Erg leuk om te zien, puur genoot
"en we gaan nog niet naar huis⦠"⦠vanavond even lekker zitten ontwerpenā¦
het aanbrengen van de Perlage aan de binnenkant van de P1lot One deksels⦠was best een gedoe
ik moest er mijn Proxxon MF 70 freesbankje voor āaanpassenā door de Spindel voor de hoogteregeling eruit te halen, en de kop met de hand op en neer te bewegenā¦, maar die slede is niet gebouwd op veel en snel op en neer bewegen. .dat kostte nog best wel wat kracht⦠en je krijgt er dus tamelijk kramp van in je 10 gebodenā¦
āda mut oars haāk beslute⦠:)ā Dus⦠goede raad is duur⦠eenzelfde machine kopen en "kanibaliseren⦠en er een hefboon aan verzinnen om de kop op en neder te bewegen?.. kan⦠kan ook snel⦠maar⦠een hele machine is tegen de 300,-⦠ik had al een los kruistafeltje gekocht voor net geen 8 tientjes⦠zelfde merk, zelfde type⦠dus⦠paar stukjes Alu Systeemprofiel, dat spul waar ik ook mijn werkbank van gebouwd heb⦠wat ontwerptekenwerkarbeidzaamheden verder⦠hadden we DIT op het scherm staanā¦
ja⦠dat ziet er wel appetijtelijk uitā¦doen we het voor⦠de leverancier van deze profielen heeft ook zogenaamde āDrylinā rails, een Alu geleidingsrail met eenTeflon coating, en glijblokjes met eveneens een Teflon binnenwerk⦠ik ken mensen die hiermee een CNC machine gebouwd hebben⦠je hoeft dit spul niet te smeren⦠dus het wordt ook geen aangekoekte bende met het fijne slijpstof⦠Mooi meegenomen dankuwelzeerbeleefdā¦
inmiddels de profielen, afdekkapjes, een handje vol bouten en moeren⦠en wat "afwerkint"besteld en gepaypalled⦠de platen waar de freesmotor in hangt⦠daar moet ik nog even wat gaatjes in verzinnenā¦in de glijblokken zitten draadgaatjes. .die moet ik op de plaat projecteren⦠dan kan ik er tekeningen van maken zodat ik ze in de tussentijd kan maken voor de bestelde spullen in huis zijn⦠verder moet ik nog wat onderdelen verzinnen om die nu nog in het luchtledige zwevende hendel vast te maken aan de kolom, en dan wel zo dat ik em met de kop mee op en neer kan schuiven, en op een makkelijke positie vast kan zetten⦠zodat ik een prettige slag heb voor het aanbrengen van perlage⦠tevens wil ik nog wat verzinnen om de slag te begrenzen⦠zodat de slede niet helemaal naar boven veert als ik de hendel loslaat⦠( ik wil er namelijk ook nog ergens een veertje in verzinnen, om de kop omhoog te laten gaan als ik de hendel loslaatā¦
Ook overweeg ik om ergens nog een Bowdenkabeltje (zoiets als in de knijpremmen van je fiets) eraan te knopen⦠zodat ik em met een voetpedaal kan bedienen⦠dan heb ik mijn handen vrijā¦
Goed bezig, ik zie graag dit soort DIY projecten!
Drylin geleiding gebruik ik ook in de stoelgeleiding van een vrachtfiets.
mooi spul maar ik denk dat het niet nauwkeurig genoeg is, voor een CNC machientje zou ik een andere keus maken, bijvoorbeeld Deze geleidingen of een ander merk, deze geleidingen worden ook veel in 3D printers gebruikt, mooi spul, nauwkeurig en redelijk betaalbaar.
Nou⦠je kunt die Drylins nog een beetje stellen⦠en zoals je waarschijnlijk wel gemerkt hebt als je 2 losse rails hebt⦠of losse blokken op 1 rail⦠dan kun je de boel nog een beetje stellenā¦
de krachten die ik er op ga loslaten zijn niet hoog⦠hoofdzakelijk Perlage aanbrengen, en kleine gaatjes boren⦠daā\s allemaal niet zo spannendā¦
HIwin is inderdaad top spul⦠ik heb 't zelf niet op mijn CNC machine, maar ik het er wel heel wat CNC machines mee gebouwdā¦
Als het alleen voor een Z-as is dan dan is het inderdaad nog wel te doen.
3 Minuten?.. dat kan snellerā¦
'k heb nieuwe software geschreven⦠en de boel nog een beetje āgeoptimaliseerdā⦠2 minuutjes⦠dat lijkt er meer op
Mooi gedaan!
Leuk ook dat de pakking rond het gereedschap blijft hangen, en niet gelanceerd wordt
Hoe doe je dat overigens met bijvoorbeeld een horlogekast? Ik neem aan dat je die niet zo laat bungelen of wel?
Nee⦠een Horloge kast niet⦠dat gaat ook allemaal niet zo snel als een Polyacetaal ringetje⦠gemiddeld staat een horloge kast ongeveer 45 per kant in de machineā¦
Horlogekasten maak ik van Titanium ringen,
Bij de eerste bewerking, de binnenkant en onderkant van de kast, wordt deze ring gewoon in de 3klauw opgespannen⦠aan de buitenkant geklemdā¦
daās deze klem:

als dan de binnekant klaar is⦠gaat de kast op een Spantangā¦

Like Soā¦
Ik heb een spantangsysteem ontworpen, op de spindel van de draaibank zit een āpotā met een kamer van Ćø34 mm, daarin past precies een spantang, Ik heb spantangen in allerlei diameters, passend voor de onderdelen die ik maakā¦
Horlogekasten worden dus niet afgestoken⦠duurt veel te langā¦en⦠ik moet em toch omdraaien om de andere kant te bewerken⦠met een spantang heb ik dan een snel en nauwkeurig systeem
Duidelijk; een keer in de 45 minuten naar de machine lopen lijkt mij inderdaad niet zoān probleem.
En daarna moet hij natuurlijk ook nog naar de freesbank voor de lugs etc.
Ongelooflijk mooi om al deze uitvindingen te zien.
Ik denk dat jouw werkplaats er binnenkort zo zal uitzien:
Precies⦠en ook op de Freesbank heb ik een houder voor deze spantangen⦠dus⦠gaat ie met een spantang op de tafel, en voor het boren van de lugholes en de Stiftboring op de 4de asā¦
Ik ben aan het onderzoeken of ik een 5-assige freesbank op kan bouwen. zodat ik een kast in ƩƩn opspanning kan bewerkenā¦