Horlogewijzers geven af en toe licht?

Mischien zullen jullie denken wat een stomme vraag, maar ik ben nog niet zo een expert.

De wijzers van mijn horloge geven af en toe maar licht in het donker. Hield hem net even onder groot licht en toen gaf die wel weer even licht in het donker. Heeft dit er iets mee te maken? Sorry ben een leek.

Het gaat om deze horloge


https://orientwatchusa.com/blog/2015/02/luminescence-what-is-watch-lume-anyway

Ja herkenbaar

1 like

En het mooie is dat het 's avonds soms lijkt of dat licht is uitgewerkt
en als je even wakker word en je kijkt op je horloge dat het dan weer licht lijkt te geven, dat komt omdat je ogen gewend zijn aan het donker en de wijzers dan weer genoeg opvallen.

sommige horloges hebben erg goede ā€œlumeā€ zodat je er eigenlijk als ā€˜slaaphorlogeā€™ bijna 7 uur gemak van hebt.

( er zijn ook horloges met ā€œH3 tritiumbuisjesā€ die geven eigenlijk altijd wel licht ook zonder er eerst met een lamp op te schijnen )

Ja, hierboven goed uitgelegd. Veel horloges hebben 'n beetje lume. Duikershorloges over het algemeen het meeste. Bij veel merken is de lume niet geweldig. Bij een paar, waaronder Seiko is de lume echter zeer goed.

Bedankt, is me nu wat duidelijker.

Dus hoe langer hij overdag zonlicht, of uberhaubt fel licht heeft gezien, des te langer brand de lume?

Ja. Zonlicht werkt goed. Wat leuk is, een UV ledje kopen. Dan laad je hem in heel korte tijd snel op. Is wel ook weer wat sneller weg.

Er is hier op het forum wel een mooie wetenschappelijke verhandeling over golfballen en een raam geloof ik. @acour_jeroen weet daar alles van volgens mijā€¦

2 likes

Ik dacht dat 20 minuten zonlicht wel het maximale er uithaalde
het is niet zo dat wanneer je hem 10 uur in de zon legt dat hij dan 8 uur helder licht blijft geven,
ik heb een vrij simpel horloge die na 1 minuutje onder een spotlight
ongeveer 6 uur leesbaar blijft mits je ogen aan het donker gewend zijn

1 like

Mooie Hugo Daytona heb je daar

1 like

Die vat ik ff niet. Klinkt niet positief :stuck_out_tongue:

is die boss even toch de boss!
Als je mooiere fotoā€™s hebt, wil dat nog niet zeggen dat het weergegeven horloge ook mooier isā€¦

2 likes

Dat het ontwerp een beetje is gepikt van een Daytona. :wink:

Prachtige bezel zeg

Hier.iemand dat t mooi op een rijtje heeft gezet. Kun je zien hoe de lume steeds minder ligt straalt.

Op de laatste Is dat praktisch niet te zien, omdat die tritiumbuisjes heeft. Die raken geleidelijk over tientallen jaren op.
Voordeel is dus dat ze jaren deze hele tijd constant ligt geven. Nadeel Is dat op=op, terwijl luminova telkens opnieuw ā€˜opgeladenā€™ kan worden, maar dus niet lang blijven gloeien.

1 like