Iedereen kent de horlogewinders voor automaten, en misschien kent iedereen behalve ik de horlogewinders voor handwinders. Ik ken ze in ieder geval niet en ik kan er niets over vinden (noch op internet in het algemeen, noch op Horlogeforum).
Is hier geen vraag naar of zie ik technische drempels over het hoofd?
Wat de vraag betreft, een automaat hoef je alleen een beetje te schudden, op tijd te zetten inclusief complicaties en om te doen. En dat dan alleen wanneer de gang op is. Een handwinder moet je steeds helemaal met de hand opwinden, en als de gang op is moet je ook deze op tijd zetten inclusief complicaties. Zo bezien lijkt mij de behoefte aan een handwinderwinder groter dan de behoefte aan een automatenwinder. Of is de horlogefanaat die behoefte heeft aan een horlogewinder nu eenmaal bijna altijd de bezitter van een automaat in plaats van een handwinder?
Aangaande het technische aspect: de winder hoeft eigenlijk alleen het horloge op zân plek te houden en aan de kroon te draaien. In mijn hoofd kan het horloge gewoon om een kunstmatige, in dikte variabele pols die kan ronddraaien voor het geval de kroon niet op 3 uur zit, en een beetje verstelbaar is in de diepte om te compenseren voor de diepte van de kast van het horloge. Dan kan een asje met drie pootjes erop van rechts de kroon beetpakken en draait de winder dat asje tot hij een weerstand voelt. En dat herhaalt hij dan om de zoveel tijd. Goed, ik ben niet zoân fröbelaar dus ik kan mij prima voorstellen dat ik iets aanzienlijks over het hoofd zie, en als dat zo is hoor ik het graag.
Dus, wat vinden jullie (afgezien van de technische drempels) van de handwinderwinder?
Ik zou hem sowieso kopen!
Voor mij alleen als het horloge mooi zichtbaar te presenteren is.
Rot op met je handwinderwinder, ik houd het bij de automatenwinder.
Dat is gelukkig vooral een probleem bij horloges die niet in mijn prijsrange zitten. Een gewone handwinder opwinden vind ik niet erg, maar als er dag, datum, jaar, maandfase en de cyclus van je echtgenote mee in te stellen zijn is het wel zo prettig als je dat niet elke keer hoeft te doen.
Hoewel ik het niet met jullie oneens ben @anon50762135EV en @pulsar96, en zelf ook absoluut niet in de markt ben voor een horlogewinder, vraag ik mij af waar dan de vraag naar horlogewinders voor automaten vandaan komt. Als een horlogewinder voor handwinders vergelijkbaar is met een strijkijzer voor strijkvrije overhemden, dan is een horlogewinder voor automaten toch vergelijkbaar met een strijkijzer voor singletten? En toch worden die aan de lopende band verkocht. Ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten daarover.
Ik heb het heel simpel opgelost en ben bezig met mijn patenten.
Het snelste gaat het met de schroefmachine al vind ik jouw probleem een beetje als het kopen van een Boeing 747 voor de gratis pindaâs.
Ik heb daar serieus over getwijfeldâŠ
@anon50762135EV ik zou daarvoor deze nemen die gebruik ik zelf ook voor alles wat ik niet hoef te strijken
@Da_Watcher, ik ervaar zelf gelukkig niet zoân probleem, ik vind het alleen frappant dat horlogewinders voor automaten zo wijdverbreid zijn en horlogewinders voor handwinders niet, terwijl toch juist een handwinder meer werk is. Voor mij maakt het niet uit, ik vind het van handwinders noch van automaten een probleem om ze op te winden. Maarre⊠wanneer je de schroefmachine gebruikt, ben je dan niet bang dat je de opwindveer breekt? Of heb je de machine ingesteld om af te slaan bij een lager moment?
Ik schaar mij bij de groep die aan horlogewinders ĂŒberhaupt geen behoefte heeft, maar ik blijf benieuwd naar de gedachtegang van degenen die âlaat maarâ zeggen tegen de handwinderwinder maar âkom maarâ tegen de automatenwinder. Ik zie kennelijk iets over het hoofd en dat frustreert mij.
Hahaha, ik ben niet gek hoor Was gewoon allemaal als dolletje, het maakt mij net als jou helemaal niks uit. Ik prefereer zelfs handwinders boven automaat al heb ik momenteel maar 1 handwinder.
En voor mij is het sowieso geen probleem omdat ik het liefste ook geen datum heb dus is het slingeren en gelijk zetten.
Ik zal je helpen: er bestaan horloges met zoân ingewikkelde en eeuwige kalenderfuncties, dat je je telefoon nodig hebt om te zien welke dag het is. Dit soort automaten moeten blijven lopen anders ben je de weg volledig kwijt.
@Da_Watcher ik dolde je terug. Ik had je er niet voor aangezien met een schroefmachine aan de slag te gaan op de kroon van een horloge, dat lijkt mij ook eigenlijk meer moeite dan gewoon opwinden. Ook hier geen datum dus alleen opwinden en op tijd zetten. Misschien komt er in de toekomst nog wel datum of dagdatum, maar ik ben nog jong, vrij onervaren in de hobby en beĂŻnvloedbaar, ik heb geen idee wat er voor mij in petto is.
@Maurits dat is wel een sjiek ding, high tech, en als je hem bekleed met wortelhout en even oplost dat je de bandjes van de horloges af moet halen kun je hem gewoon in de rookkamer zetten. Wel eerst mijn vriendin wijsmaken dat het een pick-up is @chillekasper.
@H-plar, natuurlijk! De meer gecompliceerde horloges, dus degene waarbij een winder zich daadwerkelijk nuttig maakt, zijn eigenlijk altijd automaten. Nu voel ik me een beetje stom dat ik daar zelf niet op kwam. Je hebt het mysterie opgelost, dankjewel.