Horological society presents Grand Seiko deep dives.

Ik was tegen twee lezingen aangelopen van mensen van Grand Seiko, zoals georganiseerd door de horological society in New York.

Deze eerste is een deep dive in Grand Seiko Spring Drive technologie, met Q&A aan het eind. Wel grappig dat er in die Q&A gevraagd wordt of het geen uphill battle was om quartz geaccepteerd te krijgen in de main stream, terwijl je op je vingers kunt uittellen dat in rauwe aantallen de meeste horloges die verkocht worden gewoon een quartz zijn.

De tweede video is in mijn ogen iets interessanter. Niet vanwege de techniek, maar omdat hij dieper gaat. Die legt uit hoe het nieuwe 9S5A caliber een andere automatisch opwindmechanisme heeft, gaat door het nieuwe dual impulse echappement heen, legt uit wat ze met de Breguet overcoil free sprung balans hebben gedaan, bespreekt de drive train en bruggen, inclusief de in hoogte verstelbare balansbrug, de nieuwe kroon-assemblage en de nieuwe instant datum-wissel functie.

In de tweede video komt ook de T0 Constant Force Tourbillon aan bod, wat nogal uniek is omdat het een 28800 bph constant force uurwerk is waar ze het constant force mechaniek in de tourbillon-kooi hebben geïntegreerd, met een dubbele veerton. Dat begint ront 56 minuten in de tweede video.

Ik hoop dat dit onder techniek geschaard mag worden. Het is in ieder geval een mooie briefing in techniek. Als dat niet goed is verplaats je 'm maar naar horlogefilmpjes.

5 likes