How did I do? Omega Seamaster 1976

Het is waarschijnlijk wel een lastig proces om dit zelf te vervangen bij een oudere horloge? Want zo makkelijk als ‘effe er afdraaien en een nieuwe op’ zal het wel niet zijn zeker? :thinking:

Het is niet heel ingewikkeld, maar je moet wel eerst de stift eruit halen.
Zo te zien heeft dit uurwerk een druktirette (kleine ronde stiftje net bij het punt waar de stift het uurwerk in gaat). Deze moet je voorzichtig indrukken en gelijktijdig aan de kroon trekken, zo kun je de stift verwijderen. Ik weet overigens niet of dat bij dit uurwerk in de wijzerverzetstand moet, bij sommige uurwerken is dat zo.

Als je de stift eruit hebt kun je deze met een pin vice of gewoon met een punttangetje net achter de kroon vastpakken. Vervolgens is het inderdaad gewoon oude kroon eraf draaien en nieuwe erop. Wel vast genoeg draaien dat hij niet weer los gaat bij het verzetten van de wijzers.
En dan weer de tirette indrukken en de stift weer terugplaatsen.

Er zijn wel uurwerken waarbij dit wel eens mis gaat, als de hebel uit het opwindrad schiet moet de wijzerplaat en de datumring eraf om de boel weer goed te leggen. Weet niet of dat bij dit uurwerk zo is.

1 like

Met andere woorden, de vraag is eigenlijk meer: is dit het risico waard?

Bedankt trouwens om me hier zo goed te woord te staan, ik apprecieer het enorm!

1 like

Inderdaad, dat is de afweging. Overigens kun je ook bij een horlogemaker langs gaan; omdat het in principe weinig werk is zijn de kosten ook wel te overzien.

En graag gedaan; heb hier zelf op het forum ook veel hulp gehad bij mijn horlogeprojecten, geen punt om die kennis weer te delen. :grin:

1 like