Een idee: Wat was je eerste horloge en waar sta je vandaag – wellicht met wat mijlpalen er tussenin.
Laat ik zelf beginnen.
(TL;DR: Begonnen met zwart en gele accenten en daar nu ook geëindigd :))
Na mijn tienerjaren heb ik erg lang geen horloge gedragen – het eindigde met een stalen Fossil. Als kleine jongen nog wel een Seiko MessageWatch gehad – weet je gelijk hoe oud ik ongeveer ben. Een van de redenen was dat ik met mijn bureauwerk toch vaak mijn horloge af deed.
Ergens in 2016 maar weer eens kijken bij de lokale juwelier – zonder enige kennis of voorbereiding. Ik werd opslag verliefd op een zwarte Pulsar met gele accenten (zie foto). De band is lekker comfortabel en de eenvoud sprak me aan. Tijdens dat bezoek zag ik ook een Seiko Astron GPS Solar staan, maar wie betaald er nu zo’n bedrag voor een horloge!?
In april 2019 had ik in mijn werk een meevaller en ineens dacht ik weer aan het horloge dat ik ooit had gezien, zou ik dan toch eens gek doen en wat duurs kopen? Mij toch iets meer verdiept in horloges, en ik wilde dan ook gelijk een “net” horloge hebben, en zo werd mij eerste aankoop een dubbele, die Astron en een Tissot Powermatic 80 Open Heart. Trots en blij kwam ik de winkel uit. (Op die dag ook nog samen met mijn broertje, die al wat beter wist wat hij wilde, samen 2 Seiko Sun019’s gekocht als “broer”-horloges)
Een jaar later begon het weer te kriebelen. Het leek me wel wat om – na de Open Heart – een heel skeleton horloge te kopen. Nog steeds met beperkte kennis, maar iets meer interesse. Zo kwam ik de Omega Dark Side of the Moon Apollo 8 in beeld – opslag werd ik verliefd – maar wat een geld. Zo kwam ik uit op een mooi alternatief: TAG Heuer Carrera Calibre Heuer 01 Skeleton Ceramic. Deze heb ik via Chrono24 gekocht en in Nederland bij een particulier afgehaald. Wat een gaaf horloge, maar wat ik mij niet had gerealiseerd dat bij een chronograaf de “secondewijzer” voor de stopwatch functie is en niet voor de tijd. Natuurlijk kon ik hem laten lopen als stopwatch, maar de wijzer stotterde zo dat de pret van het horloge snel bedorven was. Een dure aankoop waar ik nooit echt van kon genieten.
Zo kwam ik bij mijn volgende keuze – ik wilde een mooi lopende wijzer hebben en dan is er natuurlijk niets mooier dan Spring Drive in Grand Seiko. In korte broek met de Tag Heuer in de rugtas naar Van Willigen in Den Haag, wederom met mijn broertje, om te kijken of ik de Tag Heuer kon verruilen voor de Grand Seiko Snowflake. En stiekem had ik ook mijn oog laten vallen op de grijs/blauwe Omega SMP – dus die ook even passen, maar viel erg tegen in het echt. Even de wit/zwarte proberen, en die vond (en vind) ik fantastisch. Na wat onderhandelen over de inruil en prijzen kwamen we eruit en liep ik uiteindeljik met de Grand Seiko, Omega en een kleurrijke Seiko 5 de winkel uit.
Daarna hebben nog wat horloges de revue gepasseerd (ook al ben ik voorlopig beter in kopen dan verkopen), maar die Omega DSOTM Apollo 8 bleef in mijn hoofd spelen. Uiteindelijk moest ie er toch gaan komen, en deze keer wist ik van de seconde wijzer. Oktober vorig jaar heb ik hem online besteld bij Ace uit Amsterdam en wat ben ik er blij mee – het is alles wat ik ervan hoopte. Door de kleurstelling en stijl past ie nergens en daardoor eigenlijk overal bij en krijgt hij nog steeds veel draagtijd.
En met die laatste is de cirkel voor mij ook rond – van een eerste glimmend zwart horloge naar nu de laatste. Hiermee is de collectie compleet – voor alle gelegenheden een passend horloge. Het zoeken is gestopt, ook al begint te kriebel langzaamaan toch weer op te komen… Wie weet wat 2022 brengt.
Hopelijk inspireert het andere forum leden ook eens terug te denken aan het eerste horloge en wellicht te zien of dat nog te linken valt aan de smaak van vandaag.