Ik ben eens benieuwd dat als jullie een nieuw horloge kopen, of jullie rekening houden met de servicekosten achteraf, of kopen jullie enkel emotioneel en wat je mooi vind?
Wat bedoel ik daarmee?
Wel, zou jij een complicatie achterwegen laten, bv maanfase als je weet dat deze nutteloze ( maar wel mooi op een wijzerplaat ) complicatie je extra zal kosten bij onderhoud.
Kies je een merk omdat je weet van, hier zit een ETA of Selita in, die kan ik overal betaalbaar laten onderhouden?
Het gaat hem dus niet over de aankoopprijs en de redenering, als je deze kan kopen, je ook maar de onderhoudskosten moet kunnen dragen. Want een onderhoud zie je niet en dus veel mensen betalen daar niet graag veel geld voor.
Net het zelfde voor een auto, je kan perfect de aankoop van een nieuwe Porsche betalen, maar het onderhoud tikt jaarlijks aan en je Porsche wordt er niet mooier van.
Je bent dus benieuwd of ik rekening houd met de servicekosten wanneer ik een nieuw horloge koop?
Nee. Absoluut niet. Al ga ik er graag prat op dat m’n GS quartz het 50 jaar zonder beurt moet kunnen doen.
Nee man, ik kijk gewoon of ik het een cool horloge vind. Het zijn mode-gerelateerde objecten, een soort van juwelen.
Porsches die er uit zien als Porsches zijn totaal onpraktisch. Daar houd ik niet van.
Porsches die er uit zien als, sja, als wat eigenlijk? Afijn, daar zou ik dood niet in gevonden willen worden. Ja, iedereen weet dat ik de Porsche Macadamia en Cancun bedoel. Jeweetwel, die afgeronde Audi trucks.
Kortom: Voor auto’s geldt hethzelfde als voor horloges: Het eerste is het ontwerp en comfort. Daarna volgt onderhoudsgevoeligheid (hoe snel gaat ie stuk) en het eindresultaat zou zomaar een Corolla kunnen zijn. Of een Megane. Of een Land Cruiser.
Ik wist niet dat haaien piepen. Weer wat geleerd. Je grammatica laat echter wel wat te wensen over.
Ik koop iets omdat ik het mooi vind, de vorm, de techniek. Iets spreekt mij aan, wekt een emotie op.
Ik heb wel andere dingen om aan te denken dan service kosten. Die boeien mij totaal niet.
Dat is wel makkelijk ja, eerlijk is eerlijk. In autotermen : een VW Golf motor. Elke boer op de hoek kan hem fixen, en je hoeft (meestal) niet te wachten op een onderdeel uit Italië met 2 maanden levertijd. Voor 800 euro ex arbeidsloon.
Daarentegen, leg 100 euro per jaar weg, en iedereen kan zijn dure Zwitser met " interessant " uurwerk om de 7 jaar een beurtje laten geven. Dat zijn de kosten nou ook weer niet.
Zo zit ik er ook in. Ik koop primair een (nieuw) horloge vanwege het esthetische aspect. Dit “gevoel” wil ik niet laten beïnvloeden door evt. Servicekosten bij een nieuw horloge zijn vaak een tijd van je verwijdert.
Voor vintage neem ik het mee in de overweging van aanschaf.
On topic: eigenlijk heb ik daar nooit op gelet. Misschien onbewust omdat ik horloges van rond de 500 Euro koop en er vanuit ga dat de onderhoudskosten wel meevallen.
Misschien als ik een duurder horloge zou overwegen dat ik daar wel rekening mee hou, ik heb eigenlijk geen idee.
Ik denk dat hier een beetje de vlieger opgaat van als je een duur horloge kunt betalen je het onderhoud vast ook kunt betalen.
Heb je hier moeite mee adviseer ik een Vostok. Als je ieder jaar 6 Euro kunt sparen kun je na 10 jaar voor de eerste service ook een nieuwe kopen
Ik koop af en toe horloges in erbarmelijke staat, juist omdat het toffe horloges zijn die een tweede leven verdienen. Maar dat geldt voor met name voor vintage.
Hij hoeft van mij niet geserviced te zijn, maar een bij een ‘onbekende’ servicegeschiedenis houd ik meestal wel rekening met een beurt ja.