Houden jullie rekening bij aankoop met de servicekosten?

Haai pieps…

Ik ben eens benieuwd dat als jullie een nieuw horloge kopen, of jullie rekening houden met de servicekosten achteraf, of kopen jullie enkel emotioneel en wat je mooi vind?

Wat bedoel ik daarmee?

Wel, zou jij een complicatie achterwegen laten, bv maanfase als je weet dat deze nutteloze ( maar wel mooi op een wijzerplaat ) complicatie je extra zal kosten bij onderhoud.

Kies je een merk omdat je weet van, hier zit een ETA of Selita in, die kan ik overal betaalbaar laten onderhouden?

Het gaat hem dus niet over de aankoopprijs en de redenering, als je deze kan kopen, je ook maar de onderhoudskosten moet kunnen dragen. Want een onderhoud zie je niet en dus veel mensen betalen daar niet graag veel geld voor.
Net het zelfde voor een auto, je kan perfect de aankoop van een nieuwe Porsche betalen, maar het onderhoud tikt jaarlijks aan en je Porsche wordt er niet mooier van. :wink:

Ben benieuwd.

1 like

Ik haal de servicebeurten niet…#ietsmetflipperen :roll_eyes:

Dus maak ik me er niet druk om.

23 likes

Meestal houdt me dat tegen om goedkope vintage te kopen…

Dure vintage koop ik liefst met service… al vertrouw ik dat ook niet meer.

Voor nieuwe horloges maakt me dat niet uit. Gewoon zorgen dat je er geen 30 hebt.

Ja als een horloge niet goed werkt calculeer ik een service bij de prijs :grin:

Maak me er niet zo druk om dat zie ik dan wel als het nodig is.

1 like

Nee!

:wink:

1 like

Je bent dus benieuwd of ik rekening houd met de servicekosten wanneer ik een nieuw horloge koop?

Nee. Absoluut niet. Al ga ik er graag prat op dat m’n GS quartz het 50 jaar zonder beurt moet kunnen doen.

Nee man, ik kijk gewoon of ik het een cool horloge vind. Het zijn mode-gerelateerde objecten, een soort van juwelen. :slight_smile:

Porsches die er uit zien als Porsches zijn totaal onpraktisch. Daar houd ik niet van.

Porsches die er uit zien als, sja, als wat eigenlijk? Afijn, daar zou ik dood niet in gevonden willen worden. Ja, iedereen weet dat ik de Porsche Macadamia en Cancun bedoel. Jeweetwel, die afgeronde Audi trucks.

Kortom: Voor auto’s geldt hethzelfde als voor horloges: Het eerste is het ontwerp en comfort. Daarna volgt onderhoudsgevoeligheid (hoe snel gaat ie stuk) en het eindresultaat zou zomaar een Corolla kunnen zijn. :slight_smile: Of een Megane. Of een Land Cruiser.

Ik wist niet dat haaien piepen. Weer wat geleerd. Je grammatica laat echter wel wat te wensen over.

2 likes

Heb het idee dat de meesten hun horloge verkopen na een x aantal jaar, voor de volgende om te servicen.

Ik koop, ik service, hou niet echt rekening ermee.

Ik koop iets omdat ik het mooi vind, de vorm, de techniek. Iets spreekt mij aan, wekt een emotie op.
Ik heb wel andere dingen om aan te denken dan service kosten. Die boeien mij totaal niet.

Zorgen voor morgen. Echter wil ik wel rekening houden met het type horloge en of ik daar een juiste horlogemaker bij kan vinden.

1 like

Dat is wel makkelijk ja, eerlijk is eerlijk. In autotermen : een VW Golf motor. Elke boer op de hoek kan hem fixen, en je hoeft (meestal) niet te wachten op een onderdeel uit Italië met 2 maanden levertijd. Voor 800 euro ex arbeidsloon.
Daarentegen, leg 100 euro per jaar weg, en iedereen kan zijn dure Zwitser met " interessant " uurwerk om de 7 jaar een beurtje laten geven. Dat zijn de kosten nou ook weer niet.

2 likes

Ik schaf alleen nog aan wat ik zelf kan onderhouden :smiley:

3 likes

Zo zit ik er ook in. Ik koop primair een (nieuw) horloge vanwege het esthetische aspect. Dit “gevoel” wil ik niet laten beïnvloeden door evt. Servicekosten bij een nieuw horloge zijn vaak een tijd van je verwijdert.

Voor vintage neem ik het mee in de overweging van aanschaf.

1 like

Dat heb je goed gezien :+1:t3:

On topic: eigenlijk heb ik daar nooit op gelet. Misschien onbewust omdat ik horloges van rond de 500 Euro koop en er vanuit ga dat de onderhoudskosten wel meevallen.
Misschien als ik een duurder horloge zou overwegen dat ik daar wel rekening mee hou, ik heb eigenlijk geen idee.
Ik denk dat hier een beetje de vlieger opgaat van als je een duur horloge kunt betalen je het onderhoud vast ook kunt betalen.
Heb je hier moeite mee adviseer ik een Vostok. Als je ieder jaar 6 Euro kunt sparen kun je na 10 jaar voor de eerste service ook een nieuwe kopen :sweat_smile:

Hou er bij nieuw geen rekening mee. Als ik een automaat die een jaar of acht oud is, zonder servicehistorie uiteraard wél.

Daar heb ik trouwens ook best wel last van. :wink:

Het gaat om nieuwe horloges, geen gebruikte… bij gebruikt kan je het gelijk van de prijs halen. :wink:

Waar je dus onderdelen van geleverd krijgt… :wink:

Ik koop af en toe horloges in erbarmelijke staat, juist omdat het toffe horloges zijn die een tweede leven verdienen. Maar dat geldt voor met name voor vintage.
Hij hoeft van mij niet geserviced te zijn, maar een bij een ‘onbekende’ servicegeschiedenis houd ik meestal wel rekening met een beurt ja.

Een voorbeeld:
image

Werd later:

Maar daar moest ook nog wel serieus geld tegenaan.

8 likes

Als het als nieuw voor mij. Bij nieuw kijk ik er niet naar.

Als hij erna er zo uitziet was hij niet in erbarmelijke staat :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Best wel, plaat en wijzers waren nog goed. De rest is allemaal aan gewerkt.