Houden jullie rekening bij aankoop met de servicekosten?

Een ruwe diamant maar ruw is niet erbarmelijk. Kast was ook nog prima zo te zien

Ach, ik heb inmiddels 220.000 km op de vorige Megane gedrukt, en die heeft nooit wat gehad. M’n huidige Megane? Ben ik al mee tegen het houten hek van m’n moeder gereden, auto had niks, En ik rag die dingen best wel af, eigenlijk.

De keer dat ik in Kopenhagen een frontale botsing had met een vrij grote Mercedes E klasse taxi was hij total loss. Mijn 2e generatie Laguna reed ik, weliswaar zonder overgebleven voorspatbord en bumper en met alle airbags afgegaan, gewoon over de brug naar Malmö om 'm te laten repareren.

Ook die auto heb ik op bijna 2 ton gezet. Op het laatst had ie wel een haperende achterruitenwisser. Het moet gezegd.

Maar niemand publiceert harde cijfers. De laatste keer dat ik een MTBF cijfer gepubliceerd zag worden was toen HP z’n eigen harde schijven nog maakte in 1997. Wij publiceerden die cijfers toen gewoon. Het is lang geleden.

Zouden ze van uurwerken ook moeten doen.

Je zal ze de kost maar geven die dingen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen, laat staan het dagelijks gebruik inclusief afschrijving en onderhoud.

Dat gezegd hebbende: Ik kan twee dure horloges betalen, inclusief onderhoud. Daarom zijn de overige 22 wat goedkoper.

1 like

Kwestie van smaak uiteraard, maar die was dik genoeg om netjes op de lapideermachine te kunnen leggen, maar te bekrast naar mijn zin om zo te laten.

Op de foto lijkt hij ook nog een prima facet te hebben bijvoorbeeld. Maar ieder zo zn ding natuurlijk, ik ben ouwe meuk gewend, jij niet.

Dat zijn in ieder geval mooie herinneringen :sweat_smile:
Ik heb in een ver verleden als automonteur gewerkt en toentertijd werden bij Renault gekantelde zuigers en vastzittende zuigerveren met groeven zo diep als de Grand Canyon in de cilinderwand als gevolg afgedaan als producteigenschap.
Sinds die tijd heb ik iets tegen Franse auto’s.
Moet ik wel eerlijk bekennen dat hier een Clio voor de deur staat maar die is van de zaak en daar heb ik geen keuze in :unamused:

1 like

Nope. …

Daar gaan we niet rekening mee houden.

Koop wel graag nieuw, weet ik iig zeker dat de basis goed zit…en er geen krasjes aanwezig zijn, en omdat ik de beleving leuk vind, gewoon en en en en en…

On topic, nee dus…
Met niks, auto niet, motor niet, huis niet, vrouw niet, horloge niet…
Komt met de tijd wel, wat moet dat moet.

1 like

Ik denk dat motoren in een ver verleden wellicht ook anders gemaakt werden. Zowel materiaalstudie als productieprocessen zijn natuurlijk beter geworden. Daarentegen zijn de toleranties voor afwijkingen minder geworden omdat er relatief groot vermogen uit kleine mechanieken moet worden getrokken (I am not an engineer: Ik vermoed dit)

Om terug te cirkelen naar uurwerken en onderhoud, ik vraag me af hoeveel koppel er uit de diverse uurwerken komt. Bij quartz zijn de mensen die het over koppel van uurwerken hebben met name Grand Seiko en Citizen’s high-precision afdeling.

Zou er een verband bestaan tussen de noodzaak voor onderhoud en koppel? Ik kan me voorstellen dat hoge koppel meer vraagt van het raderwerk. Dus in theorie zou een low-torque uurwerk met een vrij laag tikgetal langer mee moeten gaan, althans in mijn hoofd.

Zitten hier uurwerkmakers in de thread die hier iets over kunnen zeggen? Zeker ook @stefanketelaars… Als je uurwerken skeletteert, wat betekent dat voor slijtage? Denk je na over lange-termijn houdbaarheid van het uurwerk wanneer je ze wijzigt en ontwerpt?

Want ik vind de technische vraag er achter veel interessanter dan de financiële.

1 like

Ahh, ik begrijp het, het is een geldkwestie.

En dan ben je met de horlogehobby precies aan het verkeerde adres :grin::+1:

Nee, enkel soms bij vintage aankopen, om de totaalprijs te weten.

Niet helemaal… maar toch. :grinning:

1 like

Wartaal @Bidle en ik moet zeggen daar betrap ik je niet vaak op.

Maar OT: alles heeft zijn prijs.

Klopt, mijn verhaal is 15 jaar oud. Aan de andere kant, VW heeft er nu nog steeds last van bij o.a. de Polo. Maar dat zal wel weer te maken hebben met die toleranties waar je het over hebt.

Dit is inderdaad interessanter om over na te denken. Ik denk dat één en ander te maken heeft met hoe de manier van overbrenging wordt bewerkstelligd maar ik zit helaas niet zo diep in de materie.
Wel interessant om dat te horen van iemand die het goed kan onderbouwen.

2 likes

Frictie is slijtage, het is niet anders.

En dan kom je bij de lubs, een heel belangrijk deel van een goed lopend uurwerk!

maw. je kunt er niet zomaar naaimachine olie in kieperen.

1 like

Ik hou er wel rekening mee. Koop liever geen horloge zonder bekende onderhoudsgeschiedenis bij een goede horlogemaker.

Heb twee keer gehad dat een service me ruim 1000 euro kostte. Ook nadat er vers onderhoud zou zijn gepleegd. O.a. meegemaakt dat rolex uurwerk was onderhouden met aftermarket onderdelen. Kost veel geld om dat weer goed te krijgen. En daarna is de lol er vaak af en verkoop ik de boel.

Al veranderd ‘om de’

1 like

Cool no probs and on we go! :+1:

1 like

Maar één en ander zal vast te maken hebben met tandwieloverbrengingsverhoudingen (bonuspunten voor 3x woordwaarde) Hiermee kun je meer of minder frictie krijgen lijkt me.

Ik doe altijd een klein beetje WD 40 door de kroon naar binnen spuiten.

Gelukkig, ik de maakte al zorgen omdat.

1 like

Hahaha :joy:

Serieus?

Bij hele dure calibers vijlen ze die tanden zo perfect dat
ze bijna geen frictie hebben.
Alles op oog en hand, knap hoor! :+1:

Het gestanste spul eet zichzelf uit eindelijk op.

Klein beetje maar hè :wink:

1 like