Houden jullie rekening bij aankoop met de servicekosten?

Ik hou er wel rekening mee. Koop liever geen horloge zonder bekende onderhoudsgeschiedenis bij een goede horlogemaker.

Heb twee keer gehad dat een service me ruim 1000 euro kostte. Ook nadat er vers onderhoud zou zijn gepleegd. O.a. meegemaakt dat rolex uurwerk was onderhouden met aftermarket onderdelen. Kost veel geld om dat weer goed te krijgen. En daarna is de lol er vaak af en verkoop ik de boel.

Al veranderd ‘om de’

1 like

Cool no probs and on we go! :+1:

1 like

Maar één en ander zal vast te maken hebben met tandwieloverbrengingsverhoudingen (bonuspunten voor 3x woordwaarde) Hiermee kun je meer of minder frictie krijgen lijkt me.

Ik doe altijd een klein beetje WD 40 door de kroon naar binnen spuiten.

Gelukkig, ik de maakte al zorgen omdat.

1 like

Hahaha :joy:

Serieus?

Bij hele dure calibers vijlen ze die tanden zo perfect dat
ze bijna geen frictie hebben.
Alles op oog en hand, knap hoor! :+1:

Het gestanste spul eet zichzelf uit eindelijk op.

Klein beetje maar hè :wink:

1 like

Het gaat dus wel degelijk om een “nieuw” horloge… en of je een complicatie zou weglaten omdat het duurder is in service.

Zo is een chrono duurder in onderhoud dan een horloge met enkel datum… en de chrono gebruik je waarschijnlijk nooit?

Gewoon die sub kopen @BMWX6M :wink:

Porsches die er uit zien als, sja, als wat eigenlijk? Afijn, daar zou ik dood niet in gevonden willen worden.

Niet?

2 likes

Ik vind een serviceinterval van vijf a tien jaar te pruimen met de manier waarop ik horloges gebruik in gedachten. Iedere 2-3 jaar 400-800 ballen? Nee. Zo is mijn Speedy in de kliko beland, ik trek dat niet.

Interessante vraag, of mechanisatie betere onderdelen aflevert dan handwerk. Mijn geld zou ik op mechanisatie inzetten, eerlijk gezegd.

Of je wilt stansen, laser-snijden of 3D-printen, da’s de vraag, maar ik denk echt dat een automatisch proces binnen strakkere toleranties werkt dan een handmatig proces.

Niemand die MTBF publiceert. :slight_smile:

Begrijpend lezen is een kunst, je citeert te selectief. Daar laat je een Porsche zien die er uitziet als een Porsche hoort te zijn. Die zijn te pruimen. Maar totaal niet praktisch bruikbaar. Nare kleine autootjes met totaal ouderwetse dashboards en een totaal afwezig infotainment en navigatiesysteem.

Geef mij dan maar een Maserati Quattroporte. Da’s tenminste nog eens een auto waar je met vier man in kunt zitten. Of als het dan toch niet praktisch hoeft: Een motor.

1 like

Vroeger ging t me puur om t horloge.

Tegenwoordig vind ik t idee v idd n bekend sta uurwerk ofzo wel fijner dat ie overal schappelijk onderhouden kan worden.

Tenminste, als er keuze is. Zo koos ik destijds voor de Tudor Pelagos met eta uurwerk ipv hun in house uurwerk. Daarbij komt dat voor mij de charme v Tudor was dat ze sommige kwaliteits spul v hun grote broer Rolex gebruiken, maar de kosten voor jan modaal laag hielden door t gebruik v eta uurwerkjes.

Maar toen ik de Tag Heuer Monaco wilde, liet ik me niet tegenhouden door het uurwerk.

4 likes

Is er maandag al! :wink:

Tijdje geleden klaagde een collega dat er vlekken op de dial kwamen en er een vreemde waas aan de binnenkant op het glas zat van bij een horloge van enkele maanden oud. Heb het horloge open gedaan en merkte dat de binnenkant nogal vettig was.

Blijkbaar werd het probleem van het stroef draaien bij dichtschroeven van de kroon kort na aankoop door horlogewinkel opgelost door het inspuiten met wd40…:roll_eyes:

1 like

Barbaar!

Lees nou eens wat je zegt, pot Jan doosie alle mensen nog an toe!

Jij verdiend die duurdere horloges helemaal niet, ach wees maar blij ook :grin::+1:

Ja “beter”…

Zo, moest ik kwijt.
Hoop over te typen, maar daar hebben we het hier niet over.

Onderhoud horloge…
Ik vind het een machtig mooi iets
Iets wat ik zelf NIET kan en dus uit handen MOET geven. Vind het geweldig hoe die lui dit kunnen en doen.
Al dat mini gerei , ja kost wat tijd en opgebouwde ervaring om hier perfect mee om te kunnen gaan.
Daardoor duur grapje, maar ik gun het ze van harte gezien de kunde.

De 1 mag naar een forum baas en de ander naar de merk experts zelf.
Hoort erbij , is niet erg.

Haha geweldig. Of eigenlijk helemaal niet natuurlijk.
Was het echt een horlogewinkel of een juwelier? Die laatste doen horloges vaak maar erbij en hebben echt geen flauw idee. In dat geval is het best knap verzonnen natuurlijk :sweat_smile:

1 like

Het kost jaren zo niet je hele leven om hierin echt goed te worden.
Maar zo heeft een ieder specifieke skills op een bepaald gebied.
Ja, daar hou ik van :+1:

2 likes

Een juwelier die hoofdzakelijk horloges doet. Heb er zelf ooit een horloge gekocht en heel slechte ervaringen gehad. Na 2 weken was batterij leeg. Heb een nogal beschadigd horloge terug gekregen na vervanging :face_with_symbols_over_mouth:

1 like

Lekkere beunhaas is dat dan zeg.