Lijkt me best leuk om aan te prutsen, schaafje, spijkertje, schroefje, en lijmpotje.
"k zou eens een stukje Bruyère hout moeten zien te vinden… dat hout is kneiterhard… kun je volgens mij best een leuk horloge van maken… Bamboe wordt ook veel gebruikt… is ook sterk…
Bruyère is zelfs vuurvast… ik probeer het regelmatig in de fik te steken… maar alleen de tabak die ik erin gestopt heb wil branden… jawel… pijpen worden gemaakt van Bruyère…
Wortelnoten…lijkt me ook geschikt…
Dan vind je deze docu vast wel aardig om te zien. Beetje flauw hier en daar, maar met heel interessante feiten:
Over de race naar nauwkeurige uurwerken kort na het jaar 1700.
De scheepvaart was voor navigatie afhankelijk van klokken. Voor de bepaling van Noord-Zuid gebruik je de hoogte van de zon, voor longitudinale afstanden (Oost-West) heb je tijd nodig.
En de Harrison brothers klok met deels houten ingewanden: Precision pendulum precision clock number 2: één seconde per maand. Een enorme verbetering van 50 keer beter dan de concurrentie.
Dat is prijzig haardhout.
Hoewel ik er niks mee heb, vind ik het wel een leuke trend!
Die volledig houten variant is bijzonder indrukwekkend, maar in de praktijk best eh… onpraktisch denk ik.
Zou dan liever voor een houten wijzerplaat of bezel gaan:
(Niet zo’n heel mooi horloge, maar de bezel zou ik zonder schroeven best op een Seiko oid willen zetten als mod)
ik zie net deze bij de plakfabriek staan.
goed gephotoshopped.
Zo …die is lelijk
Vorige week deze 2 horloges besteld, zeer goede service en kwalitatief goede horloges super tevreden
Besteld bij www. gheronefashion .nl
e
Er zijn anders genoeg houtsoorten die sterker en harder zijn dan plastic.
Ko
"k zou eens een stukje Bruyère hout moeten zien te vinden.
Stuur maar een pm Arie. Heb wel een stukje voor je liggen. Pokhout is ook keihard. Buxus ook.
Ko
Ik dacht even, waar gaat dit over, maar dat is dan ook een antwoord op iets dat ik op 4 januari schreef!
Maar eerlijk is eerlijk, ik wist niet dat er houtsoorten zijn, die harder zijn dan plastics…
Pasgeleden nog een mooi stukje Bruyère gekocht… maar dat gebruik ik voor een andere hobby…
Ik heb sinds 2 jaar een houten horloge en wel precies zo eentje als op de bovenste foto, dus met een leren bandje, bij “dezewilikhebben” besteld. Loopt nu erg goed, maar volgens mij heb ik zelfstandig een fabricagefout gefixt. Het horloge stond namelijk na enkele maanden na aanschaf al stil. Na het 2x opgestuurd te hebben, waarbij het aanvankelijk weer werkte en na een paar weken weer ging stil staan, kreeg ik uiteindelijk een nieuw exemplaar. Maar ook dit ging na enkele maanden stilstaan. Alleen als ik tegen de opwindas duwde liep het even. Toen bedacht ik dat hout uitzet als het warm of vochtig wordt. Door het uitzetten duwde het hout de opwindas naar buiten, waardoor het stil ging staan. Ik heb toen met een schuurpapiertje wat hout onder het wieltje weggeschuurd zodat het wat meer ruimte had en ziedaar: geen klachten meer. En nu heb ik dus 2 houten horloges die goed lopen.
Dan zie ik het liever zo dan geheel van hout.
wil jij nooit meer van dit soort fotokes plaatsen ? !