How did I do? Omega Seamaster 1976

Zoals ik al eerder gepost had in het ‘Het Grote Incoming! Topic’ heb ik mijn eerste (eigenlijk gedeelde eerste plaats sinds het een 2-delige deal was met een Camy Sputnik) vintage watch mogen ontvangen.

Heb er nu eindelijk meer info over sinds ik hem eens open gedaan heb (was ook mijn eerste keer en was redelijk spannend :yum:

Het gaat blijkbaar over dit model:

Hier zijn de foto’s:

Even ter info: deze gaat niet weg, ik hou’m lekker bij mij.

Maar ik vraag me wel af als newbie wat hier de waarde ongeveer van is?

Wat vinden jullie van de staat?

Thanks!

10 likes

Netjes … ziet er volgens mij goed uit

1 like

@willemC is goed in berekeningen.

2 likes

€500-€600 schat ik! :face_with_monocle:
(Ok lager gezien de niet originele kroon :slightly_smiling_face:)

1 like

Een 38xxxx serienummer zou een productiejaar van rond 1974 moeten betekenen volgens mij.

Ik denk dat de kroon helaas niet origineel is. Er zou ook een gouden/gold plated kroon op moeten.

1 like

Scherp; denk het ook!
Havik ogen heb je! :slightly_smiling_face:

Hierbij een foto van een ander horloge; zelfde model natuurlijk:

Mooie aanwinst. :+1:
Gold plating is wel hier en daar wel doorgesleten, met name op de punten van de lugs, maar verder ziet hij er nog netjes uit. :+1:

1 like

Zo, 1974 dan? En de kroon is niet origineel? Ben weeral een stukje wijzer geworden!

Ik meen me wel te herinneren ergens gelezen te hebben dat sommige kronen niet signed waren, maar dat zal dan wel bij de nog oudere modellen zijn dan. :sweat_smile:

Volgens website Omega is 1976 wel degelijk het juiste jaar voor dit model. Kan natuurlijk best een jaar eerder gemaakt zijn. Caliber 1012 is correct voor het model maar de 10xx is niet de meest favoriet onder verzamelaars (heb zelf een DeVille met 1002 caliber). Kast en wijzerplaat zien er fraai uit. Denk dat €400-500 zeker een goede prijs is.
Ik zou hem lekker om de pols doen als ik jou was en me niet al te druk maken om de niet originele kroon.

1 like

Bedankt voor je comment, helpt me met steeds een tikkeltje meer te weten te komen over mij aanwinst :smile:
Ben ik ook van zin hoor, maar ga er wel zuinig op zijn!

Bij Cousins UK genoeg kronen te vinden, alleen nog even uitzoeken wat erop hoort: :grin:

https://www.cousinsuk.com/category/omega-waterproof-crowns

Het is lastig om met Omega de horloges precies te dateren. Maar als ik in de productienummers tabel kijk is 38xxxx 1974.

Op Ebay zie ik er ook wel wat staan, ik vraag me enkel af welke nu de originele is die er bij hoort? :face_with_monocle:

Ja dat is inderdaad een lastige. Ik vergelijk meestal veel foto’s online en zoek vervolgens iets wat er qua afmetingen en model het meest op lijkt.
Verder moet de kroon geschikt zijn voor de tube diameter van het horloge, en het is ook wel fijn dat de draad hetzelfde is als die van de stift. Eventueel is dat nog op te lossen met een verloopstift.

Ik koop kronen het liefst bij Cousins UK en niet op ebay omdat daar meestal te weinig maten bij staan.

1 like

Bij cousins kan je via de kast nummer de bijhorende kroon vinden

1 like

Echt? Hoe doe je dat dan? Heb met net geregistreerd maar het is nogal een doolhof momenteel…

Dat moet via case parts:

https://www.cousinsuk.com/category/filter/omega-case-parts

Ref. nummer invoeren, crown en GP (gold plated) selecteren en op de groene search knop drukken. :sunglasses:

1 like

Ah, super bedankt man!

Dat zou dan deze moeten zijn volgens de specs:

1 like

Inderdaad, daar kwam ik ook op uit. :sunglasses::+1:

1 like