog eens moeten kijken naar de maat. Heb de originele bewaard voor dit doel.

Heel mooi gedaan hoor, zowel het horloge en zeker het verhaal, Wij forumleden lezen graag hoe een horloge een tweede leven krijgt als dat in goede handen valt, Je mag zeker trots op jezelf zijn hoor, Wij willen ook bij je tweede project genieten van je passie.

Gaaf hoor! Dankje voor het delen!:ok_hand::slightly_smiling_face:

Tof horloge en supermooi gedaan! Leuk geschreven ook, leest heel prettig! Ga zo door en er zullen nog veel plezierige momenten in de hobby volgen :slight_smile:

Leuk geschreven en een mooi resultaat .

Erg leuk geschreven en ook heel herkenbaar. Zo krijgt een horloge een heel andere waarde, en het groeit met je mee.

Mooi verhaal, ik herken mezelf er wel in, ik ben nu bezig met een orient racer van de 70’s geeft veel voldoening. Mooi klok je citizen ook de blauwe wijzerplaat is er mooi. Ik heb zelf nog de uitdaging welke band er bij moet passen dat is soms wel lastig met vintage.

leuk te weten dat er weer een Citizen liefhebber onder ons is :ok_hand:
en dan met zulk mooi horloge :star_struck:
zorg er goed voor en geniet ervan :+1:

1 like