Horlogewinder

Ik ben al een tijd op zoek naar een horlogewinder, maar zoals uit de zoekfunctie blijkt, zijn deze vrij prijzig. De goedkoopste die ik kan vinden ligt op € 75,-, wat nog acceptabel is.

Een vriend van me kwam op het idee om een reclamedraaiplateau te gebruiken (te vinden bij winkelinrichters etc). De prijzen hiervan liggen tussen de € 30 en € 50 voor een klein exemplaar. Op zich een goed idee, maar mijn vraag is of deze snel genoeg draaien (allemaal 2,5 omwenteling per minuut bij een doorsnede van ongeveer 50 - 70 cm).

Gr, Marc

de snelheid maakt niet zoveel uit en zou eventueel kunnen.

Maar de draaiborden die gebruikt worden draaien vaak 1 kan op dit is slecht voor het horloge.
Het best is wel als hij links om kan lopen en rechtsom natuurlijk ook stop tijden om zo overwinding te voorkomen!!!

Voor ‘overwinden’ hoef je niet zo bang te zijn. Automaten zijn uitgerust met een mechanisme dat de veer niet verder opwindt dan mogelijk is.

Wel is het zo dat de ene automaat in twee richtingen kan worden opgewonden en andere automaten alleen links- of rechtsom. Het is wel handig wanneer je van het horloge dat je wilt opwinden weet hoe dat zit. Een winder die afwisselend links- en rechtsom opwindt is wat dat betreft ideaal. Een stukje electronica kan hiervoor zorgen.

Gerwin

De bovenste op deze pagina is nog iets goedkoper met €59. Scheelt dan niet zo veel meer met een plateau.
http://www.watchuseek.com/watchwinders_shop.htm